تقاضای کودکان جنوب استان

مدیر کل ، شما بشمارید

زاهدان(پانا)- هرسال در تابستان، پر کردن اوقات فراغت فرزندان دغدغه والدین می شود. برخی، فرزندانشان را در کلاس های ورزشی، آموزش زبان انگلیسی و تقویتی دروس مدرسه ثبت نام می‌کنند و برخی هم کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان می روند تا فرزندشان از آموزش های این مراکز بهره‌مند شود.

کد مطلب: ۸۴۸۰۹۸
لینک کوتاه کپی شد
مدیر کل ، شما بشمارید

روزنامه ی محلی سیستان و بلوچستان در گزارشی که در شماره امروز ۳شهریور منتشر شده آورده است: سیستان و بلوچستان پهناورترین استان کشور است. در نتیجه دانش آموزان زیادی هم در این استان زندگی می کنند که بسیاری از آن ها اوقات فراغت تابستان را بدون حضور در کلاس های تابستانی می گذرانند. یکی از دلایل این موضوع را می توان کمبود مراکز لازم برای برنامه‌ریزی اوقات فراغت دانست. مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اگر چه برای رشد خلاقیت و آموزش های لازم به قشر مخاطب خود و غنی سازی اوقات فراغت این گروه راه‌اندازی شده است، اما تعداد کم این کانون‌ها که به کتابخانه های کودک مشهور است در استان والدین را برای بهره بردن فرزندانشان از آموزش‌های آن با مشکل روبه رو کرده است؛ به طوری که ظرفیت اداره کل کانون اغلب تکمیل است و دیگر مراکز آن هم با خیل متقاضیان روبه‌روست. تابستان، فصل نام ‌نویسی در کلاس‌های فوق برنامه این مراکز است وبه طور قطع وجود 26 کانون ثابت و سیار در سیستان و بلوچستان با جمعیت زیاد دانش آموزان، نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیاز کودکان و نوجوانان باشد.

صفر؛ سهم بسیاری از دانش آموزان از فعالیت های کانون

«نگین مالکی» یکی از دانش آموزان به خبرنگار ما می گوید: هر سال برای بهره مندی از کلاس های تابستانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از فنوج به زاهدان می آییم و سه ماه در زاهدان می مانیم تا از کلاسها استفاده کنیم. در فنوج مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان راه‌اندازی نشده است و در ایرانشهر هم جای اسکان نداریم اما چون در زاهدان خانه داریم برای شرکت در این کلاس‌ها تابستان ها به همراه خانواده به زاهدان می آییم. «فرزاد تنومند» یکی دیگر از دانش آموزان بیان می کند: در ایرانشهر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دایر است اما کلاس‌های زیادی ندارد، البته در چند رشته هنری فعالیت می کند که من به آن ها علاقه ای ندارم به همین دلیل به زاهدان می آیم و از فعالیت های مراکز کانون در مرکز استان بهره مند می شوم. به گفته وی بسیاری از افرادی که در تابستان به کانون های زاهدان می آیند از شهرستان های استان هستند.

شهریه بالا

«رضا مالکی» پدر یکی از دانش آموزان اظهار می کند: برای نام‌نویسی دخترم در کلاس نقاشی ۱۰۰ هزار تومان شهریه پرداخت کردم در حالی که خارج از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برای این کلاس حدود 120 هزار تومان باید پرداخت کنم. آیا واقعا تفاوت قیمت کلاس نقاشی مرکزی که متعلق به دولت است با کلاس آزاد ۲۰ هزار تومان باشد؟ «محمود رضایی» یکی دیگر از والدین تصریح می کند: برخی از مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از حقوق کم گلایه دارند و والدین از زیادی شهریه کلاس‌ها در حالی که دریافت شهریه بالا به دلیل حقوق پایین مربیان اعلام می کنند! یکی از مربیان که نمی خواهد نامش ذکر نشود به خبرنگار ما می‌گوید: مربیان با امکانات کم مجبور هستند بهترین آموزش را ارائه و در قبال آن حقوق ناچیزی دریافت کنند. بسیاری از مربیان به دلیل عشق و علاقه به کودکان و آموزش به آن ها این کار را ادامه می دهند.

فعالیت 28 مرکز کانون در استان

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به خبرنگار ما می گوید: در زاهدان شش مرکز کانون فعال و یک مرکز در حال ساخت است که نیاز به تامین اعتبار دارد. این مرکز در زیباشهر واقع و از نظر استاندارد در بالاترین سطح و تجهیزات است. «معصومه هادی» بیان می کند: سه مرکز در سوران، مهرستان و قصرقند در حال احداث و 28 مرکز در حال فعالیت است که از این تعداد 26 مرکز ثابت در زابل، هیرمند، هامون، نیمروز، بنجار، خاش، میرجاوه، سراوان، ایرانشهر، سرباز، دلگان، بمپور، بزمان، نیکشهر و چابهار واقع است، دو کتابخانه سیار هم در زابل و زاهدان وجود دارد. بسیاری از شهرستان ها از جمله لاشار، فنوج، راسک، بنت و... بدون کانون است اما امیدواریم در سال‌های نزدیک چندین مرکز دیگر به استان اضافه شود. وی ادامه می دهد: کتابخانه سیار، یک خودرو مجهز با تعداد زیادی کتاب همراه با امکانات نمایش ویژه فیلم در محلات و مدارس است و مربیان سعی می کنند با انجام کارهای فرهنگی اوقات خوبی را برای بچه هارقم زنند. ظرفیت عضویت به نسبت مربیان امسال جهش بسیار بالایی در همه مناطق شهر داشته است به طوری که حدود 96 درصد افزایش عضویت در چند بخش مختلف فرهنگی، ادبی و هنری، علمی و دینی داشتیم.

استقبال گسترده در تابستان

وی می افزاید: دلیل استقبال گسترده از برنامه ها در تابستان، فعالیت هایی بود که طی ایام مدرسه در طرح کانون و مدارس داشتیم و سبب شد دانش آموزان در ایام تابستان هم به فعالیت های خود ادامه بدهند. با توجه به حجم بالای ثبت نامی ها دختران و پسران را دو شیفت مختلف حضور دارند و مشکل کمبود فضا نداشتیم اما اگر این روند ادامه پیدا کند به طور قطع ما به مکان بیشتری نیاز داریم و باید برای آن تدبیری اندیشیده شود. وی می‌گوید: رده سنی عضویت از شش تا 18 سال است که با اتمام 18 سال از فهرست عضویت حذف می شوند. کودکان و نوجوانان از حذف شدن ناراحت می شوند و خیلی از آن ها به فعالیت در کانون علاقه دارند که طبق برنامه ریزی ها به لحاظ روانی و وابستگی عاطفی آن ها به مراکز کانون، این نوجوانان را به عنوان عضو ارشد پذیرش و از ظرفیت آن ها برای آموزش به دیگر اعضا استفاده می شود و به عنوان دستیار مربی با علاقه کار می کنند. وی خاطرنشان می‌کند: در دو بخش سخت افزاری و تجهیزات کانون ها و نیروی انسانی نیازمند همکاری و همیاری مردم و خیران هستیم. کانون، چون دارای سبک نو و جذاب برای آموزش در همه رشته هاست تاثیر مثبتی بر رفتار بچه ها دارد چون در کانون اجباری در کار نیست و فعالیت ها داوطلبانه است. مهم ترین فعالیت کودکان در بدو ورود کتاب و کتاب‌خوانی است بعد از اتمام آن می توانند به دیگر فعالیت ها بپردازند، تحقیقات نشان داده است کودکانی که به کانون می آیند به مراتب اعتماد به نفس بالاتری نسبت به دیگر کودکان دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار