معاون سواد آموزی استان قم خبر داد: 53 درصد رشد میزان سواد زنان در قم

قم (پانا) - معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم میزان رشد سواد زنان قم در۴۰ سال اخیر دارای 53 درصد دانست.

کد مطلب: ۸۴۶۳۱۲
لینک کوتاه کپی شد
معاون سواد آموزی  استان قم خبر داد: 53 درصد رشد میزان سواد زنان در قم

محمد رضا قاسمی‌نیا، معاون نهضت سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم در گفتگوی اختصاصی با پانا اظهار کرد: میزان باسوادی جمعیت زنان قم در گروه سنی ۶سال و بالاتر درقبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی حدود ۳۴درصد بود و خوشبختانه بعداز انقلاب اسلامی به حدود ۸۷ درصد رسیده است.
معاون نهضت سواد آموزی قم تصریح کرد: در چهلمین سال تولد انقلاب اسلامی ایران با افتخار و عزت اعلام می‌کنیم که فاصله نرخ سطح سواد زنان قم نسبت به مردان در پیش از انقلاب اسلامی که ۳۰ درصد بود الآن به حدود ۶ درصد رسیده است.
قاسمی‌نیا گفت: در حکومت شاهنشاهی و رژیم پهلوی وانمود می‌شد ایران در اوج استقلال و ترقی و پیشرفت است ولی بسیاری از مردم، از آموزش، خواندن و نوشتن که از نیازها و حقوق ابتدایی است محروم شده بودند نه فقط در روستاها بلکه حتی در شهرها هم محروم و عقب نگه داشته شده بودند و در این میان جمعیت زنان عقب مانده‌تر بودند و ظلمی مضاعف بر آنان می‌رفت.
وی افزود: یقین داریم که رشد باسوادی و ارتقای میزان دانش زنان که محور کانون خانواده و از ارکان هدایت و پیشرفت جامعه هستند در ابعاد دین‌داری، تربیت فرزند، خانه‌داری، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، شغلی، بهداشتی و درمانی نقشی شایسته و موثر دارد.
قاسمی‌نیا تأکید کرد: در استان قم تاکنون حدود ۱۲۰ نفر چهره موفق سوادآموز (تحصیلات ابتدایی را با حضور در کلاس‌های نهضت سوادآموزی شروع کرده‌اند و به کسب مدارج علمی رسیده‌اند) شناسایی شده‌اند که حدود یک صد نفر از آنها را زنان تشکیل می‌دهند.
معاون نهضت سواد آموزی قم تصریح کرد: حدود ۸۵ درصد از فعالیت‌ها و برنامه‌های سوادآموزی اختصاص به زنان دارد که به برکت پیروزی انقلاب اسلامی ایران فرصت مغتنمی برای باسوادی زنان و دختران فراهم شد.
قاسمی‌نیا در پایان گفت: در چهل سال عمر پر برکت انقلاب اسلامی با فعالیت‌های مراکز آموزشی و تلاش و همت جهادی نیروهای نهاد مقدس نهضت سوادآموزی با حضور در دورترین و محروم‌ترین نقاط روستایی و صعب‌العبور و حاشیه شهرها تاحدود زیادی عدالت جنسیتی آموزشی تحقق یافت و امیدواریم زنان جامعه ایران با به‌کارگیری دانش و سواد با شناخت و نگهداشت جایگاه خود، در نیل به سعادت و سرافرازی و رستگاری فردی و گروهی و دنیا و آخرت مسئولیت و وظیفه خود را ایفا کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار