یکم شهریور،سالروز بزرگداشت ابو علی سینا و روز پزشک

اسلامشهر (پانا) - روز اول شهریور ، به پاس بزرگداشت خدمات ابوعلی سینا، ستاره پرفروغ عرصه طب در ایران روز پزشک نامگذاری شده است.

کد مطلب: ۸۴۷۸۴۸
لینک کوتاه کپی شد
یکم شهریور،سالروز بزرگداشت ابو علی سینا و روز پزشک

پزشکی حرفه ای است که هیچ زمانی انسان ها از آن بی نیاز نبوده اندو این در حالی است که پزشکان با ادای سوگند متعهد می شوند به نجات زندگی بیماران بپردازند ، اما رسالت آن ها تنها محدود به قابلیت و توانایی علمی پزشکی نمی شود. بلکه یک پزشک ماهر علاوه بر داشتن تخصص در امر خطیر پزشکی باید به ویژگی های دیگری نظیر بردباری ، راز داری ، نیک خلقی ، مهارت های ارتباطی و ...آراسته باشد.

ابوعلی سینا حکیم ، فیلسوف ، طبیب و دانشمند بزرگ ایرانی که در جهان غرب به نام و با لقب امیر پزشکان شناخته شده ، در یکم شهریور ۳۵۹ هجری شمسی در شهر بخارا به دنیا آمد.

وی از آغاز کودکی استعداد و شایستگی عجیبی در فرا گرفتن علوم مختلف داشت و از آنجا که پدرش عبدالله سخت در تعلیم و تربیت او می کوشید ، خانه او محل ملاقات دانشمندان دور و نزدیک بود وابن سینا تا ده سالگی تمام قرآن و صرف و نحو را آموخت و آن‌گاه به فرا گرفتن منطق و ریاضیات پرداخت.

شیخ ۴۵۰ کتاب به زبان‌‏های فارسی و عربی در زمینه‌های گوناگون نوشته و تالیفات فراوان دارد که قانون ، اشارات ، شفا ، حکمت عرشیه ، قضا و قدر و لغةالعرب و... از آن جمله هستند .

مهم ترین اثر وی در پزشکی ، کتاب قانون (القانون فی الطب) است که آن را پیش از سال 406 هجری قمری ، یعنی در حدود 35 سالگی تألیف کرده است.

شایان ذکر است ،ابو علی سینا بعدها موثرترین چهره در علم و فلسفه جهان اسلامی شد و القابی مانند شیخ الرئیس ، حجه الحق و شرف الملک به او نسبت دادندو از جمله شاگردانی که توسط ابو علی سینا تربیت شده اند می توان به بهمنیار و جوزانی اشاره کرد.

/ خبرنگار : ریحانه فتحی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار