«ادبیات شفاهی قوم لک» کتابی در حوزه‌ی ادبیات ایرانی است

کرمانشاه (پانا)-کتاب «ادبیات شفاهی قوم لک» آیینه‌ای است که با نگاهی تازه، ما را با ویژگی‌های یکی از اقوام دیرینه‌ی ایران‌زمین آشنا می‌کند. «بیژن جهان‌بخشی» فرهنگی کرمانشاهی، کتاب «ادبیات شفاهی قوم لک» را به اهتمام نشر «تلیاب» در سال 1396 چاپ و روانه بازار نشر کرده است. این کتاب در شمارگان 500 و در 211 صفحه در اختیار علاقه‌مندان فرهنگ و تمدن این سرزمین قرار گرفته است.

کد مطلب: ۸۴۶۰۱۵
لینک کوتاه کپی شد
«ادبیات شفاهی قوم لک» کتابی در حوزه‌ی ادبیات ایرانی است

جهان‌بخشی با ظرافتی خاص به تحلیل گویش لکی پرداخته و به شیوه علمی، نظریه‌های پیرامون این گویش و ساختار زبانی آن را بررسی کرده است. در فصل اول کتاب ادبیات شفاهی قوم لک درباره اهمیت و ضرورت فرهنگ عامیانه و فولکلور با نگاه ویژه به تفصیل سخن گفته شده و در بخش‌های دیگر این کتاب، مباحثی پیرامون پراکندگی قوم لک در کرمانشاه، مذهب، ادبیات، رنگ‌ها و ... آمده است. همچنین ضرب‌المثل‌ها و معنای آنها، مضمون، ویژگی‌ها و اشعار ترانه‌ها، لالایی‌ها، چیستان‌ها و اشعار چهل سرود و ... بخش‌های دیگر کتاب را شامل می‌شوند.

بیژن جهان‌بخشی در بخش‌هایی از کتاب خود آورده است: «گویش‌های ایرانی از گنجینه‌های ادبی سرشارند و سرمایه‌های گران‌بها و معنوی کشور ما هستند و فرهنگ عامه به گونه‌ای با زندگی روزانه مردم گره خورده است. با مطالعه و تدوین فرهنگ شفاهی و ادب عامه هر گویش، می‌توان به تاریخ و تحولات فکری و اجتماعی مردم آن احاطه یافت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار