جزئیات شکار در قرق‌های اختصاصی برای سال 97 تشریح شد

مدیرکل دفتر حفاظت و شکار و صید محیط زیست: در استان‌هایی که آنفولانزای فوق حاد پرندگان وجود دارد شکار ممنوع است

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر حفاظت و شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست جزئیات صدور پروانه‌های شکار در قرق‌های اختصاصی برای سال 97 را تشریح کرد و گفت در سال جاری برای 112 رأس شکار قوچ ، کل و آهو در قرق‌های استان‌های یزد و کرمان مجوز شکار صادر شده است.

کد مطلب: ۸۴۸۹۹۵
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات شکار در قرق‌های اختصاصی برای سال 97 تشریح شد

علی تیموری مدیرکل دفتر حفاظت و شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری با موضوع قرق‌های اختصاصی با بیان اینکه سازمان از سال 94بر اساس قانون 5 منطقه را در شورای عالی محیط زیست با عنوان غرق اختصاصی پیشنهاد کرد گفت: شورای عالی محیط زیست پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست را تائید و تصویب کرد که از این 5 منطقه سه منطقه در استان یزد ، یک منطقه در استان کرمان و یک منطقه هم در استان سمنان قرار دارد.

مدیرکل دفتر حفاظت و شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در استان‌های یزد و کرمان از سال 94 قرق به افرادیکه صلاحیت لازم را داشتند واگذار شد و در پایان سال 96 قرق جدیدی در استان سمنان از سوی رئیس سازمان به فردی که دارای شرایط لازم بود واگذار شد.

وی در ادامه با بیان اینکه در سالهای 95 و 96 مجوز شکار برای قرق‌های اختصاصی صادر شد گفت: در سال 96 حدود 95 رأس مجوز شکار کل و قوچ در 4 قرق اختصاصی استان‌های یزد و کرمان ابلاغ شد و در سال 96 بر اساس دستورالعملی که سازمان ابلاغ کرد قرق دار موظف شد 20 درصد شکار را برای جوامع محلی اختصاص دهد.

تیموری در ادامه با بیان اینکه در قرق‌های اختصاصی دو بار در سال سرشماری انجام می‌شود گفت: بر اساس سرشماری‌هایی که داشته‌ایم در هر قرق 3 تا 4 برابر رشد جمعیت کل‌ها را شاهد بوده‌ایم به‌طوری که در علی آباد 1400 رأس کل و بز و آهو 142 رأس سرشماری شده است در حالی که وقتی منطقه‌ای در اختیار قرق دار قرار می‌گرفت حدود 200 تا 300 رأس کل و بز وجود داشت و تعداد آهو نیز بسیار کم بود. همچنین در قرق‌های استان یزد نیز شاهد افزایش جمعیت بوده‌ایم در منصور آباد کرمان نیز حدود 750 رأس قوچ و میش سرشماری شده است و هر کدام از این‌ها زمانی که واگذار شده است حدود 3 تا 4 برابر رشد جمعیت گونه‌ها را در منطقه شاهد بودیم.

مدیرکل دفتر حفاظت و شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در سال جاری بر اساس سرشماری‌هایی که اتفاق افتاده است و پیشنهاد مدیران کل محیط زیست در استان‌های یزد و کرمان و بررسی موضوع در کمیته فنی معاونت طبیعی سازمان 112 رأس شکار قوچ ، کل و آهو در 4 منطقه در استان‌های یزد و کرمان در نظر گرفته شده است و برای قرق جدید استان سمنان در سال جاری هیچ مجوز شکاری پیش بینی نشده است.

تیموری اضافه کرد: از مجموع 112 رأس مجوز شکاری که در نظر گرفته شده است دستورالعمل شکار کل و قوچ در استان کرمان و یزد از روز دهم شهریورماه تا نیمه اسفندماه به استان‌ها ابلاغ می‌شود و استان‌ها می‌توانند مجوز شکار صادر کنند. البته از ابتدای آبان تا نیمه‌ آذرماه به دلیل فصل جفت‌گیری شکار در قرق‌های اختصاصی ممنوع است.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته حدوداً 20 درصد از مجوز شکار در قرق‌ها در اختیار جوامع محلی و بومی بود که این میزان در سال 97 حدود 30 درصد از مجوز شکار به جوامع بومی اختصاص دارد. البته قرق داران باید سه رأس از شکار را به همان جوامع بومی بدهند یعنی نسبت به سال گذشته استفاده جوامع محلی 10 درصد افزایش یافته است.

مدیرکل دفتر حفاظت و شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه درباره قیمت شکار نیز توضیح داد: طبق قانون قرق دار باید یک چهارم هزینه شکار را به خزانه دولت واریز کند که حدوداً 250 هزار تومان است. این میزان برای خارجی‌ها نیز همان یک چهارم قیمت شکار است اما بستگی به نوع گونه از 3 هزار دلار تا 7 هزار دلار متغیر است و کمتر از 3 هزار و 500 دلار نیست . در این بخش نیز موظف‌اند یک چهارم قیمت عرضه شکار را به‌حساب خزانه دولت واریز کنند. البته قیمت شکار برای شکارچیان خارجی به نوع تقاضا و عرضه بستگی دارد و مابه‌التفاوت آن از سوی قرق دار برای حفاظت منطقه صرف می‌شود.

تیموری ادامه داد: همچنین قرار است 30 منطقه از قرق‌های اختصاصی که استان‌ها پیشنهاد کردند به مجموعه قرق‌های اختصاصی افزوده شود این موضوع بررسی شده و مشخصات فنی آن نیز لحاظ شده است که باید به تائید سازمان جنگل‌ها نیز برسد و سپس به شورای عالی محیط زیست ارسال شود تا این شورا بتواند مناطق جدید را در کشور معرفی کند.

وی با بیان اینکه سیاست سازمان حفاظت محیط زیست تقویت قرق‌های اختصاصی است گفت: خوشبختانه در 5 قرق موجود تا کنون هیچ‌گونه تخلفی در قرق‌ها صورت نگرفته است ضمن اینکه از قرق دار تعهد محضری اخذ می‌شود و ضوابط سختی برای قرق داران تعریف شده است.

تیموری در ادامه درباره شکار گراز نیز توضیح داد: به 4 روش برای شکار گراز اقدام می‌شود گراز گونه‌ای است که دارای زاد و ولد بسیاری است و همه چیز خوار است و متخلفان شکار گراز نیز در استان‌ها بسیار کم هستند و باید گفت که گرازها آمار جمعیتی خوبی دارند. در برخی استان‌ها جهاد کشاورزی به محیط زیست اعلام می‌کند که گرازها به زمین‌های کشاورزی آسیب وارد می‌کنند و از ما استعلام می‌گیرند و گرازها از سوی میرشکارهای محلی شکار می‌شوند و از این بابت نیز پولی از دولت نمی‌گیرند، چون استفاده از گراز نمی‌شود.

مدیرکل دفتر حفاظت و شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست همچنین دستورالعمل دوم برای مجوز شکار گراز برای اقلیت‌های مذهبی است که تعداد آن‌ها بسیار کم است اقلیت‌های مذهبی ایرانی برای هر شکار گراز 100 هزار تومان به محیط‌زیست پرداخت می‌کنند. دستورالعمل سوم شکار گراز از سوی اتباع خارجی است که قیمت گراز برای اتباع خارجی بین 1000 تا 1500 دلار بر اساس اندازه دندان گراز پیش‌بینی شده است که بسیار مبلغ بالایی نسبت به کشورهای اطراف است این کشورها قیمت شکار گراز را حدود 200 تا 300 دلار تعیین کرده‌اند. ما هر سال برای 40 تا 50 رأس گراز متقاضی شکار داریم که آن‌ها هم افرادی هستند که به مناطق مختلف کشور علاقه‌مند هستند. البته در مازندران و گلستان مجوز شکار گراز داده نمی‌شود چون در این مناطق پلنگ وجود دارد و گراز طعمه پلنگ است.

تیموری افزود: همچنین دستورالعمل چهارم شکار گراز پروانه انتفاعی است که در برخی مناطق هجوم گراز به حدی است که با سه روشی که در بالا ذکر شد نمی‌توان آن را مدیریت کرد به‌عنوان مثال در دو سال گذشته در خوزستان به فردی حدود 600 رأس پروانه شکار داده شد.

مدیرکل دفتر حفاظت و شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست در باره دستورالعمل شکار پرنده‌های بومی و مهاجر نیز توضیح داد: هرساله دستورالعملی برای شکار پرنده‌های بومی و مهاجر صادر و به استان‌ها ابلاغ می‌شود امسال نیز این دستورالعمل با توجه به برآورد جمعیتی پرنده‌ها صادر می‌شود مگر اینکه سازمان دامپزشکی کشور که حق وتو در بیماری‌های حیات وحش دارد اعلام کند که در استان‌هایی که آنفولانزای فوق حاد پرندگان وجود دارد شکار ممنوع است و سازمان محیط زیست هم مجوزی صادر نخواهد کرد.

وی ادامه داد: در منطقه فریدون‌کنار نیز افرادی که به روش قدیمی دوما شکار می‌کنند مجوز داده می‌شود در دهه‌های اخیر برخی افراد با روش‌های غیرمجاز اقدام به صید می‌کنند که سال گذشته افراد متخلف به دستگاه قضا معرفی شدند و در سال جاری نیز افراد موظف‌اند روش‌های پرخطر را ترک کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار