اعلام نحوه استخدام آموزش‌دهندگان سازمان نهضت سوادآموزی

تهران (پانا) - رئیس سازمان نهضت سوادآموزی نحوه استخدام  آموزش‌دهندگان و آموزش‌یاران سوادآموزی را براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد.

کد مطلب: ۸۴۹۲۹۷
لینک کوتاه کپی شد
اعلام نحوه استخدام آموزش‌دهندگان سازمان نهضت سوادآموزی

علی باقرزاده در نشست خبری که ظهر امروز در نمایشگاه فعالیت‌ها و دستاوردهای یکساله آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: «در یک سال گذشته نزدیک به ۷۰۱ هزار و ۶۸۹ نفر در فعالیت‌های سوادآموزی شرکت کردند که از این میان ۳۸۱هزار نفر در دوره‌های آموزشی مصوب حضور یافتند و مدرک تحصیلی دریافت کرده‌اند. همچنین ۳۲۰ هزار نفر در فعالیت‌های فوق برنامه و مکمل شرکت داشته‌اند.»

او ادامه داد: «۸۷ درصد جامعه هدف تحت پوشش ما زنان و دختران و ۴۵ درصد جامعه هدف روستاییان و عشایر هستند.»

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: «آموزش اتباع خارجی نیز به طور ویژه و با جدیت دنبال می‌شود و تعدادشان روند افزایشی داشته است. ۲۷ هزار و ۲۴۰ اتباع که بیش از ۹۵ درصد آنان افعانی هستند سال گذشته تحت پوشش قرار گرفتند. هزینه آموزش ۱۸ هزار و ۴۴۰ نفر را دولت داده است و کمیساریای عالی پناهندگان نیز برای آموزش ۲۴۰۰ نفر بخشی از هزینه‌ها را برعهده گرفته است. موسسه NRC نیز با حمایت کشور نروژ ۴۵۰۰ نفر را آموزش داده است و بخشی از هزینه آموزش را پرداخت کرده است. موسسه امداد جهانی نیز قسمتی از هزینه‌های آموزش ۱۹۰۰ نفر را تقبل کرده است.»

باقرزاده گفت: «برای آموزش ۳۲۰۰ نفر نیز در حال گفت‌وگو با موسسات امدادی در استان‌ها هستیم، البته اغلب نهادهای دولتی بر روی اتباع افعانستانی زیر ۲۰ سال تمرکز دارند.»

همکاری سازمان نهضت سوادآموزی و معاونت زنان ریاست‌جمهوری برای آموزش 3200 روستایی

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: «برای سوادآموزی عشایر و روستایی در یک پروژه خاص مشارکتی با معاونت امور زنان ریاست جمهوری در ۷ استان روستایی ۳۲۰۰ نفر و ۴۰۰ مربی مهارت زندگی آموزش را مدنظر داریم.»

باقرزاده ادامه داد: «۵ استان عشایری تحت پوشش آموزش برای بالغ بر ۳۱۰۰ زن و دختر عشایری و ۴۶۰ مربی هستند. آموزش مددجویان زندانی هم با همکاری سازمان زندان‌ها سال گذشته برای ۳۵۰۰ بیسواد زندانی تدارک دیده شد، هزینه‌های این آموزش را ما تامین می‌کنیم و مکان را سازمان زندان‌ها برعهده گرفته است.»

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی افزود: «علاوه بر ۳۵۰۰ بیسواد مطلق، سالانه ۲۰ هزار نفر در فعالیت‌های فوق برنامه مهارت‌های زندگی و حقوق شهروندی را می‌آموزند.»

باقرزاده همچنین از آموزش به سربازان در ۴ پادگان خبر داد که سال گذشته هزار نفر در این ۴ پادگان آموزش دیده‌اند. او گفت: «۱۵۰هزار نفر در طرح خواندن با خانواده آموزش دیدند، همچنین حلقه‌های کتابخوانی و مطالعه با رویکرد متفاوت اجرا می‌شود که ۴۰ عنوان کتاب ساده و کاربردی چاپ شده و در اختیار جامعه هدف قرار گرفته است. سال گذشته ۸۰ هزار نفر از خدمات این طرح استفاده کردند.»

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: «سال گذشته و امسال طرح کلید بهشت در حال اجراست تا احکام نمازهای واجب را سوادآموزان بدانند، این طرح با مشارکت ستاد اقامه نماز کشور در سال گذشته ۵۵ هزار سوادآموز و ۵ هزار مربی را تحت پوشش قرار داده است. امسال هدف‌گذاری برای ۴۵ هزار آموزش‌دهنده که باید مدرسان نماز و ۱۵۰ هزار سوادآموز را آموزش‌دهند، در دستور کار است. هرساله مسابقات فرهنگی سازمان در قالب کتاب‌خوانی براساس شعار سال و انشانویسی برگزار می‌‌شود که ۱۳۶ هزار نفر در سال گذشته در این مسابقات شرکت کردند.»

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی درباره فعالیت‌های تحقیق و توسعه و برنامه‌ای این سازمان گفت: «۷۷ عنوان پژوهش در سطح استان‌ها در سال گذشته داشتیم که سیاست‌گذاری با کلیدواژه‌های این تحقیقات انجام می‌شود. آموزش مجازی از طریق تبلت در استان زنجان در حال اجراست، همچنین آموزش تبلت با خانواده سلامت در ۵ استان، آموزش از طریق موبایل در خوزستان، ایمن‌سازی شبکه و بروزآوری سامانه سوادآموزی در قالب پژوهش در حال انجام است.»

او همچنین از اصلاح برنامه درسی سوادآموزی خبر داد و گفت: «اصلاح برنامه ریشه‌کنی در اولویت است که به زودی میراث آن بیرون خواهد آمد که تا پایان برنامه ششم توسعه چه تعداد باید آموزش سواد ببینند.»

لایحه اجباری شدن آموزش تدوین شده است

آموزش‌دهندگان و آموزش‌یاران مستمر بالای ۲ نفر که قبل از سال ۹۲ با سوادآموزان همکاری داشته‌اند در یک آزمون داخلی آموزش و پرورش شرکت می‌کنند و بعد از کسب حدنصاب در دانشگاه فرهنگیان در یک دوره شرکت کرده و به عنوان معلم در شهرستان‌های مورد نیاز به کار گرفته می‌شوند

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی درباره آموزش بزرگسالان هم گفت: «این طرح در ۱۲ استان در حال اجراست. درصد باسوادی در رده سنی ۲۰ تا ۴۹ سال بالا رفته و تعداد بیسوادان کاهش پیدا کرده است. ۱۳ میلیون جمعیت ۲۰ تا ۴۹ ساله تحصیلات ابتدایی و متوسطه اول دارند که به یک نظام برای توانمند کردن این افراد نیاز داریم. لایحه اجباری شدن آموزش تدوین شده است و در قالب مصوبه دولت و مجلس باید اجرا شود. در سال گذشته آموزش مجازی استمرار پیدا کرد و بیش از ۱.۵ میلیون نفر را آموزش دادیم، همچنین ۸ میلیون نفر ساعت تا پایان سال ۹۶ آموزش دیده‌اند.»

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره تعیین تکلیف استخدام آموزش‌دهندگان سوادآموزی در قانون الحاقی گفت: «این موضوع در مجلس تصویب شده است که باید به شورای نگهبان برود و بعد از ابلاغ رئیس‌جمهوری لازم‌اجرا می‌شود و آموزش‌دهندگان و آموزش‌یاران مستمر بالای ۲ نفر که قبل از سال ۹۲ با سوادآموزان همکاری داشته‌اند در یک آزمون داخلی آموزش و پرورش شرکت می‌کنند و بعد از کسب حدنصاب در دانشگاه فرهنگیان در یک دوره شرکت کرده و به عنوان معلم در شهرستان‌های مورد نیاز به کار گرفته می‌شوند. پیش‌بینی شده است برنامه‌ای برای اجرای این قانون تهیه شود که جزئیات شرکت و نحوه شرکت را تعیین می‌کند.»

او در این باره افزود: «با خروج نیروها کمبود نیرو نداریم و ۷۰ تا ۸۰ آموزش دهنده آماده به کار داریم که جبران کمبود نیرو را می‌کنند.»

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال پانا درباره نحوه جبران تعداد بازماندگان از تحصیل که در عشایر بیشتر از مدارس عادی هستند، گفت: «طبق مصوبه سازمان امور عشایر باید لیستی از اسامی عشایر محروم از سواد را در اختیارمان قرار دهد. زیرا به گفته شما بیسوادی در روستاها بالاتر از شهر است. شکاف ۷ درصدی بین زنان و مردان و شکاف ۱۱ درصدی بین شهری و روستایی وجود دارد.»

باقرزاده در پاسخ به دیگر سوال این خبرگزاری درباره اجرای قانون حمایت از معلولان گفت: «در طول سال‌های ۹۵ و ۹۶ بیش از ۸ هزار نفر از جامعه هدف معلولان با در اختیار گذاشتن کتاب‌های ویژه تحت پوشش برده شده‌اند. ما ۱۵ درصد حق آموزش‌دهنده را به آنانی که در منزل به افراد آموزش می‌دهند می‌دهیم.»

او درباره معوقات و مطالبات جامعه هدف نیز گفت: «نزدیک به ۸۰درصد مطالبات آموزش دهندگان سال قبل را پرداخت کردیم و برای ۲۰ درصد مابقی در حال تنظیم اسناد هستیم. ۹۷ درصد بودجه تخصیصی به سازمان مستقیم به استان‌ها می‌رود و سه درصد مربوط به هزینه‌های ستادی است.»

1 میلیون و 200 هزار نفر بی‌سواد هستند

باقرزاده ادامه داد: «پاداش قبول‌شدگان مصوبه سال۹۳ دولت است و قرار بود هر فردی باسواد می‌شود ۱۳۶ هزار تومان در سال ۹۴ دریافت کند که در سال ۹۶ به ۱۵۰ هزار تومان رسید. پاداش سال ۹۴ را پرداخت کرده‌ایم و بخشی از پاداش ۹۵ را تسویه کرده‌ایم اما به دلیل کمبود منابع، حق‌الزحمه آموزش دهندگان را اولویت دادیم، هرچند این تعهد بر عهده ماست و ایفا می‌شود.»

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: «دو میلیون و ۶۹۰ هزار نفر در سرشماری سال ۹۰ خود را بیسواد معرفی کردند که ۴۰۰ هزار نفرشان اتباع و ۳۰۰ هزار نفر آموزش ناپذیرند البته سرشماری برمبنای خوداظهاری است، اما در پایگاه اطلاعات ثبتی خودمان شمار بیسوادان فعلی ما یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هستند. مبنای فعالیت ما پایگاه اطلاعات ثبتی‌مان است که مدرک تحصیلی رسمی به نام افراد ثبت شده است.»

او درباره بازماندگان از تحصیل هم گفت: «آموزش کودکان ۱۰ تا۱۹ ساله را در سال‌های قبل دنبال کردیم و سالانه ۱۹ تا ۲۴ هزار نفر را تحت پوشش بردیم که اتباع خارجی هم در بین آن‌ها هستند. در حال مذاکره با موسسه امداد جهانی برای افزایش پوشش آنها هستیم. قبلا دولت برای کودکان زیر۱۰ سال هم طرحی داشته که باید سازوکارش با همکاری معاونت ابتدایی مشخص شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار