داور جشنواره فیلم کودک برای کودک: جشنواره قاصدک به رشد فیلم‌سازان کودک‌ونوجوان کمک می‌کند

تهران (پانا) - لیلا میرهادی، داور هشتمین جشنواره‌ فیلم کودک برای کودک رشد سینمای کشوررا منوط به حمایت و پرورش هنرمندان کودک‌ونوجوانعنوان کرد.

کد مطلب: ۸۴۶۸۰۱
لینک کوتاه کپی شد
داور جشنواره فیلم کودک برای کودک: جشنواره قاصدک به رشد فیلم‌سازان کودک‌ونوجوان کمک می‌کند

به گزارش روابط عمومی کانون پرورشی، داور بخش فیلم‌های زنده (مستند و فیلم کوتاه) هشتمین جشنواره‌ی قاصدک با بیان این‌که این رویداد برای رسیدن به اوج باید به کار خود ادامه دهد و تقویت شود، می‌گوید: در زمانی که هجمه‌ای از محصولات غیرفرهنگی بچه‌های ما را احاطه کرده است ما به رویدادهای درست فرهنگی چون این جشنواره نیاز داریم.

میرهادی بیان می‌کند وقتی در یک جشنواره از کودک‌ونوجوان دعوت می‌کنیم کار هنری ارایه دهند، آثارشان را ارزیابی می‌کنیم و زمینه‌ی دیده‌شدن آن‌ها را فراهم می‌آوریم در واقع به بچه‌ها اعتمادبه‌نفس داده‌ایم تا قدم‌های بزرگ‌تری بردارند و از این طریق به رشد سینمای کشور کمک کرده‌ایم.

او معتقد است با این حمایت‌ها حتی اگر 10 نفر هم در این حوزه رشد کنند جشنواره رسالتش را به درستی انجام داده است. این داور با بیان این‌که آثار شرکت‌کنندگان این دوره از جشنواره را مثبت ارزیابی می‌کند می‌افزاید: نگاه بچه‌ها به سینما و تصویر ساده و صمیمی است و این دیدگاه کودکانه در تمام آثار دیده می‌شد.

میرهادی با اشاره به این‌که در دوره‌های قبل هم داور جشنواره‌ی قاصدک بوده است بیان می‌کند که دراین‌بین آموزش مربیان هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تاثیر این آموزش‌ها بر کیفیت فیلم‌های بچه‌ها مشهود است.

این کارگردان در تأیید دیدگاهش، به نظر کارشناسان هنری کانون هم استناد می‌کند و می‌گوید: در بررسی‌هایی که کردیم متوجه شدیم آموزش مربیان به‌مرور زمان به پرداخت فنی ایده‌های ناب و خلاقانه‌ی کودکان کمک کرده است.

او هم‌چنین معتقد است که با این روند روبه‌رشد می‌توان آثار کودکان را در سطح بین‌الملل هم مطرح کرد، چراکه این فیلم‌ها از استانداردهای خوب تدوین، فیلم‌برداری و کارگردانی برخوردارند.

داور بخش فیلم‌های کوتاه و مستند جشنواره‌ی قاصدک با اشاره به این‌که در بررسی این آثار به‌طورکلی خلاقیت و نگاه کودکانه مدنظر داوران بوده بیان می‌کند که در این دوره به کیفیت چهار عنصر سینما؛ یعنی کارگردانی، فیلم‌برداری، صداگذاری و تدوین؛ هم توجه بیش‌تری شده است.

او همچنین با بیان این‌که بخشی از آثار جشنواره با دوربین‌های موبایل ساخته‌شده می‌گوید: امروزه در دنیای دیجیتال زندگی می‌کنیم و بر همین اساس برای ما فکر، نگاه و کادربندی مهم است، چراکه حتی با دوربین گوشی‌های همراه هم می‌توان آثار خوبی ساخت.

کارگردان فیلم «مادر» می‌افزاید از این طریق بچه‌ها می‌توانند ایده‌های خود را با ساده‌ترین ابزار به مرحله‌ی عمل برسانند و از طرفی کارهای بزرگ هم همیشه ساده بیان می‌شوند.

داور جشنواره‌ی قاصدک در ادامه با پرداختن به وضعیت سینمای کودک در ایران دلیل بی‌توجهی به این حوزه را توجه بیش‌ازحد مسئولان و سرمایه‌گذاران فرهنگی کشور به بازار و گیشه می‌داند. او دراین‌باره می‌گوید: البته سینمای کودک هم می‌تواند پول‌ساز باشد، ولی به شرطی که ابتدا در آن سرمایه‌گذاری شود.

میرهادی با اشاره به این‌که جمعیت کودک‌ونوجوان در کشور بسیار بالا است و مخاطبان زیادی در این حوزه وجود دارند معتقد است کمبود تبلیغ، توجه و برنامه‌ریزی، به سینمای کودک در ایران آسیب رسانده است.

این فیلم‌ساز هم‌چنین با بیان این‌که کانون پرورش فکری متولی و یاور سینمای کودک در ایران بوده ابراز امیدواری می‌کند که این روند ادامه پیدا کند.

او در پایان می‌افزاید: امیدوارم روزی علاوه بر جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم کودک بخش بزرگی از جشنواره‌ی مهم دیگر چون فجر هم به فیلم‌های کودکان اختصاص پیدا کند.

لیلا میرهادی در دوران کودکی و نوجوانی عضو کتاب‌خانه‌ی کانون پرورش فکری بوده و بعدازآن نیز فعالیتش را در این نهاد فرهنگی ادامه داده است. او هم‌چنین آثار موفقی چون فیلم «مادر» و «پندار» را در امور سینمایی کانون کارگردانی کرده است.

گفتنی است بر اساس نظر هیأت داوران هشتمین دوره از جشنواره‌ی فیلم کودک برای کودک با توجه به کیفیت آثار در دو بخش فیلم‌های زنده (کوتاه و مستند) و پویانمایی تعداد جوایز از 26 به بیش از 30 عدد افزایش پیداکرده است.

هشتمین جشنواره دوسالانه‌ ‌ملی فیلم کودک برای کودک (قاصدک) هم‌زمان با دومین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان از 8 تا 16 شهریور 1397 در اصفهان برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار