قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس: عقب‌ماندگی تحصیلی یعنی عقب ماندن از کسب فرصت‌های اجتماعی

تهران (پانا) - قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی عقب‌ماندگی تحصیلی را به معنای عقب ماندن از کسب فرصت‌های اجتماعی خواند.

کد مطلب: ۸۴۶۳۶۷
لینک کوتاه کپی شد
قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس: عقب‌ماندگی تحصیلی یعنی عقب ماندن از کسب فرصت‌های اجتماعی

ایروان مسعودی‌اصل در برنامه پرسشگر شبکه آموزش، آموزش و پرورش را گسترده‌ترین حوزه ارتباطات مردم و دولت دانست و گفت: «دولت‌ها مکلف به تامین عدالت اجتماعی هستند که عدالت آموزشی مهم‌ترین رکن آن است. عقب‌ماندگی تحصیلی یعنی عقب ماندن از کسب فرصت‌های اجتماعی.»

او به مصادیق و ابعاد عدالت آموزشی اشاره کرد و گفت: «معیارهایی در این باره وجود دارد مانند اینکه آیا در همه مدارس تعداد ساعات درسی و تعداد روزهایی که دانش‌آموزان به مدرسه می‌روند برابر است؟ آیا تجهیزات و امکانات برابر است؟ این معیارها لازم‌اند اما کافی نیستند. وقتی از عدالت سخن می‌گوییم یک بعد آن عدالت افقی یعنی تعداد صندلی، کلاس، معلم و امکانات است. عدالت عمودی یعنی اینکه باید تفاوت‌ها را لحاظ کرد و دید که کجا باید بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم.»

مسعودی افزود: «منظور از عدالت، کاهش کیفیت در مدارس خوب نیست، بلکه رسیدن به کیفیت یکسان و ارتقای کیفیت در مدارس محروم است.»

او ادامه داد: «آموزش و پرورش و سلامت جزو اولویت‌های حاکمیتی هستند. اگر می‌خواهیم به چالش‌های عدالت آموزشی توجه کنیم باید روی کمیت، کیفیت، توسعه نامتوازن منطقه‌ای، توزیع نابرابر بودجه، کم‌توجهی به شان معلم، فقر تغدیه، نظام آموزش دسته‌بندی شده و عوامل مدیریتی بحث کنیم.»

قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از وجود 22 نوع مدرسه خبر داد که مبنای شکل‌گیری آن‌ها هفت مرجع مجلس، شورای عالی اداری، شورای عالی فناوری، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش و پرورش، شخصیت حقوقی وزیر آموزش و پرورش و وزارتخانه و مجلس هستند. او ادامه داد: «به عنوان مثال مبنای شکل‌گیری مدارس غیردولتی مجلس است. مدارس آموزش از راه دور و شاهد را شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرده است. مدرسه هوشمند مصوبه شورای عالی فناوری است و مدارس شبانه‌روزی، عشایری، هیئت‌امنایی، نمونه‌دولتی، ورزش، کاردانش و... مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش هستند.»

مسعودی افزود: «موافقم که این جداسازی‌ها باعث بی‌عدالتی شده و نظام طبقاتی را به وجود می‌آورند. آیا مشکل فقط از کمبود بودجه ناشی می‌شود؟ شاید آموزش و پرورش نتواند خوب رایزنی و چانه‌زنی برای بودجه کند اما توزیع بودجه آن هم نامناسب است.»

او در پایان افزود: «یکی از مهم‌ترین عوامل بازدارنده عدالت بی‌توجهی به شان، منزلت و معیشت مردم است، وقتی معلم شاگرد خصوصی می‌گیرد یا مسافرکشی می‌کند و خستگی را به کلاس می‌آورد نمی‌تواند آموزش کیفی داشته باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار