ظریف: آمریکا گمان می‌کند هنوز دولتی که در کودتای 1953 در ایران منصوب کرده بر سر کار است

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌و‌گویی با شبکه تلوزیونی سی‌.ان‌.ان. آمریکا گفته است که آمریکا معتاد به تحریم ایران است.

کد مطلب: ۸۴۷۰۱۴
لینک کوتاه کپی شد
ظریف: آمریکا گمان می‌کند هنوز دولتی که در کودتای 1953 در ایران منصوب کرده بر سر کار است

به گزارش سی‌.ان‌.ان.، محمد جواد ظریف در این گفت‌وگو افزود: «باور دارم که یک بیماری در آمریکا وجود دارد و آن اعمال تحریم است.»

او یادآور شد: «حتی در دوران دولت اوباما، آمریکا بیشتر از آنکه تمرکزش را بر اجرای تعهدات در زمینه تحریم‌های برداشته شده، بگذارد بر حفظ تحریم‌های لغو نشده تأکید داشت.»

این مصاحبه در حالی انجام شد که اولین دور تحریم‌های آمریکا بعد از خروج این کشور از برجام هفته گذشته علیه ایران اعمال شد. ترامپ در ماه می از برجام خارج شد، او این توافق را بدترین توافق تاریخ می‌دانست.

ظریف ابراز تأسف کرد که آمریکا یاد نگرفته است که تحریم‌ها تأثیری در تغییر سیاست ایران ندارد.

او گفت: «‌ما احساس می‌کردیم که ایالات متحده یاد گرفته است که دست‌کم در مورد ایران، تحریم‌ها با وجود آنکه مشکلات اقتصادی ایجاد می‌کند اما نتایج سیاسی مورد نظر آنها را ندارد و من فکر می‌کردم که آمریکایی‌ها این درس را یاد گرفته‌اند. متأسفانه، اشتباه می‌کردم.»

او به سی‌.ان‌.ان. گفت که رویکرد آمریکا همان تفکر 50 سال پیش را به نمایش کشیده است.

او گفت: «من فکر می‌کنم دولت آمریکا گمان می‌کند هنوز دولتی که در کودتای 1953 در ایران منصوب کرده بر سر کار است.»

در بیشتر طول مصاحبه ظریف امکان مذاکره با دولت ترامپ در آینده را رد و ابراز امیدواری کرد که برجام حفظ شود.

او گفت که فشار اروپا باید ترامپ را متقاعد کند و نظر او را تغییر دهد. او آمریکا را متهم به «زورگویی» به اروپایی‌های امضاکننده توافق کرد.

ظریف گفت: «ما نمی‌خواهیم توافق هسته‌ای بازبینی شود.»

او ادامه داد: «ما می‌خواهیم که آمریکا توافق هسته‌ای را اجرا کند. امروز نزدیک‌ترین متحدان آمریکا در برابر تحریم‌ها مقاومت می‌کنند. آمریکا اساسا (به اروپا) اجبار می‌کند و روی آنها فشار می‌آورد. من نمی‌خواهم از واژه زورگویی استفاده کنم اما این چیزی است که انجام می‌دهند.»

در پاسخ به این سوال حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران می‌تواند از دیدار رو در دو با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مانند دیدار ترامپ با کره شمالی و روسیه منتفع شود، ظریف گفت که باید ابتدا به توافق هسته‌ای احترام گذاشته شود.

او گفت: «نه زمانی که از پیشرفت‌های بزرگ قبلی دور انداخته شد. (توافق قبلی) برای ما آزمایش نهایی بود که می‌توانیم به آمریکا اعتماد کنیم یا خیر.»

او در پاسخ به این سوال که آیا اصلاً احتمال رسیدن به توافقی دوام‌پذیر با نویسنده کتاب «هنر معامله» (ترامپ) وجود دارد گفت: «اگر حالا ما او (ترامپ) وقت بگذاریم و او توافق دیگری را امضا کند... چقدردیگر خواهد ماند؟ تا پایان دولت او؟ تا زمانی که او از موقعیتی را در توافق امضا شده داشته خارج شود؟»

تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران که یک پنجم از تولید ناخالص ایران را تشکیل می‌دهد در ماه نوامبر اجرایی خواهد شد. ظریف می‌گوید دهه‌ها فشار نشان می‌دهد که مردم ایران می‌توانند در برای آن ایستادگی کنند اما هنوز این می‌تواند تأثیرگذار باشد.

او گفت: «تحریم‌های آمریکا همیشه (به ما) صدمه زده‌اند اما کسانی که تحریم‌ها به آن صدمه می‌زند، مردمی است که می‌خواهند دارو بخرند یا مردمی که می‌خواهند غذا بخرند.»

ظریف در ادامه تصریح کرد: «دگرگونی‌های اقتصادی که الان در ایران می‌بینید، به دلیل تدابیری است که باید برداشته می‌شدند تا برای آن روزها آماده باشیم، بنابراین، ما برای بدترین حالت‌ها آماده‌ایم.»

ظریف درباره مذاکرات هسته‌ای که سال‌ها به طور انجامید هم گفت: «ما وقت زیادی صرف کردیم. انجام این کار برای دولت ایران و شخص من و رئیس‌جمهوری روحانی تصمیم سیاسی آسانی نبود. ممکن است گذراندن چند ساعت با وزیر امور خارجه آمریکا برای برخی از وزرای خارجه اعتبار باشد اما در ایران مطمئناً این اعتبار نمی‌آورد.»

علی‌رغم این، او گفت: «اما کار دیپلمات‌ها همین است. بخشی از دستمزد ما به خاطر همین است که برای پیشبرد منافع ملی متحمل ضربه‌های شخصی شویم...کارمان همین است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار