رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خبر داد: ارائه آموزش‌های بهداشتی به حجاج

تهران (پانا) - رئیس اداره مراقبت بیماری‌های مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تشریح تمهیدات بهداشتی وزارت بهداشت برای زائران خانه خدا از ارائه آموزش‌های بهداشتی به حجاج ایرانی خبر داد.

کد مطلب: ۸۴۶۱۰۲
لینک کوتاه کپی شد
رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خبر داد: ارائه آموزش‌های بهداشتی به حجاج

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، محمود سروش درخصوص تمهیدات بهداشتی انجام شده برای حجاج اعزام شده به مکه مکرمه و مدینه منوره، بیان کرد: در راستای اقدامات بهداشتی ویژه حجاج، بسته طراحی شده بسیار خوبی در دست داریم که حاصل دست آموخته‌هایمان در طول سال‌های گذشته است.

وی افزود: از زمانی که سازمان حج و زیارت، در حسینیه‌ها و مساجد برای آموزش حجاج، جلسات توجیهی و آموزشی را برگزار می‌کند، تیم‌های بهداشتی نیز برای آموزش اصول و نکات بهداشتی به این افراد در جلسات حضور پیدا می‌کنند.

سروش با بیان اینکه مهمترین گروهی که تحت آموزش‌های بهداشتی ویژه قرار می‌گیرند، افراد آسیب‌پذیر هستند، خاطرنشان کرد: این افراد شامل، بیماران تنفسی، بیماران قلبی، بیماران دیابتی، بیماران مبتلا به نارسایی‌های پیشرفته کلیوی، نقص ایمنی، پیوند عضوی‌ها، بیماران شیمی درمانی، زنان باردار و سالمندان هستند.

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، گفت: پایگاه‌های مرزی موظف هستند تا جهت کمک به مرکز بهداشت و مدیر بیماری‌های هر دانشگاه در هر استان و شهرستانی، وارد مساجد و حسینه‌ها شده و آموزش‌های لازم را ارائه دهند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین سعی شده تا از بین زائران، رابط سلامت انتخاب شود، لذا زائرینی که دارای تحصیلات عالیه هستند، به عنوان رابط بهداشتی تحت آموزش‌های نظام مراقبت بهداشتی قرار گرفتند که به این مراقبت‌ها، مراقبت‌های نشانگانی اطلاق می‌شود. این رابطان بهداشتی در کاروان‌ها، با مشاهده و تشخیص نشانه‌های بیماری، مانند تب، عفونت‌های تنفسی، بثورات پوستی، زردی، خونریزی، سرفه‌های طولانی و سایر علائم جسمی قابل مشاهده در هم کاروانی‌هایشان، موارد را به تیم بهداشتی اعزام شده از سوی وزارت بهداشت اطلاع می‌دهند و به دنبال آن، بررسی‌های لازم به عمل خواهد آمد و بیماران به موقع درمان می‌شوند.

رییس اداره مراقبت بیماری‌های مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه مدیران و روحانیون کاروان‌ها نیز در مورد مسائل بهداشتی توجیه شده‌اند، عنوان کرد: به جز آموزش‌هایی که در مساجد، حسینیه‌ها و محل کاروان‌ها به زائران خانه خدا از ماه‌ها قبل داده شد، در فرودگاه نیز برای تمامی زائران جمع‌بندی مطالب بیان شده و بر رعایت بهداشت و اصول مراقبت‌های فردی تاکید می‌شود و این توصیه‌های آموزشی در قالب پمفلت‌هایی نیز در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

سروش با اشاره به اینکه تمام پزشکان و کادر فنی بهداشت و درمان که به مکه و مدینه اعزام شده‌اند، در ستاد سازمان حج و زیارت آموزش‌ها و توصیه‌های لازم را دریافت کرده‌اند، بیان کرد: جلسات توجیهی پزشکان و کادر بهداشت و درمان اعزامی، به منظور مرور اصول درمانی و بهداشتی در رابطه با زائران قبل از اعزام کاروان تشکیل شده و وزارت بهداشت نیز با برگزاری پنل این آموزش‌ها را ارائه می‌دهد.

وی با تاکید براینکه اگر یک زائر با نشانه‌های بیماری شناسایی شود، سریعا تحت درمان قرار می‌گیرد، گفت: از سوی وزارت بهداشت نیز یک تیم بهداشتی که شامل دو متخصص عفونی، کارشناسان بیماری‌ها، کارشناس بهداشت محیط و پزشکان عمومی است به حج اعزام شده و اکنون در مکه و مدینه به سر می برند و از طریق سایت مجازی با ستاد در ارتباط هستند.

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، تاکید کرد: تمام زائران باید در مورد سلامتی خود حساس باشند، چراکه هر کدام از آنها بهترین مراقبان سلامتی خود خواهند بود. لذا باید سعی کنند تا مطابق با اصولی که به آنها آموزش داده شده رفتار کنند. استحمام به موقع و روزانه، شست و شوی مداوم دست‌ها، استفاده از ماسک در مواقع لزوم، مصرف تغذیه مناسب و بهداشتی که از سوی کاروان تهیه می‌شود، استعمال نکردن دخانیات، تماس نداشتن دست آلوده با چشم و دهان، تعویض منظم لباس و پیشگیری از عرق سوز شدن، رعایت رژیم غذایی به خصوص در افرادی که بیمار هستند و مواردی از این قبیل که قبلا به آنها آموزش داده شده است، می‌تواند خاطره‌ای خوب از سفر حج برایشان رقم بزند. در عین حال، چنانچه از مراقبت خود غافل نشوند، سلامتی شان حفظ شده و اعمال این سفر پرفیض را بدون نقص به جا خواهند آورد. انجام مناسک صحیح، دعا، عبادت، نماز و کسب فیض از محیط‌‌هایی که درهای رحمت خداوند در آن بیش از هر مکان دیگری به سوی بندگانش گشوده است، ملزوماتی می‌‌خواهد که اولین آن بعد از توفیقی که خداوند سبحان نصیب ما می‌ کند، سلامت جسم و روان است.

سروش درخصوص تمهیداتی که برای رصد حجاج در زمان بازگشت به کشور صورت گرفته است، گفت: کار اصلی ما زمانی آغاز می‌شود که زوار بیت الله الحرام به کشور باز می‌گردند. در این راستا، از هم اکنون، پایگاه‌های مراقبت بهداشتی مرزی و هوایی در سراسر کشور، به طور دقیق درحال آماده سازی هستند تا در زمان بازگشت حجاج، تیم‌های بهداشتی در فرودگاه‌ها حضور داشته و وضعیت سلامتی آنها را بررسی کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همکاران بهداشتی اعزام شده به فرودگاه‌های کشور با دستگاه تب سنج لیزری و بررسی مراقبت‌های نشانگانی؛ زوار را معاینه می‌کنند. سپس افرادی که نیاز به مراقبت و درمان دارند با همکاری اورژانس کشور به بیمارستان‌هایی که دارای ایزوله تنفسی با فشار منفی هستند، مانند بیمارستان‌های شهدای یافت‌آباد تهران، امیر اصفهان، فرشچیان همدان و رازی اهواز منتقل می‌شوند. همچنین افرادی که به بیمارستان منتقل شده‌اند، در ادامه روند درمان شان، به مدت ۲۰ روز تحت مراقبت در داخل منازل شان قرار می‌گیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار