رئیس جهاد کشاورزی گلستان: نبود نظارت علت افزایش قیمت مرغ در گلستان است

گرگان (پانا) - هیچ مشکلی در تولید مرغ در استان گلستان وجود ندارد و مشکل ما در افزایش قیمت مرغ در حوزه نظارت است.

کد مطلب: ۸۴۷۰۵۴
لینک کوتاه کپی شد
رئیس جهاد کشاورزی گلستان: نبود نظارت علت افزایش قیمت مرغ در گلستان است

مختار مهاجر اظهار کرد: گلستان وظیفه دارد 45 روز نیاز سیب‌زمینی کشور را تامین کند و ما نباید در استان گلستان بیش از چهار هزار و 500 هکتار سیب زمینی بکاریم.

وی ادامه داد: دلیل آن این است هرچه بیشتر تولید شود مازاد نیاز محسوب می‌شود و اگر سیب‌زمینی مازاد وارد بازار شود باعث کاهش قیمت سیب زمینی می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: امسال 6 هزار و 700 هکتار سیب‌زمینی کشت شد و بیش از 180 هزار تن سیب‌زمینی تولید شد و بازار خراب شد.

مهاجر گفت: یکی از مشکلات ما با انجمن سیب‌زمینی‌کاران این است که حتی یک کیلوگرم از خرید کشاورز را صادر نکردند چون سیب‌زمینی که باید از کشاورز می‌خریدند با سایز استاندارد صادراتی، هر کیلوگرم 800 تا 850 تومان برای صادرکننده تمام می‌شد و با هزینه‌هایی که صادرات دارد تقریبا با قیمت فروشی که در کشورهای مبدا باید می‌فروختند به صرفه نبود و نمی‌توانستند رقابت کنند.

وی اضافه کرد: اما سیب‌زمینی که با قیمت تضمینی خریدیم را با زیر قیمت تضمینی را در مزایده فروختیم و صادر کردیم و به غیر از این راه نمی‌توانستیم حمایت را انجام دهیم.

رئیس جهاد کشاورزی گلستان در خصوص افزایش بی‌رویه قیمت مرغ در بازار، تصریح کرد: این افزایش قیمت مرغ بی‌دلیل است زیرا تامین مرغ در استان به اندازه کافی انجام می‌شود.

مهاجر گفت: کل دان وارداتی کشور با ارز 4 هزار و 200 تومانی تامین شده و بیش از 40 هزار میلیارد تومان برای این موضوع اختصاص پیدا کرده است و قیمت‌ها باید قیمت متعادل باشد.

وی تاکید کرد: وزیر جهاد کشاورزی به ما دستور داد تا مدیر تنظیم بازار را جانشین بلافصل خودتان در استان‌ها قرار دهید و ما نیز این دستور را اجرا کرده‌ایم و در استان مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی گلستان هر جواب و تصمیمی که اتخاذ کند پاسخ و تصمیم من است و ماموریت دارند تمامی دان مرغی که وارد استان گلستان می‌شود را تا درب مرغداری رصد کنند و هر نوع نیرو و امکانات سازمان در اختیار این مدیر است تا بتوانیم با وحدت رویه اقدامات موثر را انجام دهیم.

رئیس جهاد کشاورزی گلستان اظهار کرد: با برگزاری جلسات و پیگیری‌های انجام شده مصوب شد هفت تن و 500 کیلوگرم مرغ کشتار شده به قیمت تمام شده برای فروش مرغدار حداکثر 9 هزار و 400 تومان باشد و به صورت مستقیم به دست مصرف‌کننده برسد.

مهاجر بیان کرد: با سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان به توافق رسیدیم که فروشگاه‌های بزرگ این مرغ را با قیمت 9 هزار و 600 تومان بفروشند و چهار هزار و 500 تن مرغ منجمد در استان وجود دارد که می‌توانیم این مرغ منجمد را با قیمت 6 هزار و 900 تومان به دست مصرف کننده برسانیم و ما تنها این قیمت را بول داریم و دستگاه‌های نظارتی برای نظارت بر این قیمت با جدیت وارد شوند.

وی اضافه کرد: شهروندان این را دقت کنند که مرغ برای مصرف باید بعد از کشتار منجمد شود و بعد از سه ماه مصرف شود، زیرا در مرغ بیماری‌هایی وجود دارد که بعد از سه ماه خودش را نشان می‌دهد.

رئیس جهاد کشاورزی گلستان گفت: پشتیبانی ما در حال حاضر مرغ را به صورت علی‌الحساب می‌خرد و بعد از دو ماه آزمایش می‌شود که در صورت سلامتی مرغ، 20 درصد پول باقی‌مانده از خرید مرغ پرداخت خواهد شد.

مهاجر با اشاره به اینکه اگر قرار است بازار تنظیم بشود باید مرغ منجمد مصرف شود، گفت: دولت برای خرید مرغ برای هر مرغ دو هزار تومان یارانه می‌دهد و مردم این را بدانند با مرغ تولیدی روز نمی‌توان بازار را تنظیم کرد چون با شرایط روز، تولید متفاوت خواهد بود.

مهاجر بیان کرد: شب گذشته 580 تن مرغ در استان کشتار شد که 300 تن به تهران ارسال و 140 تن در استان‌ها توزیع شد و باقی در استان مصرف شد.

وی تاکید کرد: هیچ کسری تولید مرغ در استان نداریم و مشکل ما در قیمت در بحث نظارت است.

مهاجر درباره اقدامات انجام شده برای تامین و کنترل قیمت تخم مرغ در استان، بیان کرد: با تولیدکنندگان تخم مرغ به توافق رسیدیم که 50 درصد تخم مرغ را برای تعادل بخشی بازار اختصاص دهند که خوشبختانه تولیدکنندگان با ما همکاری خوبی را دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار