رسولی، عضو شورای شهر: به‌کارگیری و خاتمه کاری شهردار تهران برعهده شورای شهر است

تهران (پانا) - خزانه‌دار و مسئول پیگیری وضع بازنشستگی شهردار تهران گفته است به موجب تبصره ۴ بند ۱ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و شهرداران، موارد و شرایط خاتمه خدمت شهردار به صورت مخصوص مورد تصریح قرار گرفته است. 

کد مطلب: ۸۴۷۴۵۴
لینک کوتاه کپی شد
رسولی، عضو شورای شهر: به‌کارگیری و خاتمه کاری شهردار تهران برعهده شورای شهر است

سید حسن رسولی در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران گفت: استعفاء یا برکناری شهردار از طریق استیضاح در شورای اسلامی شهر است، بنابراین سمت شهردار و چگونگی نصب و خاتمه کار وی از سایر سمت ها و چگونگی نصب و خاتمه کار آنها متفاوت بوده و از این جهت به صورت استثنائی و در قانونی خاص ( قانون فوق الذکر ) موضوع حکم واقع شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس بند ۱ ماده ۸۰ قانون مذکور قاعده ای خاص و مقدم است و با قانون عام موخر ( طرح مصوب منع بکارگیری بازنشستگان ) منسوخ نمی شود. قانونگذار صراحتاً موارد بکارگیری و خاتمه کاری شهردار را تصریحا تعیین کرده است. این حکم قانونی در صورت تصویب و ابلاغ طرح مذکور ملغی نمی شود. تا شورای اسلامی شهر تهران - ری و تجریش اقدامی به عمل نیاورد شهردار تا پایان دوره به خدمت خود ادامه می‌دهد .

رسولی افزود: بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال ۱۳۸۶ شهرداری ها؛ به لحاظ ارائه خدمات عمومی به شهروندان در زمرۀ نهادهای عمومی غیر دولتی در ماده ۵ این قانون بعنوان دستگاه اجرائی نام برده شده است. لیکن در ماده ۱۱۷ همین قانون نهادهای عمومی غیر دولتی از شمول مقررات این قانون مستثنی شده‌اند. انتخاب و انتصاب شهردار و خاتمه کاری بر اساس قانون و مقررات خاص بوده و تسّری دادن قانون (در حال تصویب) برای شهرداران منتخب و منصوب شده فاقد وجاهت قانونی است. علاوه بر این استدلال حقوقی از منظر مدیریتی و صیانت از حقوق شهروندان تهران نیز جابجائی و انتخاب شهردار پایتخت برای بار چهارم به مصلحت مردم و کشور نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار