دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش: اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان به اعتباری میان ۳ هزار تا 5 هزار میلیارد تومان نیاز دارد

تهران (پانا) - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار امیدواری کرد که زیرنظام نیروی انسانی در یک دوره چندساله بتواند ورود و خروج نیروها را در آموزش و پرورش ساماندهی کند تا تناسبی بین نیروها به عنوان اصلی‌ترین عنصر تعلیم و تربیت با اهداف ایجاد شود.

کد مطلب: ۸۴۸۹۲۳
لینک کوتاه کپی شد
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش: اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان به اعتباری میان ۳ هزار تا 5 هزار میلیارد تومان نیاز دارد

مهدی نویدادهم در نشست رسانه‌ای نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یکساله وزارت آموزش و پرورش گفت: «در سالی که گذشت شورای عالی آموزش و پرورش و کمیسیون‌های مرتبط سالی پرتلاش را پشت سر گذاشته است که ۱۲ جلسه شورا را داشتیم و آخرین جلسه هفته گذشته برگزار شد. کمیسیون‌ها نیز به تناسب برنامه‌هایی را اجرا کردند.»

او ادامه داد: «کمیسیون منابع انسانی ۱۵ برنامه، کمیسیون اساسنامه و برنامه‌ها ۱۲ جلسه، کمیسیون خاص ۲۸ جلسه، کمیسیون اتباع خارجی و بین‌الملل ۱۲ جلسه، کمیسیون برنامه درسی ۹ جلسه و کمیسیون علوم و معارف و کمیسیون عمومی هر یک ۵ جلسه را در سال گذشته برگزار کردند.»

نویدادهم گفت: «موضوع‌هایی که قرار است در دستور کار شورای عالی باشد به دستور رئیس جمهور، وزیر یا درخواست ۸ نفر از شورای عالی قابل پیگیری است که موضوع‌ها از سوی معاونت‌های مربوط تنظیم خواهد شد.»

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: «بین ۱۵ تا ۲۰ صاحب نظر موضوع را در شورا بررسی می‌کنند. این موضوع‌ها در نشست‌های کارشناسی بررسی می‌شوند و در نهایت با تایید کمیسیون به صحن علنی شورا می‌رود و با امضای رئیس جمهور قابل اجرا خواهد بود.»

او افزود: «در سالی که گذشت چند مصوبه مهم داشتیم که زمینه تحول‌آفرینی را در آموزش و پرورش فراهم می‌کند؛ اولین و اصلی‌ترین مصوبه به اتمام رساندن و تصویب زیرنظام‌ها است‌.»

نویدادهم ادامه داد: «سند تحول بنیادین ۶ زیرنظام دارد که ۳ زیرنظام در گذشته به تصویب رسید و ۳ زیرنظام در زمان آقای بطحایی تدوین شد و به تصویب رسید.»

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: «۲ زیر نظام منابع مالی و منابع انسانی به تازگی تصویب شده است. در حقیقت کار نقشه حرکت تحول‌آفرین در آموزش و پرورش و معماری تمام شده است. در این ۲ زیرنظام سیستم می‌داند کجا و چگونه اهداف را باید به تحقق برساند.»

نویدادهم افزود: «بعد از بازخوانی اهداف در سازمان پژوهش، این اهداف به شورا می‌آیند و تصویب می‌شوند.»

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: :در اهداف مصوب سال ۷۹ در مجموع ۳۰۲ هدف مصوب برای آموزش و پرورش داشتیم که در سال ۹۷ این اهداف به ۶۷ هدف تقلیل یافت. در دوره ابتدایی ۹۵ هدف داشتیم که اکنون به ۲۹ هدف تقلیل یافته است، در دوره راهنمایی ۱۰۵ هدف به ۱۸ هدف و در دوره متوسطه ۱۰۲ هدف به ۱۹ هدف تقلیل یافت.»

او ادامه داد: «اهداف جدید براساس ساحت‌های شش‌گانه تنظیم شده است که در سند تحول بنیادین به عنوان مهم‌ترین زمینه تربیت‌پذیری باید در ۶ ساحت فراهم شود.»

نویدادهم اظهار امیدواری کرد که شاهد آموزش و پرورشی باشیم که زمینه شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان را در تمام ساحت‌ها فراهم کند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به سوال پانا درباره تمهیدات جبران بحران نیروی انسانی در زیرنظام منابع انسانی گفت: «اجرای زیرنظام‌ها در یک برنامه درازمدت در دستور آموزش و پرورش قرار دارد. سند تحول بنیادین نیز تا سال ۱۴۰۴ باید عملیاتی شود.»

او گفت: «باید زیرساخت‌ها و مدل اجرای این زیرنظام فراهم شود. به طور مثال ایجاد دانشگاه فرهنگیان یکی از راهکارهای سند بود و البته تربیت نیروی انسانی و ساماندهی نیروی آموزش و پرورش زمان‌زبر است.»

نویدادهم گفت: «امیدوار هستم این زیرنظام در یک دوره چندساله ورود و خروج نیروها را در آموزش و پرورش ساماندهی کند تا تناسبی بین نیروها به عنوان اصلی‌ترین عنصر تعلیم و تربیت با اهداف داشته باشد.»

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره کنکور گفت: «ما مخالف این نیستیم که یک سیستم عدالت‌محور برای پذیرش دانشجو وجود داشته باشد اما باید آسیب‌های کنکور را مدیریت کنیم. آسیب‌هایی که در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، روانی و غیره دیده می‌شود.»

او ادامه داد: «نیازمند یک نظام سنجش مناسب برای ورود به دانشگاه‌ها هستیم که هم بر اساس عدالت باشد و هم آسیب نداشته باشد زیرا معتقدیم با توجه به کنکورمحور بودن سیستم آموزشی اکنون که طبق سند تحول ما به مواردی مانند تربیت علمی، اقتصادی، حرفه‌ای، زیبایی شناسی، اعتقادی و... دانش‌اموزان در طرح دروس بها می‌دهیم، این دروس به دلیل اینکه در کنکور ارزشی ندارد، مورد توجه قرار نمی‌گیرد.»

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: «سند تحول بیش‌ از پیش در دستور کار وزارتخانه قرار دارد و چهار لایه مدیریتی پیگیر زیرنظام‌های سند تحول است. تمام فعالیت‌های معاونت‌ها در حوزه سند دائماً رصد می‌شود و با یک فهم مشترک و یک معماری درست سند در حال اجرایی شدن است. سه مدل؛ از بالا به پایین، از پایین به بالا و مدل تلفیقی برای اجرای سند تحول پیشنهاد شده بود که مدل تلفیقی برای اجرای سند انتخاب شد.»

او ادامه داد: «تغییر نظام آموزشی به نهاد فرهنگی تربیتی، تبدیل انحصارانگاری در تربیت به مشارکت‌جویی و مسئولیت‌پذیری و تبدیل دانش‌آموز منفعل در کلاس به یک مربی فعال در محیط‌های تربیتی، سه چرخش مهم از ۳۷ چرخش در سند تحول است.»

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان را به اعتباری میان ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ میلیارد تومان منوط دانست.

او درباره موضوع تعطیلات تابستانه و زمستانه مدارس گفت: «از منظر سند تحول یک سال تحصیلی از اول مهر شروع می‌شود و تا شهریور سال آینده ادامه پیدا می‌کند. برای این یک سال باید برنامه داشته باشیم و یک سال را مدیریت کنیم. از این منظر سه ماه تعطیلی تابستان توجیهی ندارد و به جد خواهان تعطیلی تعطیلات تابستانی هستیم که یکی از مصوبات مجلس مانع آن است.»

نویدادهم ادامه داد: «اگر بخواهیم این تقویم آموزشی را تغییر دهیم و به عنوان مثال زمان شروع سال تحصیلی را عقب بکشیم و به شهریور بیاوریم مخالف و مغایر این مصوبه و قانون مجلس است. برای تغییر تقویم آموزشی ابتدا باید با مجلس توافق کنیم و سپس وارد فازهای بعدی و بررسی مواردی چون تعطیلات زمستانه شویم.»

نویدادهم گفت: «یکی از این پیشنهادهای شورای عالی آموزش و پرورش در این میان نیز این است که کشور به چهار منطقه تقسیم شود و چهار زمان شروع سال تحصیلی داشته باشیم.»

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تکلیف پیگیری موضوع بحث برانگیز حدف مدارس سمپاد که در نهایت به امضا رئیس جمهور نرسید گفت: «مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش با استقبال بسیار زیاد بدنه کارشناسان در حدف آزمون‌های زائد رو به رو بود. اما به دلایلی به ویژه شرایط سیاسی اجتماعی جامعه، رئیس جمهور تاملاتی داشتند و پس از گفت‌وگو به این شکل که امسال شاهد بودیم، به امضا رسید و ابلاغ شد. تمام هدف ما حرکت به سمت نشاط‌آفرینی و حذف آزمون‌های زائد است.»

او ادامه داد: «حرف اصلی این مصوبه بحث مدارس سمپاد نبود اما این بحث به سمپاد منتهی شد. ما این جهت‌گیری حذف آزمون‌ها را ادامه می‌دهیم و فضای اجتماعی باید مستعد حذف کنکور شود.»

نوید ادهم در ادامه افزود: «کنکور مخل فضای آموزشی ماست. تعیین سرنوشت دانش‌آموزان با آزمون تستی ۴ جوابی سم مهلک فضای آموزشی است و مانع بزرگ مسیر تحول در آموزش و پرورش است. یکی از دلایلش هم این است که سند تحول بنیادین دنبال رشد دانش‌آموزان در ساحت‌های شش‌گانه است و کنکور محفوظ‌های بچه‌ها را می‌سنجد. حذف کنکور هم به بیان این نیست که هیچ آزمونی برای ورود به دانشگاه نباشد. نظر ما این است که استرس را از این روش بگیریم و می‌شود روش‌های بدیلی را پیش‌بینی کرد و برای تعداد رشته‌های خاص و دانش‌آموزان متقاضی واقعی آزمون ویژه وجود داشته باشد.»

او ادامه داد: «امسال افرادی که ثبت‌نام کردند و حتی در کنکور شرکت نکردند یا رتبه‌ای نیاوردند می‌توانند انتخاب رشته کنند و این نشان می‌دهد صرفا یک گردش مالی اتفاق می‌افتد. مافیای کنکور را باید حذف کرد. این ماموریت وزارت علوم است که روش بهتری را جایگزین کند.»

نوید ادهم در پاسخ به سوال دیگری درباره میزان روزهای آموزشی و بحث تعطیلات زمستانه و تغییراتی در آغاز سال تحصیلی، گفت: «زمان آموزش یکی از مولفه‌های اصلی آموزش و پرورش است. یک بحث زمان آموزشی در طول سال مطرح است و یک موضوع مربوط به روزهای هفته و دیگری ساعات و دقایق زنگ کلاسی است که نسبت به بسیاری از کشورها و به ویژه کشورهای منطقه در وصعیت مطلوبی هستیم. اما موانعی وجود دارد. به طور مثال در دوره ابتدایی دانش‌آموزان باید ۹۰۰ ساعت در طول سال در مدرسه حضور داشته باشند اما تعطیلات ناخواسته که به دلیل ریزگردها یا آلودگی هوا ایجاد شده برنامه ریزی‌های ما را مختل می‌کند.»

او گفت: «در استان‌هایی مثل اردبیل ۲۵ روز در سال گذشته تعطیلی داشتیم و این آسیب جدی به آموزش زد. راه برون‌رفت از این مشکل کوتاه کردن تعطیلات تابستانی است و از نظر ما این تعطیلات توجیه علمی و اقتصادی و فرهنگی ندارد و حتی آسیب‌رسان است. یک بار تلاش شد به جای اول مهر، شروع مدارس بیست شهریور اعلام شد که با مداخله مجلس شورای اسلامی منتفی شد و برنامه آموزشی اول مهر تا آخر اردیبهشت تعیین شد. پیشنهاد مشخص ما به مجلس این بود که اختیار شروع و پایان سال تحصیلی را به ما بسپارند که با توجه به شرایط اقلیمی کشور انعطاف‌پذیر کنیم. لزومی ندارد همه جای کشور یک روز سال تحصیلی را آغاز کنند. ما می‌توانیم به نسبت ۴ اقلیم، شروع را متناسب‌سازی کنیم. اما در صورت عدم تغییر در این برنامه با تعطیلات زمستانی موافق نیستیم و آن را آسیب‌رسان می‌دانیم.»

نوید ادهم در بخش دیگری از سخنانش به طرح رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد و گفت: «بیش از ۵۰ جلسه کارشناسی برای تنظیم طرح رتبه‌بندی داشته‌ایم و تنظیم آن به پایان رسیده است و لایحه‌اش آماده شده که به دولت ارسال شود.»

نوید ادهم گفت: «پیش‌بینی شده افرادی که بر اساس شاخص‌های مربوط به رتبه‌های بالاتر می‌روند دریافتی بیشتری هم داشته باشند. کلیت و نقشه راه مشخص شده است و اگر تامین اعتبار صورت گیرد اجرایی می‌شود.»

او در پاسخ به سوال دیگری درباره قانون منع به کارگیری مدیران بازنشسته گفت: «دولت و مجلس این قانون را تصویب کردند و برای آموزش و پرورش هم ساری و جاری است. اگر بنده هم شامل شوم استقبال می‌کنم. البته من عضو هیات علمی هستم و ظاهرا مشمول این قانون نمی‌شوم.»

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تدریس زبان‌های خارجی در مدارس نیز گفت: «مصوبه آموزش زبان در شورای عالی، مصوبه‌ای مترقی است. اجازه دادیم برای آموزش چندین زبان برنامه‌ریزی شود اما مشکل تقاضای آموزش این زبان‌هاست. تقاضایی وجود ندارد. از ۳۲۴ هزار زبان آموز کانون زبان، ۳۲۰ هزار نفر زبان انگلیسی فرا می‌گیرند و چهار هزار نفر زبان‌های دیگر.»

نویدادهم گفت: «درباره زبان‌های قومی نیز طبق قانون اساسی زبان رسمی آموزش، فارسی است اما ادبیات زبان‌های قومی را می‌توانیم در مدارس داشته باشیم. بستر لازم را فراهم آوردیم و مشکل قانونی نداریم.»

او درباره سیاست کاهش تنوع مدارس نیز ادامه داد: «یکی از مشکلات آموزش و پرورش همین موضوع است و حل آن نیازمند مشارکت اصحاب رسانه نیز هست. جامعه باید پذیرای تحول جدی شود که کاهش تنوع رخ دهد و به سمتی برویم که دو نوع مدرسه دولتی و غیردولتی بیشتر نداشته باشیم.»

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش همچنین گفت: «سال آینده به دلیل فاصله کوتاه بین امتحانات و کنکور فشار مضاعفی به بچه‌ها وارد می‌شود و امید است در جلسه آینده بتوانیم در این باره صحبت کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار