آشنایی با دانشمندان کوچک حاضر در جشنواره پروژه های علمی دانش‌آموزان دوره ابتدایی

تبریز( پانا)- هفتمین جشنواره کشوری پروژه های علمی دانش آموزان دوره ابتدایی از 28 تا 30 مرداد ماه به میزبانی تبریز در محل تالار معلم در حال برگزاری است .

کد مطلب: ۸۴۷۴۵۲
لینک کوتاه کپی شد
آشنایی با دانشمندان کوچک حاضر در جشنواره  پروژه های علمی دانش‌آموزان دوره ابتدایی

رضا پور رحیمی دانش آموز پایه چهارم از استان گیلان در هفتمین جشنواره کشوری جابربن حیان با لحنی کودکانه و با اشتیاق فراوان در خصوص پروژه اش می گوید: طرح من با عنوان کلاه ناجی است که برای ایمنی موتورسواران طراحی کرده‌ام.

این دانش آموز می افزاید: این کلاه دارای سنسور است که وقتی موتورسوار آن را بر سرش می گذارد به موتور اجازه روشن شدن می دهد وتا زمانی کلاه بر سر راننده است موتور روشن است و به محض این که کلاه را برداشت موتور نیز خاموش می شود.

پور رحیمی می گوید: این طرح سبب کاهش مرگ و میر موتورسواران می شود و در واقع آن ها ملزم می کند تا برای روشن شدن موتور حتما کلاه ایمنی بگذارند.

دانشمند کوچک ایرانی در مورد سایر افتخاراتش این چنین توضیح می دهد: امسال مدال طلای جهانی و سال گذشته مدال برنز جهانی را به خاطر اختراعات دانش آموزی گرفتم.

تولید انرژی الکتریکی از سیب زمینی

پرستو نوروزپور دیگر دانشمند کوچک ایرانی که از شهرستان مراغه استان آذربایجان شرقی به هفتمین مرحله کشوری جشنواره جابربن حیان راه یافته است نیز در مورد پروژه خود به خبرنگار پانا می گوید: طرح چراغک سیب زمینی را به همراه دو نفر دیگر از دوستان خود ارایه کرده ایم، ما حدس می زدیم که بین سبزیجات غده ای و صیفی جات و مرکبات، سیب زمینی می تواند انرژی الکتریکی تولید کند.

این دانش آموز می فزاید: که پس از انجام آزمایش های مختلف و مکرر به این نتیجه رسیدیم برق تولیدی از سبزیجات غده ای مانند سیب زمینی بیشتر از پرتقال و گوجه فرنگی است.

پرستو نوروز پور ادامه می دهد: با شرکت در این جشنواره خواستم توانایی های خود را به همه نشان دهم و پدر و مادرم در این کمک بسیاری کردند.

طرح تولید گاز از فضولات حیوانی

رامین ابوالحسن بیگ زاده دانشمند کوچک ایرانی دیگر است که از مدرسه کمیل میر ترابی منطقه عشایر استان فارس در این جشنواره شرکت کرده است. وی در خصوص پروژه خود این چنین توضیح می دهد: طرح دستگاه تولید بیوگاز از فضولات حیوانی را با توجه به این که در برخی مناطق محروم که هنوز گاز کشی نشده است و مردم برای پر کردن کپسول گاز و پیک نیک باید مسافت های زیادی را طی کنند تا بتوانند سوخت گاز خود را تامین کنند، طراحی کرده ام.

وی می فزاید: می خواهم این طرح را در بسیاری از روستاهای محروم که امکان استفاده از گاز طبیعی را ندارند، اجرایی کنم.

خاصیت ضد میکروبی میخک، پونه و رز ماری

سنا سیرتی دیگر دانش آموزی است که در مورد طرحی که به جشنواره جابربن حیان ارایه کرده است می گوید: اسم طرحم، پنی سیلین گیاهی است که سه گیه میخک، پونه و رزماری را چون در طب سنتی استفاده می شوند را انتخاب کردیم و پس از آزمایش های مختلف به این نتیجه رسیدیم که این سه گیاه می توانند باکتری های روی پوست را ازبین ببرند و در واقع خاصیت ضد میکروبی دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار