گزارش پانا از ایجاد سامانه اندازه‌گیری تشعشع های رادیویی در ۲ شهر ایران

نظارت بر پارازیت‌ها؛ وعده‌ای که سرانجام محقق شد

تهران (پانا) - وعده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ایجاد سامانه‌ای که تشعش‌های رادیویی از جمله وجود پارازیت‌ها را اندازه‌گیری می‌کند، عملی شد. اقدامی که می‌توان آن را در راستای احقاق حقوق شهروندی و کاستن از نگرانی‌هایی دانست که در چند سال اخیر شدت قابل توجهی پیدا کرده بود.

کد مطلب: ۸۴۸۹۳۲
لینک کوتاه کپی شد
نظارت بر پارازیت‌ها؛ وعده‌ای که سرانجام محقق شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته از راه‌اندازی سامانه اندازه‌گیری سطح تَجمُّعی تشعشع‌های رادیویی در کشور در هفته دولت نیز خبر داده است. محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توییتی اعلام کرد: یکی از وظایف سازمان تنظیم مقررات، اندازه‌گیری سطح تَجمُّعی تشعشع‌های رادیویی در کشور است تا نظارت دقیقی بر رعایت استانداردها صورت پذیرد. همانگونه که قول داده بودم، سامانه برخط نمایش این اندازه‌گیری‌ها، در هفته دولت، توسط سازمان تنظیم مقررات رونمایی خواهد شد.

وی با تشکر از همکارانش در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفته است هم اکنون سامانه پایش برخط تشعش‌های تجمعی رادیویی در شهرهای تهران و شیراز از طریق لینک ‌yon.ir/ssQt قابل دسترس است.

محمد‌جواد آذری‌جهرمی چندی پیش نیز در حاشیه آیین رونمایی از برخی طرح‌های نوآورانه حوزه فناوری اطلاعات شیراز گفته بود مانند نمایش آلودگی هوا، وضعیت فرکانسی نیز به صورت زنده در سطح این شهرها نشان داده می‌شود تا شهروندان از آن آگاه شوند.

وی گفت: از یک ماه گذشته 18 سایت برای اندازه‌گیری امواج رادیویی شهر شیراز نصب شده است که نتیجه این پایش‌ها نشان می‌دهد که حدود این تشعشع‌ها در مرکز استان فارس از استاندارد گرمایی بالاتر نیست و در حد عادی و طبیعی است.

وی ادامه داد: در ماه‌های گذشته موضوع پارازیت به مطالبه جدی بخشی از شهروندان شیراز تبدیل شده بود که به این دلیل از یک ماه گذشته 18سایت اندازه‌گیری فرکانس‌های رادیویی برخط به صورت خاص در شیراز راه‌اندازی شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه این سایت‌ها به صورت لحظه‌ای اثر تشعشع‌های تجمعی فرکانس‌های رادیویی را اندازه‌گیری می‌کنند، اظهار کرد: معیاری که به لحاظ فنی در استانداردهای علمی مضر بودن آن بر بدن انسان را ثابت کرده بحث اثرهای گرمایی تشعشعات فرکانسی نظیر موبایل، وای فای، تلویزیون، ماهواره و... به صورت تجمیعی است که در فضا وجود دارد.

کنترل تشعش‌های و پارازیت‌ها از دغدغه‌های مهم نمایندگان مجلس در کمیته مخابرات است

رمضانعلی سبحانی‌فر، رئیس کمیته مخابرات و ارتباطات مجلس شورای اسلامی، در باره ایجاد سامانه اندازه گیری تشعشع‌های رادیویی به خبرنگار اقتصادی پانا گفت:‌ اصل موضوع مورد تایید مجلس و از پیگیری‌هایی است که توسط کمیته مخابرات مجلس در دستور کار قرار داشته است. سیگنال‌هایی که در سطح شهرها منتشر می‌شود اگر از استانداردهای لازم برخوردار نباشد مشکل‌هایی را برای مردم ایجاد می‌کند و راه‌اندازی این سامانه کمک می‌کند تا نظارت بیشتری بر مناطقی از شهرها که میزان این تشعش‌ها بیشتر است انجام داد.

رئیس کمیته مخابرات و ارتباطات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:‌ در زمانی که این تشعش‌ها از حد مجاز خارج شود می‌توان هشدارها را جدی گرفت و نسبت به کنترل آن اقدام کرد. اطلاع مردم از میزان تشعش‌ها در راستای حفظ حقوق شهروندی است و نگرانی‌هایی که مردم در این زمینه دارند باید جدی گرفته شود.

وی با اشاره به پرسش‌هایی که مردم از نمایندگان مجلس درباره میزان پارازیت‌ها و تشعش‌های رادیویی دارند، اظهار کرد:‌ در جلسه‌های متعددی که در کمیته مخابرات مجلس با حضور کارشناسان و دست‌اندرکاران برگزار شده است دغدغه‌های مردم مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و طبیعی است که رسیدن به نتایج قطعی در این بررسی‌ها می‌تواند آرامش خاطر بیشتری را برای شهروندان به همراه داشته باشد.

سبحانی‌فر خاطرنشان کرد: دغدغه‌های مردم بارها مطرح شده است و این که در چه ارتفاعات و زوایایی تشعش‌های رادیویی وجود دارد مورد بررسی قرار گرفته است بنابراین در راستای کاهش دغدغه مردم و اطمینان بخشی راه‌اندازی این سامانه ضروری است و باید به تمامی شهرهای کشور تسری یابد.

بررسی آثار مخرب پارازیت‌ها ادامه دارد

رئیس کمیته مخابرات و ارتباطات مجلس شورای اسلامی درباره بررسی آثار مخرب پارازیت‌ها بر سلامت شهروندان اظهار کرد:‌ موضوع تشعش‌ها و پارازیت‌ها از زوایای مختلفی در کمیسیون مخابرات مجلس مورد بحث و بررسی واقع شده است که یکی از این زمینه‌ها موضوع تاثیر مخرب آن بر سلامت افراد و بروز و گسترش بیمار‌ی‌هایی مانند سرطان است و متخصصان نیز با بررسی جوامع دیگر تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

وی افزود:‌ ارسال فرکانس‌ها، پارازیت‌ها و تشعش‌های رادیویی در بسیاری از کشورها وجود دارد اما سرعت و وضع ارسال قابل کنترل است تا کمترین آثار نامطلوب را داشته باشد. اقدام وزارت ارتباطات در مورد پایش تشعش‌ها و سیگنال‌ها ارزشمند است و می‌تواند رسیدن به وضع مطلوب را فراهم کند.

سبحانی‌فر در پاسخ به این پرسش که وضع ایران در مقایسه با سایر کشورها چگونه است، تصریح کرد:‌ کنترل‌ها رسیدن به اطمینان را براساس شواهد علمی آن میسر می‌کند و انجام و کنترل مدیریت تشعش‌ها را برای گروه‌های فنی فراهم می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار