رئیس مرکز ملی فرش تشریح کرد:‌

راهکارهای ایران برای کنترل تحریم فرش دستباف

تهران (پانا) - رئیس مرکز ملی فرش با اشاره به راهکارهای مرکز ملی فرش برای کنترل آثار تحریم فرش ایران توسط آمریکا می‌‌گوید پیمان‌سپاری ارزی، صادرات در مقابل واردات و یافتن بازارهای جدید از جمله راهکارها برای ادامه صادرات فرش دستباف ایران است ضمن اینکه ایران عضو کنوانسیونهای بین‌المللی فرش است موضوع پیگیری خروج فرش کشورمان از تحریمهای آمریکا توسط بخش خصوصی دنبال می‌شود.

کد مطلب: ۸۴۷۱۶۹
لینک کوتاه کپی شد
راهکارهای ایران برای کنترل تحریم فرش دستباف

فرشته دست‌پاک، رئیس مرکز ملی فرش ایران در نشست خبری از برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف ایران در روزهای 3 تا 9 شهریور سال جاری در محل نمایشگاه بین‌المللی خبر داد و افزود: این نمایشگاه بزرگترین نمایشگاه فرش دستباف ج وی افزود:‌ جانمایی این فرش یک و نیم در یک و نیم متری در محل سازمان ملل در ژنو صورت گرفته است و بعد از پایان نمایشگاه فرش کشورمان به آنجا منتقل می‌شود.

دستپاک افزود: در این نمایشگاه 70 تاجر بین‌المللی فرش از 26 کشور جهان حضور خواهند داشت و نشست‌های مختلفی با تجار ایران برگزار می‌کنند.هان به حساب می‌آید که در آن 780 غرفه محصولات کشورمان را عرضه می‌کنند.

دستپاک اظهار کرد: فرش دستباف ایران در اولین مرحله تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است، این در حالی است که این محصول حاصل و متعلق به فرهنگ مردم ایران است و نمی‌توان آن را تحریم کرد.

وی اظهار کرد: اولین فرشی که در دنیا پیدا شده است فرش پازریک و مربوط به ایران است که در آن نمادهای مردم ایران در عهد هخامنشی درج شده است و اکنون در موزه آرمیتاژ روسیه در سن‌پترزبورگ نگهداری می‌شود.

فرش صلح و دوستی ایران در ساختمان سازمان ملل در ژنو قرار می‌گیرد

رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: در نمایشگاه فرش امسال فرش صلح و دوستی رونمایی می‌شود که قرار است در ساختمان سازمان ملل در ژنو قرار گیرد و پیام صلح و دوستی مردم ایران را به دنیا اعلام کند.

دست‌پاک با بیان اینکه با وجود کاهش صادرات فرش ایران در سال‌های اخیر به دلیل اعمال تحریم‌ها همچنین با فاصله خیلی زیاد از کشور هند، بزرگترین صادرکننده فرش دستباف در جهان هستیم، افزود: در سال‌های نه چندان دور فرش ایران در میان سه کالای اول ارزشمند صادرات غیرنفتی بود. به دلیل اعمال تحریم‌ها از میزان آن کاسته شده است اما کماکان صادرات این محصول سرپا نگه داشته شده است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: یک میلیون نفر در صنعت فرش و مشاغل مرتبط با آن در کشور مشغول به کارهستند که این رقم در آمار غیررسمی به 2.5 میلیون نفر نیز می‌رسد، همچنین میزان خانواده‌هایی که از این صنعت ارتزاق می‌کنند براساس آمار غیررسمی موجود حدود 6 میلیون نفر است.

دست‌پاک اظهار کرد: توسط ذی‌نفعان و اتحادیه‌های فرش کشور موضوع خروج فرش ایران از تحریم‌های ایالات متحده آمریکا پیگیری می‌شود؛ از آنجا که ما عضو تعدادی از کنوانسیون‌های بین‌‌المللی فرش هستیم، امکان تحریم صادرات فرش کشورمان وجود ندارد.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به عملکرد صادرات فرش کشورمان در سال 96 گفت: در این مدت 5397 تن فرش به ارزش 485 میلیون دلار صادر شده است که این رقم در سال 95، 5741 تن اما با ارزش 351 میلیون دلار بوده است که با وجود کاهش وزنی از لحاظ ارزشی 17.9 درصد رشد کرده است.

دستپاک خاطرنشان کرد: ایالات متحده آمریکا به طور معمول فرشهایی با وزن سنگین و رج پائین را خریداری می‌کند، اما بیشترین فرش‌های با کیفیت ما به کشور آلمان صادر شده است.

60 درصد صادرات فرش جهان در اختیار ایران است

دست‌پاک افزود: 60 درصد از صادرات فرش دستباف دنیا در اختیار ایران و کماکان فاصله ما با هندوستان بسیار زیاد است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه صادرات فرش ایران در 4 ماهه نخست سال‌جاری افزایش یافته است، گفت: یک هزار و 983 تن فرش ایران با ارزش حدودی 100 میلیون دلار صادر شده است که نسبت به سال گذشته از لحاظ ارزشی 29 درصد رشد یافته است که در این میان صادرات فرش به آمریکا با سرعت بیشتری انجام شده است.

مسیرهای دور زدن تحریم‌های فرش ایران از امارات و لبنان بسته شده است

وی با اشاره به سناریوی‌های صادرات فرش ایران در زمان تحریم‌های آمریکا افزود: از این پس مشکل‌هایی برای صادرات فرش به ویژه به آمریکا خواهیم داشت. دو مسیر صادرات فرش کشورمان از امارات و لبنان که در گذشته و زمان تحریم از آنها استفاده می‌شد اکنون بسته شده است که ما برای رفع این مشکل‌ها چند برنامه در دستور کار داریم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: براین اساس با همکاری سازمان توسعه تجارت به دنبال آن هستیم که صادرات فرش از مسیرهایی که با مشکل مواجه است را از طریق صادرات کالا به کالا صادر کنیم.

دست‌پاک در مورد واردات فرش دستباف از چین گفت: این اتفاق در فاصله زمانی سالهای 73 تا 76 اتفاق افتاده بود اما اکنون بسیار کمرنگ و محدود شده است، زیرا صادرات این محصول به کل به کشورمان ممنوع و مواردی احتمالی صورت گرفته از مسیر قاچاق است.

دست‌پاک با اشاره به صادرات فرش ایران به آمریکا در 4 ماهه ابتدایی سال‌جاری گفت: در سال 96، 292.5 تن فرش ایران به آمریکا صادر شد که این رقم در مدت مشابه سالجاری با افزایش چشمگیر به 792 تن رسیده است.

وی افزود: ارزش صادرات فرش ایران در این مدت 89 درصد و از لحاظ وزنی 171 درصد رشد داشته است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: به نظر می‌رسد که ایجاد محدودیت در صادرات فرش به آمریکا باعث شده است که تجار در ماه‌های ابتدایی سال حجم بیشتری از این محصول را به ایالات متحده آمریکا صادر کنند.

دست‌پاک عنوان کرد:‌ در سال 96 بالغ بر 126 میلیون دلار فرش ایران به آمریکا صادر شده است و بزرگترین مقصد صادرات فرش ایران به حساب می‌آید که بعد از آن آلمان، لبنان، انگلیس و ژاپن در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار