ابوترابی فرد: ۳ قوه اصلاح نظام بانکی را در دستور کار قرار دهند

تهران (پانا) - امام جمعه موقت تهران اصلاح نظام بانکی کشور را نیازمند عزم جدی سه قوه و نگاه بلندمدت در این زمینه دانست.

کد مطلب: ۸۴۶۲۴۰
لینک کوتاه کپی شد
ابوترابی فرد: ۳ قوه اصلاح نظام بانکی را در دستور کار قرار دهند

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد در خطبه های نماز عبادی - سیاسی جمعه این هفته تهران در مصلای امام خمینی(ره) گفت: «رهبر انقلاب اسلامی موکدا اصلاح نظام بانکی را از دولت مطالبه کرده‌اند و این کار نیازمند برنامه ریزی، استفاده از نخبگان و اجماع نخبگان علمی و سیاسی است.»

او در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه با بیان اینکه در سالروز بازگشت ستاره های پرفروغ، آزادگان مقاوم و صبور و افتخارآفرین قرار داریم، گفت: «رهبر عالی قدر انقلاب اسلامی از آنها به عنوان «الماس‌های درخشان و گوهرهای گرانبهای تربیت یافته در فراز و نشیب دفاع مقدس» یاد کردند.»

امام جمعه موقت تهران افزود: «بدون تردید پس از ظهور اسلام و پذیرش آیین آسمانی از سوی ایرانی‌ها، دفاع مقدس مهمترین رویداد تاریخ چند هزار ساله ایران است؛ رویدادی که ملت ایران را در قله اقتدار سیاسی، علمی ، امنیتی، دفاعی قرار داد.»

ابوترابی فرد گفت: «اگر دفاع مقدس نبود امروز عراق به دست مدیران و مسئولان برآمده از اراده ملت عراق اداره نمی‌شد و سوریه، یمن، فلسطین و غزه مشت گره شده‌ای بر سینه استکبار نبودند.»

او خاطرنشان کرد: «زیباترین برگی که در دفاع مقدس خلق شد، برگ زرین اسارت است. مردانی که تا آخرین گلوله جنگیدند و مبارزه‌ای سخت به نمایش گذاشتند و وقتی که بی‌صبرانه منتظر شهادت بودند، خدا اسارت را برآنها مقرر کرد.»

امام جمعه موقت تهران افزود: «برادر بزرگوار و سید آزادگان نقل می‌کرد روزی در حیاط، مامور سنگدل بعثی نوجوان اسیری را تعقیب می‌کرد تا او را مجازات کند. فرمانده اردوگاه که در طبقه دوم نظاره‌گر این ماجرا بود مامور عراقی را فراخواند و جلوی اسرا او را ترسو و بزدل خطاب کرد و گفت اگر مرد بودی در میدان جنگ مقابل او فرار نمی‌کردی حالا در اردوگاه او را تعقیب می‌کنی؟»

او خطاب به مردم ایران گفت: «دغدغه سکاندار انقلاب این است که ملت اسلام باید نفوذناپذیر، سخت، مستحکم و استوار باشد مقابله با دشمن هزینه دارد همه کشورها برای حفظ مرتبه‌ای از شخصیت خودشان هزینه می کنند اما هزینه ایستادگی و مقاومت به مراتب از هزینه تسلیم و فروتنی کمتر است.»

ابوترابی‌فرد تاکید کرد: «اگر ما امروز با قدرت با دنیا حرف می‌زنیم و اگر رهبر انقلاب به عنوان نماد قدرت اسلام برابر رژیم منحوس آمریکا هستند، به دلیل ایستادگی ملت ایران است. باید این عزت را حفظ کرد و عزیز باشیم. این عزت راه رسیدن به پیروزی است.»

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه رئیس کل جدید بانک مرکزی باید استقلال این بانک را از دولت و مجلس مطالبه کند، افزود: «بدون استقلال بانک مرکزی نمی توان بر مشکلات فائق آمد.»

او در ادامه افزود: «پایه پولی کشور دارای اجزایی است، یکی از این اجزا خالص دارایی بانک مرکزی است نخست باید افزایش دارایی های خارجی بانک مرکزی کنترل شود. دوم، دولت باید به پرداخت بدهی های انباشته شده خود اقدام کند و مانع رشد بدهی هایش به بانک مرکزی باشد و سومین مورد هم خالص بدهی بانکها به بانک مرکزی است که متاسفانه امروز در این حوزه با چالش روبرو هستیم.»

امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: «بانک های خصوصی بدون ضابطه به وجود آمده اند بدون آنکه ابزارهای لازم برای نظارت بر عملکرد آنها در اختیار داشته باشیم. امروز شاهد بدهی بانک های خصوصی به بانک مرکزی هستیم این بدهی ظرف یکسال گذشته از 120 هزار به 200 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.»

او گفت: «رئیس کل بانک مرکزی باید با ابزار کارآمد بر عملکرد بانک های خصوصی نظارت داشته باشد و همچنین جهت هدایت به سمت واقعیت اقتصاد و رشد تولید ناخالص داخلی برنامه ریزی کند. »
ابوترابی تاکید کرد: «هرچند امروز با مشکلات ارزی مواجه هستیم ولی به دلایلی با مشکلات ارزی دیگر کشورها (مانند بدهی سنگین خارجی) مواجه نیستیم در حالی که جمهوری اسلامی کمترین بدهی خارجی را دارد. »

امام جمعه موقت تهران افزود: «می‌توانیم به سرعت از مشکلات امروز خارج شویم به شرطی که سیاستهای خود را درست اصلاح کنیم. آقای رئیس کل (بانک مرکزی) با دستور زید و عمرو یک معاون و مدیر را منصوب و عزل نکنید، شما مسئول و پاسخگو هستید. مسئولیت‌ها را به دست مدیران عالم، متعهد و باتجربه و به تعبیر قرآن حفیظ و علیم بسپارد، کشور این سرمایه‌ها در اختیار دارد.»

ابوترابی ادامه داد: «قانون پولی و بانکی کشور که مربوط به سال 1351 است را با همکاری دولت اصلاح کنید. هدفگذاری در بانک مرکزی در راستای رشد تولید ناخالص داخلی به منظور ثبات نرخ ارز در کشور باشد. کشور دیگر ظرفیت تکانه های ارزی را ندارد. رضایت کوتاه مدت و اهداف بی ارزش را ملاک اقدامات خود قرار ندهید.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار