خداحافظی با تربیت سنتی کودکان در «بالش‌ها»

تهران (پانا) - نشان دادن سیگار یا بازسازی صحنه رقص فیلم «شعله» در مجموعه کودکانه «بالش‌ها» که این روزها در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود، با انتقادات خانواده‌ها و منتقدان مواجه شده است.

کد مطلب: ۸۴۷۳۱۴
لینک کوتاه کپی شد
خداحافظی با تربیت سنتی کودکان در «بالش‌ها»

به گزارش ایرنا، کودکان هنوز نتوانسته‌اند سهمی مانند گروه‌های سنی دیگر از سینما و تلویزیون در اختیار داشته باشند. هرچند با افتتاح شبکه «پویا» و «نهال» این خلأ تا حدودی پر شده است، اما هنوز راه بسیاری برای پیمودن در این مسیر وجود دارد. از بهار امسال مجموعه‌ای تحت عنوان «بالش‌ها» هر دو هفته یک بار در شبکه خانگی عرضه شد که با استقبال زیادی از سوی گروه سنی کودک و نوجوان مواجه شد. اما وجود برخی از سکانس‌ها در «بالش‌ها» این تصور را در اذهان برخی مخاطبان ایجاد کرده که شاید مناسب گروه سنی کودکان نباشد.

**اهمیت ایده بکر برای گروه کودک
احمد درویشعلی‌پور، کارگردان «بالش‌ها» درباره ویژگی‌های این مجموعه که با استقبال کودکان مواجه شده، در گفت‌وگو با خبرنگار ایرناپلاس گفت: بارزترین نکته‌ای که می‌تواند باعث استقبال مردم از یک مجموعه شود، ایده بکری است که می‌تواند برای گروه کودکان جذاب باشد. البته چگونگی طراحی و اجرای آن هم بسیار مهم است. ما سوژه‌ای را در نظر گرفتیم که همه انسان‌ها با آن ارتباط دارند. اما نوع نگاه ما به این موضوع مهم برگرفته از یک تخیل فانتزی و زندگی کردن یکسری اشیاست که همان بالش‌ها هستند.

**لزوم استفاده از ریتم مناسب و موسیقی
کارگردان «محله گل و بلبل» که حالا با ترکیب تقریبی همان بازیگران، بالش‌ها را ساخته است، با اعلام اینکه لوکیشن‌های فراوانی برای ساخت این مجموعه در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: تعداد پرسوناژهای عروسکی ما 15 تن‌پوش است. برای اولین بار این تعداد تن‌پوش برای اجرا در یک مجموعه به‌کار گرفته می‌شود. تعداد دکورها و مجموعه لوکیشن‌های متفاوت و متعددی در نظر گرفته شد. یک پروداکشن خیلی مناسب با یک ایده خیلی بکر دست به دست هم می‌دهد تا با ریتم مناسب و استفاده از موسیقی یک اثر مناسب برای کودکان تولید شود.

**انگیزه داریوش فرضیایی برای اجرای برنامه‌های کودک
درویشعلی‌پور در پاسخ به این پرسش که «حضور داریوش فرضیایی تا چه اندازه به بیشتر دیده شدن این مجموعه کمک کرده است»، خاطرنشان کرد: قطعاً وقتی صحبت از پروداکشن مناسب می‌شود، می‌توان به اهمیت این ماجرا پی برد. صد درصد انتخاب بازیگر بر موفقیت یک اثر می‌تواند تأثیرگذار باشد. از آنجایی که با داریوش فرضیایی هم قبلاً همکاری‌های سیاری داشته‌ام، به استعداد و توانایی‌هایش کاملاً آگاه بودم. این هنرمند انگیزه و ذوق بسیاری برای اجرای برنامه‌های کودک دارد که این ویژگی‌های داریوش فرضیایی باعث شد ایشان را برای شخصیت «پندار پنبه‌زن» انتخاب کنم.

**سرگرمی مهم‌تر از پیام آموزشی
کارگردان مجموعه «گل و بلبل» درباره اولویت قرار دادن آموزش و تربیت کودکان در مجموعه «بالش‌ها» تصریح کرد: در درجه اول، یک کار باید سرگرم‌کننده باشد؛ اول باید یک کار جذاب بسازیم که بیننده داشته باشد. بعد درباره موضوعی که مدنظر ماست پیام آموزشی بدهیم. هدف اصلی ما در بحث آموزشی این مجموعه درواقع زمان خوابیدن بچه‌ها بوده است و اینکه برای زندگی خود نظمی داشته باشند.

**سیگار کشیدن را نفی کردیم، نهی نکردیم
درویشعلی‌پور درباره سکانسی که یکی از شخصیت‌های این مجموعه سیگار به‌دست دارد و تأثیر احتمالی آن بر کودکان، عنوان کرد: ما برای هرکدام از «بالش‌ها» یک گذشته‌ای در نظر گرفته‌ایم که با فلاش‌بک تأثیرات زندگی صاحبان آن‌ها روی بالش‌ها نشان داده می‌شود. یکی از بالش‌ها با نام «پر قو» برای خانم جوانی است که با نشان دادن یکی دو سکانس مخاطب متوجه می‌شود که مالک آن سبک زندگی مناسبی نداشته است، ما سیگار کشیدن این خانوم را نفی کردیم، نهی نکردیم.

**نگرش سنتی را کنار بگذاریم
این کارگردان در ادامه با اعلام اینکه «سکانس مدنظر در نفی و مذمت سیگار کشیدن بوده است»، افزود: ما با این تفکر که خیلی از مسائل را نباید با کودکان در جریان بگذاریم غفلت کردیم. این‌که مضرات سیگار را از دوران کودکی به کودکان بازگو کنیم خیلی بهتر و مفیدتر است. چون خیلی از افراد سیگار کشیدن را از دوران دانش‌آموزی خود آغاز کرده‌اند. کم‌کم باید این نگرش سنتی را که گفتن یکسری مسائل برای کودکان زود است را کنار بگذاریم. در حال حاضر به‌دلیل گستردگی وسایل ارتباط جمعی، صحبت از مسائلی که در گذشته فکر می‌کردیم برای سن کودکان مناسب نیست بسیار لازم است، چون همواره با آن‌ها در ارتباط هستند.

**هدف‌گذاری روی پایه سنی خاص مردود است
درویشعلی‌پور درباره برخی از سکانس‌ها که مناسب گروه سنی کودکان نیست و بیشتر موردپسند بزرگسالان است، خاطرنشان کرد: هدف‌گذاری بر روی پایه سنی خاص مردود است. هنگام ساخت این مجموعه، رده سنی کودک و کانون خانواده را در نظر گرفتیم. اگر هم برخی از صحنه‌ها مناسب بزرگسالان است، مشکلی وجود ندارد، چون آن‌ها موقعیت سوژه اصلی قصه نبوده است.

**ساخت برنامه کودک در گرو مشورت با روانشناس
اما مجید صفاری‌نیا، روانشناس کودک در ارتباط با نمایش و انتقال مفاهیم نامناسب در برنامه‌های ویژه کودکان گفت: مطمئناً دیدن این صحنه‌ها تأثیرات منفی زیادی روی کودکان باقی خواهد گذاشت. انیمیشن و برنامه‌های کودک بنا به نیاز و خواسته کودکان که از مفاهیم آموزشی بی‌اطلاع هستند، باید ساخته شود. تأثیر یک حرکت یا اقدام غلط توسط کاراکتر خوب یک کارتون و انیمیشن روی کودکان خیلی زیاد است. البته کاراکترهای منفی ضد فرهنگ به این میزان نمی‌توانند روی کودک تأثیر بگذارند. توصیه می‌کنم تمام کسانی که برنامه آموزشی کودک در قالب هنر و نمایش ارائه می‌دهند، حتماً قبل از عرضه محصول خود با یک مشاوره کودک یا متخصص کودکان صحبت کنند تا تبعات منفی برای کودک ساخته نشود.
این روانشناس درباره نشان دادن استعمال سیگار در برخی آثار رده سنی کودک گفت: فرد استعمال کننده سیگار اگر شخصیت منفی داشته باشد تقریباً روی کودک تأثیر نمی‌گذارد، اما اگر کاراکتر مثبت باشد مطمئناً تأثیر فراوانی در زندگی آن فرد خواهد گذاشت.

**زبان کودک برای همه شیرین است
وی درباره شوخی‌های نامناسب در برنامه‌های ویژه کودکان و جذب مخاطبان بزرگسال در این آثار گفت: بالاخره زبان کودک برای همه افراد شیرین است. به‌عنوان مثال، عروسک‌های زیادی در سینما و تلویزیون وجود دارند که مورد توجه رده سنی بزرگسالان است. همچنین شخصیت‌های عروسکی جذاب و خوبی هم در تلویزیون حضور دارند که علت اصلی حضور آن‌ها شاید جذب مخاطبان بزرگسال باشد.

**برخی آثار ویژه گروه سنی کودک در تلویزیون و نمایش خانگی ضدفرهنگ هستند
وی تصریح کرد: متأسفانه برخی آثار ویژه گروه سنی کودک در تلویزیون و نمایش خانگی ضدفرهنگ هستند. در دنیا اگر درباره محیط زیست صحبت می‌کنند، در ابتدا یک عروسک را طراحی می‌کنند و آن را به‌عنوان سمبل مبارزه با آسیب‌زنندگان محیط زیست معرفی می‌کند. این سمبل در تمام برنامه سازمان مورد نظر حضور دارد و پیام‌های آموزشی و اخلاقی را به کودکان انتقال می‌دهد. یعنی وجود این سمبل تنها به انتقال پیامی که قرار است به کودکان بدهد، ارتباط پیدا می‌کند. البته این سمبل باید اثرگذار باشد. همچنین از مقبولیت کافی برای سمبل شدن هم برخوردار باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار