مراسم وداع با ضیاء‌الدین دری در خانه سینما برگزار شد

کیانیان:‌ نمی دانم چرا انقدر از هم دور شدیم

تهران (پانا) - صبح امروز مراسم تشییع سیدضیاءالدین دری با حضور اهالی سینما، و مخاطبان سینما و تلویزیون در خانه سینما (2) برگزار شد.

کد مطلب: ۸۴۷۰۸۲
لینک کوتاه کپی شد
مراسم وداع با ضیاء‌الدین دری در خانه سینما برگزار شد

دوستداران فیلم و سینما، عوامل دو سریال کیف انگلیسی و کلاه پهلوی در کنار سایر سینماگران امروز دوشنبه 29 مرداد 97 در خانه سینما گرد هم آمدند تا ضیاءالدین دری کارگردان فقید ایرانی را به سوی خانه خاک بدرقه کنند.

امیرعلی دانایی بازیگر سریال کلاه پهلوی که با بازی در این سریال پا به دنیای تصویر گذاشت در ابتدای مراسم چنین گفت: همچون ضیاء الدین دری دیگر متولد نخواهد شد، همانطور که انسانی همچون علی حاتمی دیگر متولد نمی‌شود، هربار که دری ژشت دوربین قرار می‌گرفت باید منتظر کاری فاخر بودیم؛ اما نتوانست حرف‌هایش را تمام و کمال بزند.

وی از سریال ساخته نشده دری به نام »سنجر و ژلوان خشمگین» یاد کرد و در ژایان گفت: امیدوارم دسته بندی‌ها باعث نشود نتوانیم ارزش آدمها را در جایگاهشان حفظ کنیم.

در بخشی از این مراسم رضا کیانیان، بازیگر سینما و تلویزیون، گفت: طبیعتاً من امروز باید درباره خوبی‌های ضیاءالدین دری صحبت کنم اما می‌خواهم بگویم چرا ما همدیگر را فراموش کرده‌ایم؟ واقعیت این است که ما سال‌هاست یک روز خوش ندیده‌ایم و هر روز در وضع بحرانی زندگی کرده‌ایم و این گرفتاری‌های هر روزه باعث شده است تا همدیگر را فراموش کنیم و به یکدیگر سر نزنیم.

وی ادامه داد: ما مردم خوبی هستیم، چرا نباید یک روز خوب ببینیم و با آسایش زندگی کنیم؟ چرا باید ضیاءالدین دری که کارگردان خوبی بود، در 63 سالگی از میان ما برود؟ این بسیار ناراحت‌کننده است.

در ادامه اسدالله نیک‌نژاد، کارگردان گفت: بعد از سال‌ها دوری اولین ملاقات من با جامعه هنری همراه با درگذشت دوست چهل ساله‌ام بوده است. تنها چیزی که می‌توانم بگوییم این است که در چهل سال دوستی من و دری ما باهم کار می‌کردیم و او نه تنها در تاریخ هنر ایران باقی می‌ماند بلکه او امروز بسیار با غرور با ما وداع می‌کند.

در بخش دیگری از این مراسم، قطب الدین صادقی، استاد دانشگاه و بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر کشور، با اشاره به حضورش در سریال کیف انگلیسی اظهار کرد: من کارم بازبگری نیست ولی اگر مرد بافرهنگی را پیدا کنم، با او همکاری می‌کنم و دری این‌گونه بود. من وقتی در کیف انگلیسی بازی کردم برای مدت ۲۵ سال دیگر بازی نکردم. امروز اشک ریختن و اندوه بسیار ارزان است. مهم شناخت دری است که باید او را بشناسیم.

وی به خصوصیات فیلم‌سازی دری اشاره کرد و افزود: وی از جزئیات به سادگی نمی‌گذشت حتی گاهی برای یک سکانس یک روز وقت می‌گذاشت. او آنقدر عاشق کارش بود که حتی شب‌ها تا صبح نمی‌خوابید. بزرگ‌ترین فضیلت او این بود که هنر را صادقانه به مردم نزدیک کرد نه با پول‌های کلان و ما تنها کاری که می‌توانیم بکنیم، این است که آنها را دوست داشته باشیم.

کسی که تاریخ را همانطور که بود روایت می‌کرد

مریلا زارعی، یکی دیگر از بازیگران حاضر در این مراسم، نیز با اشاره به خصوصیات رفتاری این کارگردان سینما گفت: دری سید بود و به سید بودن خود افتخار می‌کرد. او زبان‌های خارجی را خوب می‌دانست و تحصیل‌کرده‌ فرنگ بود اما عاشق ایران و کشورش و زبان فارسی بود. او عاشق هنرش بود و عاشق نشان دادن حقیقت در آثارش. این حقیقتی است که این روزها گمشده. امروز حقیقت مرگ دری را از ما جدا کرده است.

زارعی ادامه داد: امروز به احترام کسی که تاریخ را همانطور که بود روایت می‌کرد کلاه از سر برمیداریم.

محمدرضا عرب سخنگوی کانون کارگردانان ایران طی سخنانی چنین گفت: چرا این جمعیت و این همدردی وقتی که زنده هستیم انجام نمی‌شود؟ چرا یک کارگردان سال‌ها پشت در شوراها می‌ماند و ما روز مرگ از فیلمنامه‌های ساخته نشده اش یاد می‌کنیم؟ چرا مشکلات باعث می‌شود بین دو کار یک فیلمساز سالها فاصله بیفتد؟ چرا بعد از کیف انگلیسی اثر قابل توجهی از ایشان دیده نشد.

وی ادامه داد: کاش رفتار ایدئولوییک باهم نکنیم. کنارهم بودن‌های ما خیلی قیمت دارد. پهلوان زنده را عشق است؛ پهلوان وقتی می‌میرد فقط می‌شود برایش سوگواری کرد.

26 قسمت از سریال سنجرخان نوشته شده

دارابی معاون پارلمانی سیما در ادامه مراسم درباره خصوصیات دری چنین گفت: دری انسانی موحد، خداجو، حق‌طلب و عاشق اهل بیت بود. او بسیار علاقه‌مند بود فیلم یا سریالی از زندگی حضرت زینب (س) بسازد. تعهد مثال‌زدنی ایشان برای هنرمندان جوان ما باید الگو باشد.

دارابی ادامه داد: دری قهرمانان واقعی را دوست داشت و برای آنها فیلم می‌ساخت. 26 قسمت از سریال سنجرخان نوشته شده و دری قصد داشت شهریور امسال بعد از مرخص شدن از بیمارستان کار را شروع کند.

علی دری فرزند ضیاءالدین دری در آغاز سخنان خود از حضار خواست برای سلامتی یدالله صمدی که در شیراز بستری است دعا کنند و در ادامه شائبه مطرح شده درخصوص روند درمانی پدرش را رد کرد و گفت: بیشترین همکاری از طرف دانشگاه علوم پزشکی شیراز در روند درمانی پدر صورت گرفت.

وی از وزارت بهداشت و کادر بیمارستان پیوند اعضای ابن سینای صدرای شیراز تشکر کرد.

علی دری در بخش دیگری از این سخنان گفت: پدرم به تاریخ و سیاست علاقه‌مند بود و دوست داشت به درامای شخصیت‌های سیاسی بپردازد. همانطور که دوست داشت زندگی آیت‌الله طالقانی را بسازد دوست داشت زندگی قئام‌السلطنه را بسازد.

در پایان مراسم حاضران به امامت آیت‌الله دعایی بر پیکر ضیاءالدین دری نماز گزاردند. پیکر دری پیشتر در حرم حضرت شاه‌چراغ طواف داده شد و امروز با بدرقه دوستدارانش به سوی بهشت زهرا تشییع شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار