نهم ذی الحجه ، روز عرفه

اسلامشهر (پانا) - روز عرفه از روزهای پرفضیلت برای بهره‌مندی هرچه بهتر از برکات الهی است. انجام برخی اعمال در این زمان مشخص ، موجب نزدیکی سازنده تر به خالق هستی و کسب خیرات دنیوی و اخروی بیشتر است .

کد مطلب: ۸۴۷۳۵۸
لینک کوتاه کپی شد
نهم ذی الحجه ، روز عرفه

روز عرفه از اعیاد عظیم است اگر چه به اسم عید نامیده نشده، روزی است که حق تعالی بندگان خویش را به عبادت و طاعت خود فراخوانده و سفره های جود و احسان خود رابرای ایشان گسترانیده و شیطان دراین روز خوار و حقیرتر و رانده تر ،و در خشمناک ترین اوقات خواهد بود .

از سوی دیگر از آن جا که امام سوم شیعیان حرکت خود را به سوی کربلا پس از مراسم حج آغاز کرد برای شیعیان از اهمیت به سزایی برخوردار است. همچنین زیارت امام سوم شیعیان در این روز بسیار توصیه شده و دعای امام حسین (ع) در روز عرفه از مهم‌ترین اعمال این روز است که پس از نماز ظهر و عصر خوانده می‌شود.

از طرفی روز نهم ذی الحجه روز شهادت حضرت مسلم ابن عقیل فرستاده سید الشهدا (ع) به کوفه است که به دست امر ابن زیاد و پس از بی وفایی و پیمان شکنی مردم مظلومانه به شهادت رسید. در این روز هانی ابن عروه نیز که بزرگ طایفه خویش بود به جرم پناه دادن و کمک به حضرت مسلم نیز به شهادت رسید و بدن مطهر هر دو بزرگوار در زاویه مسجد کوفه دفن گردید.

در این روز حجاج از شهر مکه به صحرای عرفات آمده و در آنجا به راز و نیاز و دعا پرداخته و پس از نماز ظهر و عصر دعای عرفه را در کنار کوه جبل الرحمه می‌خوانند. سپس حجاج به‌سمت سرزمین مشعر الحرام حرکت می‌کنند تا در روز عید قربان در سرزمین منا باشند.

روایات بسیاری روز عرفه را به عنوان روزی ویژه برای بخشایش گناهان و استجابت دعا معرفی کرده‌اند. همچنین ائمه معصومین (ع) احترامی خاص برای این روز قائل بوده‌ و مردم را به بزرگداشت این روز فرا می‌خواندند.

شایان ذکر است ، عرفات نام جایگاهی است که حاجیان در روز عرفه در آنجا توقف می کنند و به دعا و نیایش می پردازند و پس از برگزاری نماز ظهر و عصر به مکه مکرمه باز میگردند .

/ خبرنگار : ریحانه فتحی /

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار