توسعه عادلانه و پایدار دستاورد عضویت در پویش شهرهای تاب آور جهان

همدان (پانا) - شهردار همدان گفت: توسعه عادلانه و پایدار از جمله دستاوردهای عضویت در پویش شهرهای تاب آور جهان است.

کد مطلب: ۸۴۶۰۴۲
لینک کوتاه کپی شد
توسعه عادلانه و پایدار دستاورد عضویت در پویش شهرهای تاب آور جهان

جلسه ستاد مدیریت بحران شهرداری همدان به ریاست شهردار و با حضور اعضای ستاد مدیریت بحران شهرداری، مدیرکل مدیریت بحران استان، اعضای شورای اسلامی شهر، نماینده پدافند غیرعامل استان و فرمانداری، در مرکز جلسات شهرداری تشکیل و گواهینامه عضویت همدان در پویش شهرهای تاب آور با امضای نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد به شهردار همدان اعطا شد.

شهردار همدان در این جلسه به مزایای عضویت در پویش شهرهای تاب آور جهان از جمله کاهش خطرپذیری و ارتقاء تاب آوری و حفظ جان انسان ها، بهبود توسعه اجتماعی و اقتصادی، ایجاد توسعه عادلانه و پایدار و رفاه شهری اشاره کرد.

عباس صوفی گفت: دستاوردهای اجتماعی و انسانی، رشد اقتصادی پایدار و ایجاد اشتغال، جامعه با کیفیت زندگی بهتر، شهرهای متصل یه یکدیگر با متخصص و منابع ملی و بین المللی همچنین میراث و دستاوردهای رهبری شهر از دیگر مزایای این عضویت است.

در ادامه جلسه رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان نیز ضمن تقدیر و تشکر از شهرداری به علت گام‌های مؤثر در جهت تاب آور سازی شهر در سطح بین المللی بر حمایت شورای اسلامی شهر در رسیدن به این اهداف تأکید کرد و همچنین لزوم اطلاع رسانی برنامه‌ها و اقدامات شهرداری در خصوص مدیریت بحران به شهروندان را یاد آور شد.

کامران گردان اظهار کرد: شهرداری می‌بایست اقدامات صورت گرفته در خصوص مکان‌های اسکان اضطراری هر محله را به اطلاع عموم برساند.

علیمردان طالبی، مدیرکل مدیریت بحران استان همدان نیز ضمن تأکید بر لزوم هماهنگی دستگاه‌ها در اجرای اصول تاب آوری و اهتمام و حمایت استانداری از این اقدامات گواهینامه را به شهردار اعطا کرد.

مدافع رسمی پویش شهرهای تاب آور نیز در توضیحاتی در خصوص روند عضویت شهرداری همدان در پویش تاب آورسازی شهرهای جهان و اقداماتی که شهرداری همدان پس از عضویت در این پویش باید داشته باشد از جمله: سازماندهی برای تاب آوری بحران، شناسایی، درک و استفاده از سناریوهای خطرپذیری حال و آینده، تقویت ظرفیت مالی برای تاب آوری توضیحاتی ارائه داد.

بطحایی در این باره افزود: پیگیری طراحی و شهرسازی تاب آور اصل چهارم در پویش تاب آورسازی شهر است و حفاظت از حایل‌های طبیعی برای ارتقاء کارکردهای حفاظتی که زیست محیط‎های طبیعی در اختیار ما می‌گذارند، تقویت ظرفیت نهادی برای تاب آوری، درک و تقویت ظرفیت اجتماعی برای تاب آوری، افزایش تاب آوری زیرساخت ها، حصول اطمینان ار مقابله مؤثر با بحران و تسریع بازیابی و بازسازی بهتر از قبل نیز اصل پنجم تا نهم این پویش را تشکیل می‌دهند.

گفتنی است، در ماه می‌سال 2010 ( اردیبهشت 1389)پویش تاب آور سازی شهر‌ها با شعار "شهر من آماده می‌شود" راه‌اندازی شد. این پویش در راستای مدیریت خطرپذیری‌های محلی، خطرپذیری‌های شهری و تاب آوری تعریف شده است. تاب آوری، توانایی یک سامانه، جامعه یا اجتماع در معرض مخاطره برای مقاومت، جذب، جایگزینی، انطباق، تبدیل و بهبودی از تبعات یک مخاطره در یک زمان مؤثر و کار آمد، از جمله از طریق حفظ و بازسازی سازه‌های ساختار‌های اساسی و عملکرد آن‌ها از طریق مدیریت خطرپذیری‌ است. پویش از تعهد دولت محلی برای ایجاد تاب آوری در برابر مخاطرات طبیعی و همچنین از دولت‌های ملی برای تقویت بیشتر ظرفیت‌ها در اجرای چارچوب (Sendai) به موازت سطح محلی حمایت می‌کند.

شهر همدان در تاریخ 1 اگوست 2018 عضو پویش شهرهای تاب آور جهان شد و این سند بین المللی در جلسه ستاد مدیریت بحران، 23 مرداد 97 به امضاء شهردار همدان رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار