طرح توانمند سازی و ارتقاء سطح سواد آموزش دهندگان دختران و زنان عشایر برگزار شد

مشاور بانوان آموزش و پرورش آذربایجان شرقی: اهداف توسعه بدون درنظر گرفتن توانایی های زنان غیرممکن است

تبریز(پانا)- مشاور امور بانوان مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی تاکید کرد: اهداف توسعه بدون درنظر گرفتن توانایی های زنان غیرممکن است.

کد مطلب: ۸۴۸۸۸۷
لینک کوتاه کپی شد
مشاور بانوان آموزش و پرورش آذربایجان شرقی: اهداف توسعه بدون درنظر گرفتن توانایی های زنان غیرممکن است

مراسم افتتاحیه طرح توانمند سازی و ارتقاء سطح دانش وسواد آموزش دهندگان دختران و زنان عشایر با حضور فرماندار، مشاور امور بانوان مدیرکل آموزش وپرورش ، معاون اداره سواد آموزی استان، رئیس اداره وسایر مسئولین منطقه عشایر برگزار شد.

طیبه معرفت مشاور اموربانوان مدیرکل آموزش وپرورش آذربایجانشرقی در جمع آموزش دهندگان منطقه لاریجان عشایر گفت: در جهان امروز نیل به اهداف توسعه بدون استفاده از تواناییهای نیمی از افراد جامعه، یعنی زنان، غیرممکن است.

وی افزود: جمعیت روستانشین ایران، همواره نقشهای گوناگونی را در امر تولید و توزیع عهده دار بوده اند . بخش کشاورزی، تأمین کننده ی حدود یک سوم اشتغال، بیش از چهارپنجم نیازهای غذایی کشور، نیمی از صادرات غیرنفتی، نیاز صنایع به محصو لا ت کشاورزی و قریب یک‌پنجم تولید ناخالص داخلی کشور است.

مشاور امور بانوان مدیرکل آموزش و پرورش استان اذعان داشت: در تمامی جوامع، زنان روستایی به عنوان یک عامل مهم در نیل به اهداف توسعه ی روستایی مطرح بوده و در واقع نیمی از نیروی انسانی موردنیاز توسعه ی روستایی میباشند.

وی با اشاره به پژوهشی در این زمینه گفت : در جامعه ی روستایی ، میان طبقه ی حاکم (صاحبان سرمایه) و روستاییان، میان شهری و روستایی، میان باسواد و بیسواد و میان مرد و زن، شکاف عمیقی وجود دارد . زنان به ویژه در روستاها از امکانات کمتری از لحاظ میزان سرمایه، اعتبار و قدرت برخوردارند.

معرفت گفت: براساس آمارهای موجود، زنان روستایی در صنایع تبدیلی 50 درصد، تولید محصولات زراعی و دامی 22 درصد، صنایع دستی75درصد و در امور مربوط به کاشت، داشت و برداشت به ترتیب 25 ، 24 ،4/26 درصد مشارکت دارند.

وی ادامه داد: همچنین در امور دامداری 23 درصد چرای دامی، 42 درصد مراقبت دام و 100 درصد کل پرورش طیور را در روستا انجام میدهند.

مشاور مدیر کل تصریح نمود: تنها آن بخش از فعالیتهای زنان در علوم اقتصادی و اجتماعی مورد توجه و دقت قرار گرفته که در اقتصاد ملی و خارج از منزل ظهور داشته است .

وی گفت: موانع متعددی در مسیر مشارکت و نقش آفرینی زنان وجود دارد که میتوان آن را به عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی تقسیم بندی نمود .

معرفت پس از تشریح این عوامل گفت: افزایش سواد و آگاهی زنان و دختران روستایی که اهداف برنامه های توسعه می باشند، به بهبود وضعیت آموزشی و توانمندسازی آنان، احیای روحیه ی آفرینش و نوآوری، افزایش کیفیت و بهره وری بیشتر فعالیتها و تنوع در مشاغل آنان منجر خواهد شد.

وی در ادامه کارگاه آموزشی بر اهمیت وجایگاه دختر در اسلام اشاره نمود وگفت: آنچه باعث می شود در روستا ها ازدواج های زود هنگام و خارج از عرف اتفاق بیفتد عدم توجه به ارزش وجایگاه دختر در اسلام است دختر به عنوان رحمت الهی باید مورد احترام اعضای خانواده باشد و برای ازدواج وسعادت او، آمادگی همه جانبه دختران و موقعیت مناسب برای ازدواج مورد توجه والدین قرار بگیرند.

معرفت دربخش دیگری از کارگاه آموزشی به سه کلمه کلیدی در خانواده یعنی تایید، توجه و تشویق درتحکیم خانواده اشاره نمود و آنهارا تشریح کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار