همزمان با پیگیری سیاست توسعه کشت گلخانه ای در کشور؛

کشت گلخانه ای در اردبیل متحول می شود

اردبیل (پانا) - همزمان با پیگیری سیاست توسعه کشت گلخانه ای در کشور ، مسئولان استان اردبیل برای افزایش سطح این نوع کشت تلاش می کنند.

کد مطلب: ۸۴۷۱۲۷
لینک کوتاه کپی شد
کشت گلخانه ای در اردبیل متحول می شود

در سرسرای احاطه شده با گل و سبزه اش که قدم می زنم ، رنگ و بوی عاشقانه گل های رز و مریم سرمستم می کند. نم نم رطوبت روی دیواره های شیشه ای اش ، حواسم را بیشتر مبهوت فضای گلخانه می کند و عطر زندگی را نفس می کشم .
پنج سال از تاسیس گلخانه آقای شیرپور در خلخال می گذرد و او حالا فراتر از فروش محصولاتش به گلفروشی های رشت و تهران ، در فکر صادرات به عراق و روسیه است .
می گوید با دستان تقریبا خالی به فکر راه اندازی این گلخانه افتادم ؛ به غیر از زمین پدری ، سرمایه چندانی در بساط نداشتم اما خوبی کار این بود که خدا با ما بود. اولین وامم را از بسیج سازندگی گرفتم و دو نفری با برادرم کار را شروع کردیم .
حالا در گلخانه براداران شیرپور ، پانزده نفر دیگر کار می کنند. وسعت گلخانه از یک واحد به چهار واحد افزایش یافته است و او با قراردادی که به تازگی منعقد کرده ، منتظر شروع صادرات و توسعه بیشتر کسب و کار است .
در منطقه ای دیگر از استان جایی که آفتاب آن سوزان تر است ، وارد گلخانه ای دیگر می شوم. بوی آغشته به علف و خاک مشامم را می نوازد و بوته های گوجه فرنگی ، زیر نور آفتاب ، می درخشند .
حجت سرداری مدیر این گلخانه در روستای آنقوتلار مغان است. با چهره ای که از سعادت زندگی کشاورزی آفتاب سوخته است ، می گوید : ما پاداشمان را از خدا و آفتاب و زمینش می گیرم و امید ، ما را به کار کردن عادت داده است .
او می افزاید: محصولات گلخانه ‌ای آن ور مرز بازار فروش دارد اما محصولاتم را تماما به مشتریان ثابتی در استان می فروشم و اگر هم احیانا صادر شوند ، خبر ندارم .
آقای سرداری در عین حال از مخاطرات کار گلخانه می گوید و از اینکه باید حواست جمع باشد تا دمای گلخانه ثابت بماند و محصولاتت آفت نزند .
وی که تجربه سالها کار در این حرفه را دارد ادامه می دهد: زمان سرمایه گذاری باید نکاتی مانند قرار نگرفتن محل اجرای طرح در مسیر وزش بادهای شدید ، متوسط دمای منطقه و نحوه تامین گرمای واحد گلخانه ای در فصول سرد سال را هم در نظر گرفت .
ر دهه های اخیر صنعت تولید محصولات گلخانه ای به منظور تنوع بخشی به بازار میوه و تره بار و پرورش گل های زینتی در فصول مختلف سال در حال گسترش بوده است .
محمود علایی کارشناس کشاورزی با بیان اینکه بهره وری هر هکتار گلخانه با 15 هکتار باغ برابری می کند می افزاید: محصولات در گلخانه ها بیش از چند بار در سال قابل کشت و برداشت است .
وی تاکید می کند: در تولید محصولات گلخانه‌ای از سم و کود شیمیایی کمتری استفاده می شود که از این لحاظ برای سلامت غذایی مردم بهتر است .
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل مقابله با تاثیرات کم آبی را اصلی ترین دلیل ترویج کشت گلخانه ای عنوان می کند و می گوید: با توجه به اینکه در این نوع کشت به دلیل بسته بودن فضای محیط ، امکان خروج رطوبت از فضای گلخانه به حداقل ممکن می رسد ، در نتیجه میزان تبخیر و مصرف آب در مقایسه با کشت روباز خیلی کمتر است .
محرم عدلی با بیان اینکه حجم آب مصرفی در محصولات سبزی و انواع صیفی جات بالا است و کاشت این محصولات به شیوه گلخانه ای اولویت دارد می افزاید: با توجه به کاهش نزولات آسمانی در چند سال اخیر و افزایش آمار سرمازدگی ناشی از تغییرات آب و هوایی ، جایگزینی کشت گلخانه‌ای با روش های سنتی کشاورزی می تواند تا حدود زیادی به بقا و توسعه مشاغل کشاورزی در استان کمک کند .

همزمان با پیگیری سیاست توسعه کشت گلخانه ای در کشور ، مسئولان استان اردبیل برای افزایش سطح این نوع کشت تلاش می کنند .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با یادآوری اینکه گلخانه ها می توانند با تولید محصول در فصول مختلف سال ، اشتغال دائم برای کشاورزان ایجاد کنند می افزاید: مناطق شمالی و گرمسیری استان از جمله شهرستان های گرمی ، پارس آباد و بیله سوار مستعد توسعه کشت گلخانه ای هستند .
خلیل نیکشاد از فعالیت دو شهرک گلخانه ای به اضافه 15 واحد گلخانه ای مجزا جمعا به مساحت 8 هکتار در استان خبر می دهد و می گوید: در راستای تحقق توسعه این نوع کشت، مجوز احداث 46 گلخانه جدید در استان صادر شده است .
وی از برگزاری مناقصه شروع عملیات احداث واحدهای مجهز گلخانه‌ای در دشت مغان خبر می دهد و می افزاید: بر اساس این این طرح ، احداث شهرک گلخانه‌ای در زمینی به مساحت یکصد هکتار برنامه‌ریزی شده است .
نیکشاد تصریح می کند: دشت مغان استعداد بسیار بالایی در گسترش تولید محصولات گلخانه‌ ای را دارد زیرا هم دارای خاک مناسب است و هم اینکه هیچ گونه مشکلی در تامین آب مورد نیاز این واحد ها وجود ندارد و هم مرزبودن آن با بازار بزرگ قفقاز و روسیه ، از هرلحاظ خیال سرمایه‌گذاری را راحت می کند .

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل با یادآوری اینکه احداث هر واحد گلخانه ای به طور متوسط برای 20 نفر شغل ایجاد می کند می گوید: از این لحاظ افزایش واحدهای گلخانه ای سهم بسیاری در بکار گیری نیروهای بیکار تحصیل کرده در بخش کشاورزی خواهد داشت .
داود شایقی با بیان اینکه این سازمان نهایت تلاش خود را برای ایجاد زیر ساخت های شرکت شهرکهای گلخانه ای استان انجام می دهد می افزاید: پارسال 15 میلیارد تومان به صندوق توسعه بخش کشاورزی استان اختصاص داده شد که برای گسترش واحد های گلخانه ای هزینه شده است .
وی با خاطرنشان کردن اینکه در راستای حمایت از توسعه واحد های گلخانه ای تسهیلات بانکی ارزان قیمت در اختیار سرمایه گذاران این بخش قرار می گیرد تصریح می کند: این تسهیلات برای مناطق محروم و مرزی با سود بانکی 4 درصد و برای سایر مناطق 6 درصد پرداخت می شود .
کارشناسان می گویند اگر متقاضیان ایجاد واحدهای گلخانه ای مواردی مانند انتخاب محل مناسب ، استفاده از تجربیات گلخانه داران موفق و رعایت نکات فنی کشت را رعایت کنند ، سوددهی بالایی را نصیب آنها خواهد کرد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار