اعوانی، چهره ماندگار فلسفه: اگر حوزه آموزش اصلاح شود تحولی عظیم در کشور ایجاد خواهد شد

تهران (پانا) - غلامرضا اعوانی، رئیس انجمن حکمت و فلسفهٔ ایران و چهره ماندگار فلسفه ایران، اصلاح نظام آموزشی کشور اعم از نظام آموزش عالی و آموزش و پرورش راه نجات کشور از مشکلات فعلی نظیر تحریم‌ها دانست.

کد مطلب: ۸۴۷۸۷۸
لینک کوتاه کپی شد
اعوانی، چهره ماندگار فلسفه: اگر حوزه آموزش اصلاح شود تحولی عظیم در کشور ایجاد خواهد شد

اعوانی که هفته جاری به منظور شرکت در کنگره جهانی فلسفه به چین سفر کرده بود، در گفت‌و‌گو با ایرنا تاکید کرد: «علم را باید در دانشگاه جدی بگیریم اکنون جهان در دست دانشگاه و آموزش است اگر چهار میلیون دانشجوی کشور درست تعلیم دیده باشند تحریم اثرگذار نخواهد بود ولی متاسفانه دانشگاه‌های ما تاثیرگذاری خود را از دست داده‌اند».
او تصریح کرد: «دانشگاه و حوزه آموزش شامل 14 میلیون دانش آموز و 4 میلیون دانشجو، راه نجات کشور از مشکلات فعلی است اگر هر فرد در 12 سال آموزش مدرسه‌ای و دست‌کم چهار سال آموزش دانشگاهی، به صورت درست آموزش ببیند تمام مشکلات کشور حل خواهد شد».
عضو پیوستهٔ فرهنگستان علوم با اشاره به اینکه با عوامل اجرایی، حدود 18 میلیون نفر در حوزه آموزش کشور فعالیت دارند، اظهار کرد: اگر حوزه آموزش اصلاح شود تحولی عظیم در کشور ما ایجاد خواهد شد.
رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران بیان کرد: ساماندهی حوزه آموزش، سرمایه خاصی هم نیاز ندارد فقط دانشگاه ها باید از صورت شکلی خارج شوند و با واگذاری امکانات به دانشگاه ها، دانشجویان به تولید علم بپردازند.
اعوانی با بیان اینکه اکنون آن طور که باید به دانشگاه ها توجه نمی‌شود، دانشگاه پکن را مثال زد و گفت: در دانشگاه پکن هر سال هم فضای فیزیکی و ساختمان‌ها و هم کیفیت علم و سطح برگزاری نشست‌ها و همایش‌ها تغییر می‌کند و بهتر می‌شود.
چهره ماندگار کشور تصریح کرد: آموزش نباید قالبی و صوری باشد اگر یک نسل را در همه رشته‌ها به صورت مناسب تربیت کنیم و از مدرک‌گرایی بپرهیزیم به نتیجه دلخواه خواهیم رسید.
او در ادامه این پرسش را مطرح کرد: چرا در تربیت مهندس در جهان رتبه سوم را داریم اما نمی‌توانیم یک خودرو استاندارد و درست و حسابی تولید کنیم؟
به گفته اعوانی، اگر همه نخبگان ما به جای عزیمت به خارج، در ایران می ماندند و کار می کردند خیلی از مشکلات ما حل می شد.
استاد سابق گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی تهران بیان کرد: برای مثال چین تمام نخبگان خود را از کشورهای دیگر فراخوانده و با در اختیار گذاشتن امکانات، زمینه اشتغال آنها و توسعه کشور را فراهم کرده است ما نیز باید چنین کنیم.
رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران ابراز داشت: برای هر دانشجوی دکتری در ایران حدود 10 میلیارد ریال هزینه شده است اما چرا زمانی که باید ثمر بدهد برای کشور دیگری کار کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار