نمایندگان سوال‌کننده از رئیس جمهوری چه گفتند

تهران (پانا) - نمایندگان سوال‌کننده از رئیس‌جمهوری در جلسه علنی مجلس سوالات خود را به صورت مشروح از رئیس جمهوری مطرح کردند.

کد مطلب: ۸۴۹۲۱۵
لینک کوتاه کپی شد
نمایندگان سوال‌کننده از رئیس جمهوری چه گفتند

محمد دهقان، نماینده مردم طرقبه‌، چناران و شاندیز در جلسه سؤال از رئیس‌جمهوری گفت: «بارها در برنامه‌های خود تأکید کرده‌اید که باید امور کشور را به کارشناسان بسپاریم. کدام کارشناس نظر داده است که کمر مردم ایران از گرانی خم شود، کدام کارشناس دولت در چند ماه اخیر ده‌ها میلیارد ارز را بدون برنامه به کالای لوکس اختصاص داده است؟»

او افزود: «زمانی که آقای جهانگیری ارز 4200 تومانی را اعلام کرد عمده کارشناسان با این طرح مخالفت کردند و مجلس نیز خواست با طرح دو فوریتی جلوی این کار را بگیرد.»

دهقان بیان کرد: «دولت شما بعد از سه و نیم ماه فهمید که این کار اشتباه بوده است. مردم می‌خواهند مشخص شود چه کسانی ارز دولتی را گرفتند و در بازار فروختند، دولتمردان از چه می‌ترسند که نام این اسامی را منتشر نمی‌کنند. دولت شما چرا ارز مسافرتی را بدون ضابطه و قانون مشخص در اختیار مردم گذاشت‌.»

فرهنگی: رکود تورمی حتی در کوتاه مدت می‌تواند تاثیرات بلندمدت داشته باشد

محمد حسین فرهنگی در جلسه امروز مجلس با مضوع سوال از رئیس‌جمهوری گفت: «با توجه اختیارات و وظایف گسترده رئیس‌جمهوری بر اصول مختلف سیاست‌های کلان و قانون اساسی و از جمله اصل 134 یکی از سوالات امروز را مطرح می‌کنم. ‌ در اصل 134 آمده است رئیس‌جمهوری مسئول اقدامات هیات وزیران است.»

او افزود: «آقای رئیس‌جمهوری شما در ابتدای شروع دولت تصویری از موفقی در مدیریت آتی خود در اقتصاد کشور را ترسیم کردید رکود از مسائلی نیست که یک شبه به وجود بیاید بلکه در طول دولت شما به وجود آمده و فقدان مدیریت کارآمد باعث استمرار آن شد نبود برنامه عملیاتی برای خروج از رکود و اصلاحات لازم باعث تشدید و اوج‌گیری در چند ماه اخیر شد البته راهکارهای علمی برای رفع آن‌ها وجود دارد اما متاسفانه برنامه‌ریزی از جانب دولت شما دیده نمی‌شود.»

نماینده تبریز، آذر شهر و اسکو در مجلس گفت :«تعطیلی 5 هزار و 800 کارخانه در طول ریاست جمهوری شما و رکود تورمی در طی سال‌های گذشته بسیار افزایش یافته که متاسفانه بی‌سابقه بوده است چرا دولت در مهار نقدینگی موفق عمل نکرده است؟»

او ادامه داد: «افزایش حجم نقدینگی و برخی مسائل دیگر سبب التهاب در بازار ارز، طلا و مسکن شد و براساس گزارش‌های رسمی میزان نقدینگی بیش ‌ازGDP شده است تورم اعلامی بانک مرکزی در مردادماه 9.7 درصد بوده است و این در حالی است که واقعیت‌های جامعه چیز دیگری می‌گوید و تورم نقطه به نقطه 60 درصد را در سال جاری مطرح می‌کند.»

فرهنگی گفت: «رکود تورمی حتی در کوتاه مدت می‌تواند تاثیرات بلندمدت داشته باشد چرا دولت اصلاحات اقتصادی را انجام نداد. آقای رئیس‌جمهوری از سال 92 دست به کدام برنامه اصلاحی اقتصادی زدید، نظام بانکی، گمرکی، بیمه، عمران و حتی حمایت از بیکاران مورد توجه قرار نگرفت و اصلاحاتی در این حوزه انجام نشد حتی برنامه ششم که می‌توانست در این خصوص اصلاحاتی را انجام دهد با بی مهری روبه رو شد.»

او ادامه داد: «با پرهیز از فرافکنی، مسئولیت دولت و شخص رئیس‌جمهوری نباید به دیگران احاله شود.امیدوارم نمایندگان با توجه به واقعیت‌ها تصمیم‌گیری کنند نه براساس ادعاها که ضرورتی ندارد.»

نقوی حسینی: آقای روحانی طی 5 سال چند بار جلسه شورای عالی اشتغال را تشکیل داده‌اید

سیدحسین نقوی حسینی، نماینده پیشوا و ورامین در مجلس شورای اسلامی به‌عنوان سومین نماینده سؤال‌کننده از رئیس‌جمهوری با اشاره به معضلات ایجاد شده بر اثر بیکاری موجود در جامعه اظهار کرد: «آقای روحانی خانواده‌ای را در نظر بگیرید که تا 5 فرزند تحصیل‌کرده حتی در مقطع دکترا با سنین 20 تا 40 سال و به جهت عدم اشتغال مجرد در خانه دارند‌. پدر این خانواده نیز بیکار است همه این افراد شب‌ها پای یک سفره می‌نشینند آقای رئیس‌جمهوری خوابتان می‌برد.»

او ادامه داد: «ما 5 میلیون بیکار در این کشور داریم آقای رئیس‌جمهوری شما مجری قانون اساسی هستید قانون اساسی شمار را مکلف کرده است که دستمزد مکفی برای مردم ایجاد کنید.»

این نماینده مجلس متذکر شد: «آقای روحانی فقط به نمایندگان بگویید طی 5 سال حضور خود در مقام رئیس‌جمهوری چند بار جلسه شورای عالی اشتغال را تشکیل داده‌اید. آقای روحانی طرح کارورزی شما چه شد؟ شما مجری قانون هستید همه از شما انتظار دارند.»

این نماینده عضو فراکسیون ولائی یون مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «آقای رئیس‌جمهوری ما از همین جا به دشمنان اعلام می‌کنیم که ما امریکا و تحریم‌ها را له خواهیم کرد همه بدانند ما پشت شما هستیم مجلس پشت دولت شماست‌. شما هم پشت سر رهبری حرکت کنید‌. از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنید و به نخبگان داخلی بیشتر توجه کنید.»

نقوی حسینی بیان کرد: «آقای شریعتمداری وزیر صنعت شما نمایشگاه صنایع کوچک را برپا کرد ای کاش شما یا معاون اولتان از این نمایشگاه بازدید می‌کردید. آقای رئیس‌جمهوری ما به‌اندازه کافی در منازل مردم دلار داریم اعتماد مردم را جلب کنید.»

این نماینده مجلس یادآور شد: «بر اساس آمارهای دولت خود شما بیش از 5 هزار مرکز تولیدی کوچک و نیمه بزرگ تعطیل شدند. آقای رئیس جمهوری اختلاف سیاسی داریم ولی امروز منافع ملت است. امروز روز سخت نظام است. مرد آن است که در روز سخت پای نظام بایستد پس ما هم پای دولت شما ایستاده‌ایم.»

فولادگر: بگویید چه اقدامات اصلاحی برای بازار ارز و اقتصاد انجام داده‌اید؟

فولادگر، نماینده اصفهان و سوال‌کننده از رئیس‌جمهوری گفت: «اینجانب در آغاز دولت یازدهم،‌ از برنامه‌های اقتصادی شما و وزیرتان حمایت کردم، اما چرا به همان برنامه پایبند نبودید که کشور به سمتی رفته است که هم معیشت مردم در خطر قرار گرفته و هم شاهد رکود پروژه‌های صنعتی و عمرانی هستیم و هم باید طلب‌هایشان را به صورت اوراق مشارکت دریافت کنند؟»

او ادامه داد: «بگویید چه اقدامات اصلاحی برای بازار ارز و اقتصاد انجام داده‌اید؟ به وعده خویش درباره ترمیم تیم اقتصادی خود در ابتدای دولت دوازدهم عمل کرده اید؟»

فولادگر افزود: «در شعارهای تبلیغاتی دولت یازدهم به بهبود فضای کسب و کار که در دولت دهم اجرا نشده بود، تاکید کردید، اما گزار‌ش ها نشان می‌دهد چنین نشده است.»

او ادامه داد: «در وضع رکودی فعلی بیشترین فشار را در بخش صنعتی و تولیدی خواهیم داشت.»

کرم پور: آقای روحانی چرا با قاچاق کالا مبارزه جدی صورت نمی‌گیرد

کوروش کرم پور، نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی به‌عنوان پنجمین و آخرین سؤال‌کننده از رئیس‌جمهوری پشت تریبون رفت و با اشاره به مسائل و مشکلات پیش روی کشور اظهار کرد: «امیدوارم در عید بزرگ ولایت دولت و مجلس به‌خوبی به ملت خدمت کنند. جناب آقای روحانی بنده به‌عنوان یکی از نمایندگان حامی شما از دوران انتخابات تا کنون عرض می‌کنم که دنیا بدانند امروز حضور رئیس جمهوری ما در مجلس شورای اسلامی برگ زرینی از پاسخگویی مسئولان نظام است.»

او ادامه داد: «آقای روحانی مگر رهبر انقلاب نفرمودند اگر کالایی به‌صورت قاچاق وارد کشور شد در مقابل عموم مردم به آتش کشیده شود همه ما شنیدیم که ایشان فرمودند مراد از قاچاق فلان کوله‌بر ضعیف نیست. بلکه قاچاق‌های بزرگ و سازمان یافته را می‌گویند. شما بگویید بعد از این صحبت‌ها حرفی باقی می‌ماند که من به‌عنوان نماینده در زمینه لزوم مبارزه با قاچاق بیان کنم»

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: «این دستور قاطع رهبری برای برخورد محکم با قاچاقچیان عمده در یک مورد اجرا شده است. برنامه دولت برای مبارزه با قاچاق کالا چیست؟ موانع و مشکلات پیش روی شما در مبارزه با قاچاق کالا و ارز چیست؟»

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «آقای رئیس‌جمهوری خطر جدی است. پس لازم است با جدیت تمام با آن مبارزه شود. لطفاً نگویید که نمی‌شود و نمی‌گذارند. من از قدرت نظام جمهوری اسلامی صحبت می‌کنم که به کمک مردم سوریه‌، به کمک مردم عراق می‌رود و فرزند نامشروع امریکا و عربستان که همان داعش است را شکست می‌دهد. پس چطور نمی‌توانیم با قاچاق در کشور خودمان مبارزه جدی کنیم؟ چگونه صدها کانتینر قاچاق می‌شود و کسی انها را نمی‌بیند؟ آقای رئیس‌جمهوری مگر نه این است که معضل بزرگ کشور ما بیکاری است؟ شما بگویید آقای مبارزه جدی با قاچاق کالا خدمت بزرگی در زمینه ایجاد اشتغال نیست؟»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار