مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش:

طرح بشری از سال آینده برای دختران پایه ششم اجرا می‌شود

تهران (پانا) - مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش از اجرای طرح بشری از سال آینده برای دختران پایه ششم خبر داد.

کد مطلب: ۸۴۸۹۴۶
لینک کوتاه کپی شد
طرح بشری از سال آینده برای دختران پایه ششم اجرا می‌شود

فرحناز مینایی‌پور در نشست رسانه‌ای نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یکساله وزارت آموزش و پرورش درباره فلسفه دفتر حوزه زنان گفت: «در برنامه‌ریزی کلان کشوری وزارت‌خانه‌ها به سه دسته حساس به جنسیت مانند آموزش و پرورش، بهداشت و علوم، نیمه حساس به جنسیت مانند وزارت ارشاد و غیرحساس به جنسیت مانند وزارت نیرو و راه و شهرسازی تقسیم می‌شوند.»

او وزارت آموزش و پرورش را حساس‌ترین وزارت از نظر تاثیر جنسیت دانست و افزود: «از یک میلیون کارمند خانم ۵۰۰ هزار خانم شاغل در آموزش و پرورش داریم لذا باسوادترین قشر زنان در آموزش و پرورش هستند.»

او از تحصیل ۶.۵ میلیون دختر دانش‌آموز در آموزش و پرورش خبر داد و گفت: «اهمیت دختران در آموزش و پرورش بسیار بالاست و باید در سیاست‌گذاری‌ها پررنگ‌تر باشند.»

مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش درباره راهبرد کلان دفتر افزود: «توجه برنامه‌ریزان به جنسیت زنان یکی از برنامه‌های اصلی است باید آموزش و پرورش را نسبت به زنان فرهنگی و دختران حساس کنیم.»

مینایی‌پور گفت: «در بحث آموزش نیروی انسانی باید آموزش ویژه برای زنان فرهنگی داشته باشیم. همچنین در تربیت و پرورش زنان مدیر آینده کشور باید برنامه داشته باشیم.»

او محرومیت‌زدایی، عدالت‌محوری و توسعه شایستگی‌ها و توسعه شغلی زنان و دختران را از برنامه‌های مهم دانست و گفت: «در بحث محرومیت‌زدایی میزان جذب دانش‌آموزان در مدارس محروم و کل کشور باید بررسی شوند و میزان دانش‌آموزان ترک تحصیل، بازمانده از تحصیل و تعداد محصلان مشخص شود.»

مینایی‌پور از جذب دختران در دوره ابتدایی را ۹۸درصد، در متوسطه اول ۹۲ درصد و در دوره متوسطه دوم ۸۱ درصد اعلام کرد و گفت: «باید به دوره متوسطه دوم توجه بیشتری شود. ما در بحث آموزشی و بهداشتی نیز وارد خواهیم شد که در مناطق محروم برای افزایش سطح آگاهی دختران فعالیت‌هایی را انجام دهیم.»

او درباره توسعه شایستگی‌های زنان گفت: «در بحث توان‌افزایی مدیران زن فرهنگی و بسترسازی شایستگی زنان سعی کردیم آموزش‌های خاص در جهت ارتقای درصد مدیران خانم در پست‌های بالای مدیریتی داشته باشیم.»

مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش به بخشنامه اختصاص ۳۰درصد مدیریت‌ها به خانم‌ها اشاره کرد و گفت: «باید در زمینه‌سازی برای رسیدن به این درصد تلاش کنیم تا شایستگی زنان بیشتر شود.»

مینایی‌پور درباره برنامه‌های سال گذشته گفت: «در سال گذشته همچنین بحث آموزش حقوق به دختران را داشتیم که امسال درحال تدوین کتاب حقوق شهروندی مطابق با منشور حقوق شهروندی هستیم. دوره آموزشی مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان، اولیا و پرسنل نیز در سال گذشته اجرا شد.»

او توانمندسازی جایگاه و نقش فرهنگیان را از دیگر برنامه‌ها دانست و گفت: «تهیه بسته‌های بهداشتی برای دختران پایه هفتم در مناطق محروم را داشتیم و بسته‌ها را در اختیار دانش‌آموزان دختر قرار دادیم.»

مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش گفت: «کارگاه‌های نشاط و شادی دانش‌آموزان دختر برگزار خواهند شد و با تفاهم‌نامه معاونت ریاست جمهوری مهارت خوب زیستن را به مربیان آموزش می‌دهیم.»

مینایی‌پور افزود: «بر روی دختران دهه ۸۰ متمرکز شدیم تا نیازها، چالش‌ها و فرصت‌های آنان شناسایی شود که در این باره نشست‌هایی را با آنان برای گفت‌وگو برگزار کردیم.»

او ادامه داد: «برنامه گفت‌وگو با خانواده را در دستور کار داریم زیرا یکی از مشکلات دختران دهه ۸۰ کم گفت‌وگو کردن با خانواده‌ها و معلمان است.»

مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش گفت: «در حوزه دختران پژوهش‌هایی خواهیم داشت که امسال بررسی نقش و سیمای زنان را در کتاب‌های دوره ابتدایی در دستور کار قرار دهیم. برای زنان فرهنگی برای اولین بار گردهمایی مدیران کل زن را تشکیل دادیم که باعث افزایش ارتباطات و دانش آنان شد.»

او از برگزاری کارگاه‌های مهارت و گفت‌وگو ویژه زنان فرهنگی برای تحکیم بنیان خانواده خبر داد که طبق ماده ۱۰۲ در برنامه ششم توسعه سلسله نشست‌های زنان فرهنگی برگزار خواهد شد.

مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال پانا دربازه جزئیات طرح بشری گفت: «این طرح برای آموزش دختران است که از چندسال پیش در حال برگزاری است و در مناطق محروم به ویژه مدارس شبانه روزی اجرا خواهد شد.»

مینایی‌پور افزود: «این طرح در پایه هفتم اجرا می‌شود که با درخواست مشاوران استان‌ها به پایه ششم در سال آینده منتقل می‌شود.»

او به آمار مدیران زن در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «از 30 نفر عضو شورای معاونان وزیر، سه نفر زن هستند. یک معاون، یک رئیس مرکز، سه مدیرکل زن و یک مدیرکل استانی زن داریم. همچنین از ۲۲۴ معاون مدیرکل، ۱۴ نفر زن هستند. از مدیران ۷۵۰ منطقه آموزشی نیز ۲۵ مدیر زن هستند.»

مینایی پور ادامه داد: «از ۳۲ مدیر استانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، ۱۲ مدیرکل کانون پرورش و ۹ رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی نیز زن هستند. در مجموع شش درصد زنان در پست های کلان مدیریتی حضور دارند و ۶۰ درصد مدیران مدارس نیز زن هستند.»

مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش درباره استتار و سرپوشیده کردن حیاط مدارس دخترانه گفت: «سال های قبل در تعدادی مدارس این استتار انجام شد اما چون با بلندمرتبه‌سازی ساختمان ها روبرو بودیم و ساختمان های اطراف به حیاط مدرسه اشراف داشتند این امر میسر نشد و این طرح ادامه نیافت.»

او گفت: «برنامه‌ریزی شده است تا حق مهد کودک به زنان فرهنگی داده شود. باید سازمان برنامه نیز تامین بودجه کند.»

مینایی پور از برنامه‌ریزی در حوزه ورزش زنان و دختران به طور ویژه خبر داد و گفت: «موافقت وزیر را گرفته‌ایم تا زنان در اداره‌ها بتوانند سه ساعت از زمان خود را به حضور در باشگاه‌های ورزشی اختصاص دهند. در حال تهیه پیش نویس بخشنامه آن هستیم که موفقیت و قدم خوبی است.»

مدیرکل امور زنان وزارت آموزش و پرورش افزود: «در حوزه غربالگری زنان فرهنگی‌ نیز با وزارت بهداشت مکاتباتی انجام دادیم تا تحت غربال بیماری های خاص زنان قرار بگیرند.»

او یکی از برنامه ها را مربوط به زنان سرپرست خانوار اعلام کرد و گفت: «اردوهای آموزشی برای این گروه داریم. زنان سرپرست یک معضل و پدیده اجتماعی هستند که همه دستگاه‌ها درگیر آن هستند و باید برحسب ماموریت های خود وارد این حیطه شوند. ما هم به اندازه وسع و بودجه خود ورود می‌کنیم. وقتی هم تسهیلات ویژه درنظر گرفته می‌شود رایزنی می‌کنیم تا آن ها به صورت ویژه دارای سهم و اولویت باشند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار