مدیر کل پایش فراگیر سازمان محیط زیست خبر داد

تدوین استاندارد ملی سنجش «بو» در دستور کار سازمان محیط زیست

تهران (پانا) - مدیرکل پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سنجش آلودگی «بو» در دستور کار سازمان محیط زیست قرار دارد، گفت در کشور ما هنوز استانداردی ملی در این زمینه تدوین نشده است.

کد مطلب: ۸۴۶۷۳۵
لینک کوتاه کپی شد
تدوین استاندارد ملی سنجش «بو» در دستور کار سازمان محیط زیست

شینا انصاری در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه امروزه آلودگی «بو» به عنوان یکی از آلودگی‌های جدید زیست محیطی مطرح است، گفت: کشتارگاه‌های دام و طیور، واحدهای روغن نباتی، سیستم‌های ناکارآمد تصفیه فاضلاب، واحدهای دپو و دفع زباله از جمله واحدهایی هستند که با فعالیت خود «بو» تولید می‌کنند و موجب مزاحمت برای ساکنان همجوارشان می‌شوند.

مدیرکل پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست درباره پیگیری این دفتر برای رفع آلودگی‌های ناشی از «بو» گفت: برای پیگیری این موضوع وجود مستندات کافی برای اعلام شکایت به مراجع قضایی و تعیین سهم انتشار آلایندگی واحدها در مواقعی که چندین واحد ایجاد آلودگی می‌کنند، ضروری است. به طوری که اکنون سنجش و پایش آلاینده «بو» برای آلودگی مسیر فرودگاه امام خمینی(ره) و آلودگی ترکیبات آلی فرار در زون‌های صنعتی عسلویه، ضروری است.

وی افزود: در سال گذشته برای نخستین بار دستگاه سنجش «بو» از سوی سازمان محیط زیست خریداری شد و امکان پایش آلاینده «بو» فراهم شد تا میزان شدت «بو» را اندازه‌گیری کند.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست درباره سهم انتشار آلاینده‌ها در مسیر فرودگاه امام خمینی(ره) گفت: در این مسیر آلودگی تجمعی وجود دارد و بهره‌گیری از این دستگاه همراه با مدل‌سازی پراکندگی و نحوه توزیع و پراکنش «بو» می‌تواند سهم انتشار هر یک از واحدها را در ایجاد و تشدید آلودگی مشخص کند که این موضوع از سوی محیط زیست استان تهران در حال پیگیری است.

وی با تأکید بر اینکه عوارض برخی آلودگی‌های «بو» به جز تأثیرات آزاردهنده آنها بر محیط زیست، سلامت را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد، گفت: «بو» را می‌توان ترکیبی از مواد شیمیایی و گازها دانست. البته زمانی که از بو سنجی برای اندازه‌گیری «بو» استفاده می‌کنیم، هدف تعیین کمیت غلظت «بو» است و نه تعیین پارامترهای مختلف در ترکیب شیمیایی که «بو» را به وجود آورده‌اند.

انصاری با بیان اینکه سنجش آلودگی «بو»، دانش نسبتا جدیدی است، گفت: استاندارد اروپایی EN13725 برای اندازه‌گیری «بو» اولین بار در سال 2003 تصویب شد و استانداردهای لازم در این خصوص در بسیاری از کشورها در حال تصویب است.

مدیر کل پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در کشور ما هنوز استاندارد ملی در این زمینه تدوین نشده است و مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در زمینه تدوین این استاندارد موضوع را در دستور کار دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار