بازنگری 800 رشته تحصیلی در دستور کار دانشگاه جامع علمی کاربردی

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی: تا پایان برنامه برنامه ششم توسعه باید ۳۰ درصد دانشجویان در رشته‌های مهارتی تحصیل کنند

تهران (پانا) - بازنگری رشته‌های غیرکاربردی یکی از برنامه‌های تحول آموزش عالی است و به گفته رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی، بازنگری رشته‌های مهارتی نیز در دستور کار این دانشگاه است و قرار است 800 رشته تحصیلی بازنگری شود.

کد مطلب: ۸۴۶۶۵۴
لینک کوتاه کپی شد
بازنگری 800 رشته تحصیلی در دستور کار دانشگاه جامع علمی کاربردی

بازنگری رشته‌های تحصیلی در آموزش عالی از سال 94 در قالب طرحی تحت عنوان آمایش سرزمین آموزش عالی آغاز و قرار شد طبق نیازسنجی منطقه‌ای، رشته‌های فعلی بازنگری و رشته‌های جدید راه‌اندازی شود. بر این اساس رشته‌های مهارتی هم باید مطابق با نیازهای استانی و در راستای ایجاد اشتغال به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور، راه‌اندازی شود.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت علوم حدود 2530 رشته در مراکز آموزش عالی سراسر کشور فعال است که بسیاری از این رشته‌ها طی چندین دهه است که نه تنها بازنگری نشده‌اند بلکه تداوم آن هیچ کاربردی برای کشور ندارد و تنها فارغ‌التحصیلان بیکار را روانه جامعه می‌کند. علاوه بر این امروزه در دانشگاه‌های کشور رشته‌هایی وجود دارد که از تدوین برنامه درسی آن بیش از دو دهه گذشته است، این در حالی است که رشته‌هایی که بیش از 10 سال از عمر آن گذشته باید بازنگری شود.

در این میان با توجه به گرایش آموزش عالی به سمت آموزش‌های مهارت‌محور، جایگاه دانشگاه‌های مهارتی از جمله دانشگاه علمی کاربردی بسیار اهمیت دارد و یکی از سیاست‌های دانشگاه علمی کاربردی اجرای طرح آمایش آموزش عالی و مأموریت‌گرایی در آموزش عالی است که در این زمینه بازبینی تمام شاخص‌های آموزشی و بازنگری رشته‌های تحصیلی در دستور کار این دانشگاه قرار دارد.

محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در گفت‌وگو با پانا درباره بازنگری رشته‌های تحصیلی در این زیرنظام آموزشی گفت: برای بازنگری رشته‌های تحصیلی سامانه‌ای طراحی شده که قرار است تا پایان سال تحصیلی آینده برنامه‌های درسی این دانشگاه را مورد بازنگری قرار دهیم.

به گفته وی، در دو سال گذشته ۲۰ درصد سرفصل‌های دروس دانشگاه جامع علمی کاربردی بازنگری شده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به سیاست مأموریت گرایی در این دانشگاه توضیح داد: در این راستا اصلاح کد رشته‌های تحصیلی در دانشگاه علمی کاربردی در دستور کار قرار دارد. اکنون مراکز علمی کاربردی مأموریت‌گرا هستند و طبق مأموریتی که برای آنها در تربیت دانشجو تعریف شده است، عمل می‌کنند و در راستای اجرای برنامه ششم توسعه باید تا پایان برنامه 30 درصد کل دانشجویان در رشته‌های مهارتی تحصیل کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار