یک فوریت لایحه «هزینه‌کرد شهرداری برای مشارکت در راهپیمایی اربعین» تصویب شد

تهران (پانا) - اعضای شورای اسلامی شهر تهران با یک فوریت طرح «ارائه مجوز انجام هزینه‌کرد به شهرداری برای مشارکت در برگزاری مراسم اربعین حسینی» موافقت کردند.

کد مطلب: ۸۴۸۷۱۶
لینک کوتاه کپی شد
یک فوریت لایحه «هزینه‌کرد شهرداری برای مشارکت در راهپیمایی اربعین» تصویب شد

در هشتاد و دومین جلسه شورا بررسی یک فوریت لایحه «مجوز انجام هزینه کرد به شهرداری برای مشارکت در برگزاری مراسم اربعین حسینی» در دستور قرار گرفت. در ابتدا حجت‌الله میرزایی معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران در تشریح این موضوع گفت: مراسم اربعین و راهپیمایی روز اربعین به یک جریان بزرگ جهانی تبدیل شده و از حیث نمادین و محتوایی رویدادی بزرگ و تاثیرگذار محسوب می‌شود.

وی افزود: شهرداری در ارائه خدمت بخش بزرگی از خدمات خود را در داخل خاک ایران و در حوزه خدمات شهری و حوزه فرهنگی ارائه می‌دهد.

میرزایی ادامه داد:‌ از سال گذشته توافق شده که سقف هزینه‌ها و کمک‌ها به طور دقیق مشخص شود. سال گذشته برای این کار 10 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود و امسال نیز این پیشنهاد ارائه شده است و امیدواریم که با یک فوریت این لایحه موافقت شود تا سهم شهرداری تهران و نوع مشارکت آن به‌طور کامل مشخص شود و شهرداری تهران نیز بتواند مسئولیت‌های خود در ستاد اربعین را اعلام کند.

در ادامه جلسه اعضای شورا نیز نظرات خود را در این موضوع ابراز داشتند.

مرتضی الویری به عنوان مخالف یک فوریت این طرح گفت: اگر به فوریت این لایحه رأی ندهیم و به صورت عادی برای بررسی کمیسیون برنامه و بودجه ارسال شود بی‌تردید کمیسیون در 10 روز گزارش آن را به صحن ارائه می‌دهد. بنابراین می‌توان از فوریت آن صرف نظر کرد. با وجود این میزان از بدهی به پیمانکاران و اعتراض هر روزه آنها مقابل درب شورای شهر انجام چنین هزینه‌ای خارج از شهر تهران ضرورت ندارد و من با آن مخالف هستم.

در ادامه محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران نیز به عنوان مخالف تصویب یک فوریت این لایحه گفت: اربعین یک برنامه ملی است که ریاست ستاد آن بر عهده وزیر کشور است. ستاد اربعین با 13 کمیته تشکیل می‌شود که شهرداری تهران مسئولیت کمیته خدمات شهری را بر عهده دارد. علاوه بر وظایفی که در این کمیته بر عهده شهرداری تهران قرار می‌گیرد مسئولیت هماهنگی کلانشهرها نیز بر عهده شهرداری تهران است.

وی تاکید کرد:‌ از سه میلیون زائری که به شهرهای نجف و کربلا برای راهپیمایی اربعین حسینی عزیمت می‌کنند یک میلیون نفر از آنها تهرانی هستند. در شورای شهر دوره چهارم مصوبه‌ای وجود داشت که برای هزینه کرد شهرداری تهران پنج میلیارد تومان تخصیص داده شده بود که بالغ بر 10 میلیارد تومان هزینه می‌شد. سال گذشته برنامه راهپیمایی اربعین در دوره جدید مدیریت شهری با نظارت آقایان سالاری و مسجدجامعی انجام و خوشبختانه شاهد کاهش هزینه‌ها بودیم.

احمد مسجدجامعی در موافقت با یک فوریت این لایحه گفت: این مصوبه سال گذشته نیز در شورا وجود داشت و اگر به روال گذشته پنج میلیارد تومان برای این مراسم در نظر گرفته شده بود برابر 10 میلیارد امسال است. در رویکردها و سیاست‌های دوره جدید مدیریت شهری برای اربعین حسینی خدمت‌رسانی در حوزه خدمات شهری تعریف شده است. در حقیقت مسئولیت‌های شهرداری تهران در این حوزه تعریف شده است.

وی ادامه داد: البته در سال‌های گذشته برخی کارها انجام شده که نیازی به انجام آنها نبوده اما برای مثال در حوزه حمل و نقل نیاز است که خدمات ویژه‌ای به زائران ارائه شود. همچنین برخی تبلیغاتی که در گذشته انجام شده تفرقه انگیز بوده است.

مسجد جامعی افزود: فضای مراسم راهپیمایی اربعین بهترین فضا برای آموزش حقوق شهروندی است که از این فضا می‌توان استفاده کرد.

در ادامه محمد سالاری دیگر عضو شورای شهر گفت: بر اساس تکلیفی که شورا در سال گذشته به ما داده بود ما نیز یک ساختار چابک در مرز برای موکب‌ها و شهرهای حوت و نجف تعریف کردیم.

وی فزود: سال گذشته فرایند برگزاری اربعین نسبت به گذشته هم از کیفیت بالاتر برخوردار بود و هم هزینه‌ها چندین برابر کاهش یافته بود.

سید حسن رسولی دیگر عضو شورای شهر نیز گفت: مصوبه‌ای که معاون شهردار اشاره می‌کنند مربوط به آبان 96 نیست بلکه آخرین روز شورای چهارم این موضوع تصویب شده بود.

وی ادامه داد: علت مخالفت من این است که با کمک کمیسیون فرهنگی و کمیسیون بودجه و معاونت خدمات شهری یک ردیف برای کمک به آیین عاشورایی در نظر گرفته شود. البته شهرداری تهران اکنون آنقدر طلبکار دارد که زیادتر از حد تصور است. لذا چنین هزینه‌هایی بهتر است در داخل شهر انجام شود.

در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران پس از بحث و بررسی در این خصوص با 12 رأی موافق و هفت رأی مخالف به یک فوریت این طرح رأی مثبت دادند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار