وزیر کشور: هیچ دولتی بدون مشارکت واقعی مردم نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد

تهران (پانا) - وزیر کشور گفت: همه دولت‌ها با توجه به گستردگی نقش‌ها و مطالبات باید از دریای عظیم ملت‌ها و مردم استفاده کنند؛ زیرا نبوغ، خلاقیت و هنر و....از بطن مردم بر می‌خیزد.

کد مطلب: ۸۴۶۱۲۸
لینک کوتاه کپی شد
وزیر کشور: هیچ دولتی بدون مشارکت واقعی مردم نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد

عبدالرضا رحمانی فضلی روز پنجشنبه در همایش روز ملی تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی اظهار کرد: بزرگترین جبر انسان به جز تولد و مرگ اختیار اوست. انسان با ویژگی‌هایی که دارد به عنوان اشرف مخلوقات نمی‌توان تمام ابعاد آن را سنجش کنیم. بحث اجتماعی بودن نیز یکی از ویژگی هاست که انسان با اراده خود آن را انتخاب و تنظیم می‌کند.

وی با اشاره به این‌که «برخی شرایط اجتماعی تحمیل‌هایی را به ما می‌کند و جامعه ناگزیر به رعایت آن است»، افزود: جبر کنونی نیز مشارکت است، هیچ دولتی بدون مشارکت واقعی مردم نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد و اگر دولت و نظام احساس کنند کارها را بدون نیاز به دیگران می‌توانند انجام دهند شکست خواهند خورد.

وی افزود: همه دولت ها با توجه به گستردگی نقش ها و مطالبات باید از دریای عظیم ملت ها و مردم استفاده کنند زیرا نبوغ، خلاقیت و هنر و....از بطن مردم بر می خیزد.

وزیر کشور ادامه داد: دولت و جامعه عاقل، جامعه‌ای است که در جهت مشارکت، سازماندهی و هویت‌بخشی کند و اختیار بدهد و مسئولیت بپذیرد این امری عینی است که هرکسی از آن استفاده کند توانسته کشورش را اداره کند. مگر می توان فعالیت سیاسی مبتنی بر دموکراسی باشد بعد بگوییم احزاب و تشکل ها نیازی نیست.

وی با بیان این‌که «اگر می خواهیم کارهای عظیم اجتماعی انجام دهیم نیاز به تشکل های اجتماعی داریم»، افزود:باید تشکل ها قوی شوند، باید به اهمیت این موضوع پی ببریم باید فعالیت ها را در قالب مشارکت های جمعی انجام دهیم.

وی با بیان این‌که «باید به تشکل‌ها فعالیت بدهیم» گفت: تشکل ها باید در تمام مراحل همچون تصمیم سازی، تصمیم گیری و اجرا و پیگیری مشارکت داشته باشند و همچنین نیاز است که تشکل ها و مردم نقش خود را باور داشته باشند. حدود ۱۴ هزار تشکل داریم اما معتقدم که توانمندی مطلوبی ندارند البته به دنبال مقصر نیستم زیرا نهالی است که به تازگی پاگرفته است.

رحمانی فضلی افزود: زمانی که به وزارت خانه رفتم تشکل هایی بودند که ۳ سال در نوبت استعلام برای ثبت بودند . طبق قانون باید این کار ۲۰ روزه انجام شود و گفتم اگر دیر شود خودم امضا خواهم کرد. نیازهایی کشور دارد که باید تشکل ها برخی از آن‌ها را به عهده بگیرند و البته ما نیز باید اختیارات قانونی را به آن‌ها بدهیم اگر چنین نشود دولت ها نمی توانند بدون تشکل های رسمی جامعه را اداره کنند.

وی افزود: در وزارت کشور به دنبال توصیه روحانی به لحاظ کمیت دو برابر شده و سرعت کارها نیز زیاد شده تمام کارها انجام شده و تشکل ها باید محکم به صحنه بیایند. در حال حاضر تقابل هایی که دشمنان با ما دارند شرایط خاصی را حاکم کرده. در واحدهای تولیدی، مصرف و....تشکل ها می توانند کمک کنند اگر احساس شود که کالایی کم است باید تمام مردم درست مصرف کنند مانند برق و آب که باید بهینه استفاده کنیم که تشکل ها باید در این زمینه وارد شوند البته تشکل های که این کارها را بتوانند انجام دهند نداریم.

وی افزود: هر جای ایران می رویم می گویند که مظلوم هستند البته درست می گویند و باید بگویم که ظالم نظام برنامه ریزی و بودجه ریزی و نظام اداری و پولی بانکی ماست که بیش از ۷۰ سال است این روندها وجود دارد که موجب شده همه در کشور احساس کنند مظلوم هستند. بعد از انقلاب اصلاح کردیم و در بحث خدمات و زیرساخت ها موفق بودیم. نظامی که مبتنی بر مردم است باید فضا وجود داشته باشد؛ چرا این‌گونه نشده؟ ما وصله پینه‌هایی بعد از انقلاب کردیم به دلیل جنگ اما اگر بخواهیم واقعا کار انجام دهیم با تشکل ها می‌شود. ما نباید وسعت ذهنی‌مان را درگیر مسائل کوچک کنیم باید بیش از ۱۷۰ اختیار را از دولت بگیریم و به تشکل‌ها واگذار کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار