نتایج اعزام معلمان به خارج شنبه اعلام می‌شود

تهران (پانا) - قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل از اعلام نتایج آزمون اعزام فرهنگیان به خارج در روز شنبه هفته آینده خبر داد.

کد مطلب: ۸۴۹۲۴۵
لینک کوتاه کپی شد
نتایج اعزام معلمان به خارج شنبه اعلام می‌شود

غلامرضا کریمی گفت: «۳۲۰ نفر پذیرفته شده‌اند و بخشی از آن‌ها امسال اعزام می‌شوند.» او هم‌چنین خبر داد که از 16 تا 20 شهریور برای پذیرفته‌شدگان دوره توجیهی برگزار خواهد شد.

او ادامه داد: «در نظام جمهوری اسلامی با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب چنان که باید و شاید فعالیت‌هایی در چارچوب بین‌الملل شکل نگرفته و ظرفیت های داخل در حوزه بین‌المللی ارائه نشده است. ما ظرفیت‌های عظیمی در داخل کشور داریم که از این ظرفیت و پتانسیل یا استفاده نکرده‌ایم یا کم استفاده کرده‌ایم. لذا برنامه داریم تا با وزارت آموزش و پرورش و هم وزارت امور خارجه و دیگر سازمان‌ها هم‌افزایی کنیم زیرا در ایجاد تصور مثبت ایران در خارج از کشور موثر است.»

کریمی اعطای جایزه ویژه یونسکو به سازمان سوادآموزی در روز هفدهم شهریور را یکی از این ظرفیت‌ها برشمرد و گفت: «اگر ما به خوبی تجربیات داخل را به خارج منتقل کنیم می‌توانیم مخاطبان خاصی در عرصه بین‌الملل پیدا کنیم.»

قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل از راه‌اندازی سامانه‌هایی به زبان عربی و لاتین در آموزش و پرورش خبر داد و گفت: «اکنون بیش از 13 هزار دانش‌آموز در 60 کشور و 110 مدرسه تحصیل می‌کنند. البته این آمار سال گذشته است و خوشبختانه برای امسال هم مدارس ما در خارج از کشور مشکلی ندارند هرچند که باید ما در هر کشوری قواعد و استانداردهای آن کشور را رعایت کنیم.»

او افزود: «در برخی از کشورها برای دریافت ویزا مشکل داریم ولی ما از طریق تمدید ادامه فعالیت معلمان همان کشور مشکل را حل کرده‌ایم.»

دانش آموزان پناهنده یکی دیگر از موضوعاتی بود که رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت آموزش و پرورش به آن اشاره کرده و افزود: «بعد از دستور رهبری در سال 93 و اجرای آن در سال 94 وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که در مدارس بر روی همه لازم‌التعلیم ها باز است. ما به دلیل حس بشردوستانه و به این دلیل که دین اکثر اتباع حاضر در ایران اسلام است این فرصت را در اختیار پناهندان قرار دادهایم. سال گذشته بیش از یک هزار میلیارد تومان برای دانش آموزان پناهنده در کشور هزینه کردیم.»

کریمی به مصوبه اخیر وزارت کشور که محدودیت هایی را برای اتباع ایجاد می کند اشاره کرد و گفت: «کشورها به لحاظ امنیتی و سیاسی نباید مشوق اتباع پناهنده به کشورشان باشند. هر کدام از دانش آموزان اتباع که سال گذشته در مدارس تحصیل کردند امسال هم بدون هیچ محدودیتی می‌توانند در پایه بالاتر ثبت‌نام کنند. اما وزارت کشور برای کسانی که تازه می‌خواهند از کشورشان سفر کنند و بیایند از ابتدای مهر دانش آموزانشان را به مدارس ایرانی بفرستند محدودیت‌هایی قائل شده است اما ما تمام سعی و تلاش خود را کرده‌ایم تا هیچ مشکلی برای ثبت‌نام اتباع پیش نیاید.»

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل درباره فعالیت مدارس ایرانی خارج از کشور هم گفت: «سال گذشته در امارات، مدرسه شارجه فعالیتش متوقف شد اما سایر مدارس ما در امارات دایر بودند. خوشبختانه امسال هم مشکلی برای مدارس وجود ندارد و حتی در حال تلاش هستیم تا از ابتدای مهر امسال همان یک مدرسه تعطیل شده در امارات هم دوباره شروع به کار کند.»

کمک‌های وزارت امور خارجه به مدارس خارج از کشور قطع شد

او به بودجه مدارس خارج از کشور هم اشاره کرد و ادامه داد: «امسال ردیف بودجه خاصی برای مدارس خارج از کشور یعنی 174 میلیارد تومان تخصیص داده شد که برای ما هم یک فرصت و هم یک محدودیت است. محدودیت ما این است که پیش از این بر اساس چارچوب بودجه وزارت امور خارجه کمک‌های زیادی به مدارس خارج می‌کرد و حتی بخشی از اجاره مدارس را هم این وزارتخانه پرداخت می کرد اما اکنون اعلام کرده است که دیگر امکان هزینه‌کرد برای مدارس را ندارد. ما در حال انجام مکاتباتی هستیم که یا اجازه بدهند از این ظرفیت کماکان تا پایان سال استفاده کنیم یا اینکه یک نوع انتقال بودجه از سازمان های دیگر برای مدارس خارج از کشور در نظر گرفته شود.»

کریمی ادامه داد: «در برخی از کشورها تعداد متقاضیان از ظرفیت مدارس بیشتر است به همین خاطر امسال اعلام کرده‌ایم که بخش غیردولتی و غیرانتفاعی هم به کمک ما بیایند تا بتوانیم با همکاری آنها در خارج از کشور مدرسه راه‌اندازی کنیم. تاکنون نزدیک به 30 درخواست دریافت کرده‌ایم که در حال بررسی هستند. هم چنین در شورای عالی آموزش و پرورش در حال تدوین مصوبه ای برای حمایت از تاسیس مدارس خارج از کشور توسط بخش خصوصی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار