گزارش پانا از قیمت بالای مرغ و طرح دولت برای عرضه مرغ تنظیم بازاری

توزیع مرغ منجمد برای شکستن قیمت؛ سفره فقرا بزرگ‌تر می‌شود یا سفره اغنیا رنگین‌تر؟

تهران (پانا) - توزیع مرغ منجمد تنظیم بازاری در میادین میوه ‌و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای با هدف کاهش قیمت مرغ آغاز شده است اقدامی که به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان مرغ گوشتی اگرچه ممکن است موجب کاهش اندک قیمت مرغ در بازار شود اما راهکار حمایتی برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر نخواهد بود و افراد مرفه و پرمصرف جامعه بیشتر از آن بهره‌مند خواهند شد.

کد مطلب: ۸۴۶۸۸۶
لینک کوتاه کپی شد
توزیع مرغ منجمد برای شکستن قیمت؛ سفره فقرا بزرگ‌تر می‌شود یا سفره اغنیا رنگین‌تر؟

حباب قیمتی کالاها به مرغ هم رسیده است. روز گذشته کریم ذوالفقاری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه قیمت مرغ حباب دارد، می‌گوید با افزایش میزان جوجه‌ریزی تا دو هفته آینده باید شاهد سیر نزولی کاهش قیمت این محصول باشیم.

ذوالفقاری می‌گوید براساس افزایش جوجه‌ریزی‌های انجام شده تا دو هفته آینده باید منتظر کاهش قیمت مرغ در بازار باشیم که در این مدت لازم است بازار کنترل شود تا خود به خود قیمت‌ها کاهش یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه قیمت فعلی مرغ در بازار حبابی است، معتقد است افزایش دمای هوا نیز در راندمان تولید تاثیر گذاشته است و باعث افزایش قیمت این محصول شده است. از طرفی محدودیت‌های حمل و نقل نیز در این افزایش قیمت تاثیرگذار است.

محمد یوسفی، رئیس انجمن تولیدکنندگان مرغ‌ گوشتی درگفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا درباره قیمت مرغ تصریح کرد:‌ تولیدکنندگان معتقدند قیمت‌تمام شده مرغ با احتساب سود مرغدار و هزینه‌های جانبی از قبیل حمل، کشتار، توزیع و فروش حدود 9 هزار و 500 تومان است و تعیین رقمی کمتر از آن به معنای زیان تولیدکنندگان است.

وی با اشاره به آغاز توزیع مرغ منجمد تنظیم بازاری افزود: دولت درحال توزیع مرغ با قیمت کمتری در میادین میوه و تره‌بار است .اعتقاد ما این است که اگر دولت می‌خواهد به وظیفه خود عمل کند و از افراد آسیب‌پذیر حمایت کند، دلیلی ندارد که مرغ را به همه افراد با نرخ یکسان عرضه کند و فردی که خودروی چندین میلیاردی دارد و درآمد چندین میلیون تومانی ماهانه دارد نباید بر سر سفره فقرا بنشیند و تمامی کالاهای اساسی از جمله مرغ و گوشت را با نرخی تهیه کند که همه مردم عادی و آسیب‌پذیر تهیه می‌کنند.

برنامه دولت در حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر هدفمند باشد

یوسفی اظهار کرد:‌ برنامه دولت در حمایت از اقشار متوسط و آسیب‌پذیر جامعه در تامین کالاهای اساسی باید هدفمند باشد. اکنون کالایی که دولت برای تهیه و توزیع آن یارانه و زیان پرداخت می‌کند به دست کسانی می‌رسد که درآمدهای بالا دارند و میزان مصرف آنها نیز بیش از اقشار متوسط و پایین جامعه است.

وی خاطرنشان کرد:‌ دولت باید با پیش‌بینی سازوکارهای مناسب و بسته‌های کالایی یا هر تدبیری که خود چاره می‌کند از افرادی که مدنظر است، حمایت کند و دلیلی ندارد یارانه‌ای را به کالاهای اساسی پرداخت کند که بسیاری از خانوارهای پرمصرف و مرفه از آن بهره بیشتر می‌برند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان مرغ‌ گوشتی خاطرنشان کرد:‌ ممکن است این تصور ایجاد شود که دولت مرغ تنظیم بازاری را هر کیلوگرم 8175 تومان عرضه می‌کند درحالی که تولیدکنندگان مرغ آن را بیش از 9 هزار تومان به فروش می‌رسانند. مردم باید بدانند دولت یارانه یکسانی را به همه مردم پرداخت می‌کنند تا بهای مرغ کمتر از نرخ واقعی و قیمت تمام‌شده واقعی آن به دست مصرف‌‌کننده برسد.

یوسفی عنوان کرد:‌ نیازمندان اصلی باید در قالب طرحی جامع مورد حمایت قرار گیرند تا ارز 4200 تومانی یا هر حمایت دیگری که دولت در نظر دارد به هدر نرود. این کمک می‌تواند در قالب افزایش میزان یارانه نقدی، بسته‌های کالایی یا طرح‌های دیگری پیگیری شود تا هدف مورد نظر دولت را نیز محقق کند.

وی عنوان کرد:‌ رستوران‌داران مرغ را با قیمت حدود 8 هزارتومان خریداری می‌کنند اما آن را با قیمت‌های بیش از 11 هزار تومان در منو رستوران‌ها محاسبه می‌کنند، بنابراین این طرح‌ها راهکار مناسبی برای حمایت از مصرف‌کننده نیست. در این میان یک کارگر ممکن است در ماه امکان استفاده از حتی یک مرغ را نداشته باشد و هدف دولت نیز محقق نشود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان مرغ گوشتی خاطرنشان کرد:‌ قیمت مرغ در سطح شهرهای بزرگ نرخ‌های متفاوت دارد به طور مثال روز گذشته قیمت مرغ در خیابان هاشمی درمنطقه 10 تهران 8 هزار و 600 تومان عرضه می‌شد درحالی که در منطقه دیگری حدود 11 هزار تومان گزارش شد. به نظر تولیدکنندگان نرخ مرغ در محدوده 9 هزار و 500 تومان نرخ متعادل‌تری است و مرغداری‌ها تنها با قیمت یک درصد کمتر یا بیشتر، مرغ را عرضه می‌کنند.

وی ادامه داد: مرغ زنده روز گذشته با قیمت حدود 6 هزار و 600 در درب مرغداری بوده است که ممکن است با اندک تفاوتی برخی از کشتارکنندگان مرغ، این نرخ را تا 6 هزار و 750 تومان هم خریداری کنند. درسایر استان‌ها نیز ممکن است تنها با تفاوت هزینه‌ حمل با این نرخ‌ها متفاوت باشد و نرخ بیشتری پرداخت کنند.

یوسفی خاطرنشان کرد:‌ مرغ زنده در همه مرغداری‌ها یکسان است و اگر نرخ مرغ در نقاط مختلف شهر متفاوت است به دلیل اشکال‌هایی است که در سیستم توزیع و فروش وجود دارد و به تولیدکنندگان و مرغداران مرتبط نیست.

گرمای زیاد هوا رشد مرغ‌ها را با کندی مواجه کرده است

وی درباره اقدام شرکت پشتیبانی امور دام در توزیع مرغ منجمد اظهار کرد‌: ذخیره‌سازی مرغ منجمد برای روزهای غیرعادی است و امسال به دلیل شدت گرمای زیاد، رشد مرغ‌ها با کندی همراه شده است و تولید مانند پائیز و زمستان نیست در نتیجه ممکن است عرضه به بازار کم باشد و قیمت‌ها افزایش پیدا کند. لازم است که شرکت پشتیبانی امور دام وارد عرصه شده و مرغ‌ منجمد را عرضه کند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان مرغ گوشتی خاطرنشان کرد: شرکت پشتیبانی امور دام نیز در این مرحله باید با همکاری دولت مرغ منجمد را تنها در اختیار افرادی قرار دهد که باید مورد حمایت واقع شوند. دهک‌های پایین جامعه به طور قطع باید مورد حمایت واقع شوند اما این حمایت باید در سازوکاری معین تنها مختص به اقشار آسیب‌پذیر جامعه باشد.

وی درباره مشکل‌های تامین نهاده‌ها نیز اظهار کرد:‌ اکنون از موجودی انبارها نهاده‌های مورد نیاز تولید مرغ در حال تامین است. از سال 1370 دولت وظیفه دارد به اندازه سه ماه ذخیره در گردش برای نهاده‌های تولید دام داشته باشد و با توجه به تاخیری که در ثبت سفارش و انتقال ارز به وجود آمده است تولیدکنندگان درحال استفاده از ذخایر نهاده‌ها هستند و این امیدواری وجود دارد که هر چه زودتر مباحث ثبت‌سفارش و انتقال ارز سامان یابد.

تاخیر در واردات نهاد‌ه‌های تولید دام مرغداری‌ها را به تعطیلی می‌کشاند

یوسفی تصریح کرد:‌ایران کشوری است که محدودیت منابع آبی دارد و به اندازه کافی قادر به تولید ذرت و سویا نیست و ناگزیر از واردات است.تاخیر در واردات این نهاده‌ها موجب تعطیلی مرغداری‌ها خواهد شد.

قیمت مرغ تا پایان هفته متعادل می‌شود

براساس این گزارش، رضا سالمی، مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران روز گذشته به صدا و سیما گفت: با آغاز توزیع گوشت مرغ با قیمت تنظیم بازار، بازار گوشت مرغ تا پایان هفته متعادل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عرضه گوشت مرغ به علت افزایش دما و خسارت‌های ناشی از قطع برق در سالن‌های پرورش مختل شده است، افزود: این عوامل سبب شد قیمت گوشت مرغ در بازار افزایش یابد.

وی گفت:​ به منظور تأمین نیاز شهروندان و مدیریت بازار روزانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ تن مرغ منجمد با قیمت هر کیلو ۶۷۵۰ تومان و ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن گوشت گرم مرغ با قیمت هر کیلو ۸۱۷۵ تومان در میدان مرکزی بهمن، میادین میوه و تره بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌ها توزیع و عرضه می‌شود.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران افزود: این شرکت هر کیلو مرغ منجمد را در سردخانه ۶۳۲۰ تومان و هر کیلو گوشت گرم را هر کیلو ۷۶۰۰ تومان دراختیار توزیع کنندگان قرار می‌دهد.

سالمی گفت:​ با افزایش جوجه‌ریزی و رفع مشکل‌های قطع برق و توزیع گوشت مرغ با قیمت مصوب بازار این محصول تا پایان هفته متعادل می‌شود.

وی با بیان اینکه قیمت کارشناسی هر کیلوگرم گوشت مرغ ۹۲۵۰ تومان است و بیشتر از آن مورد تأیید نیست، اظهار کرد:‌ در میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند تخم مرغ با قیمت شانه ای ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان توزیع می‌شود. تخم مرغی که در میادین توزیع می شود تولید داخل است و وارداتی نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار