مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی کردن سند تحول بنیادین:

برای تحول در نظام آموزشی تعلیم و تربیت تک بعدی باید به متوازن و پایدار تغییر یابد

آزمون ها آفتی برای کاهش حافظه محوری

شیراز(پانا) - مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی کردن سند تحول بنیادین، اعضای مجلس دانش آموزی را از زبده ترین افراد جامعه دانش آموزی دانست که می توانند در اجرایی کردن سند تحول بنیادین به آموزش و پرورش کمک کنند.

کد مطلب: ۸۴۶۰۰۱
لینک کوتاه کپی شد
برای تحول در نظام آموزشی تعلیم و تربیت تک بعدی باید به متوازن و پایدار تغییر یابد

رضا مددی در گفت و گو با خبرنگار پانا با بیان اینکه اعضای مجلس دانش آموزی نسبت به دیگر دانش آموزان آشنایی بیشتری به مسائل کلان آموزش و پرورش دارند، ادامه داد: یکی از ماموریت های مجلس دانش آموزی این است که به ارائه پیشنهاد و راهکار برای اصلاح آموزش و پرورش بپردازند، و همکاری های لازم را در این باره داشته باشند.

وی هدف اصلی سند تحول بنیادین را خدمت به دانش آموزان و نظام تعلیم و تربیت دانست و عنوان کرد: مجلس دانش آموزی به نمایندگی از دانش آموزان در اجرایی کردن سند تحول می تواند همکاری های لازم را داشته باشد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی کردن سند تحول بنیادین افزود: این بدان معناست که پس از اجرایی کردن راهکار های سند تحول بنیادین که هدف آن بهبود بخشیدن به وضعیت مدارس و خدمات تربیتی آن ها است، بدون مشارکت دانش آموزان ممکن نخواهد بود.

مددی با اشاره به این که دانش آموزان خودشان بر اساس دیدگاه سند تحول بنیادین موضوع کار هستند ادامه داد: بنابر این بر همین اساس اجرایی کردن راه های تغییر و تحول و بهبود بخشیدن به فضای مدارس نیازمند مشارکت دانش آموزان است.

وی بیان داشت: از این جهت مجلس دانش آموزی می تواند در نشر مفاهیم سند تحول بنیادین از طریق شورا های دانش آموزی، به حمایت فکری و مشارکت عملی بپردازد که این موضوع نشان دهنده نقش کلیدی مجلس دانش آموزی است.

وی با اشاره به تغییر وضعیت نظام آموزشی به سمت یک نهاد فرهنگی اجتماعی تصریح کرد: برای اینکه این چرخش کلان در وزارت آموزش و پرورش اتفاق بیفتد، تمام سیاست گذاری ها با توجه به این چرخش طراحی می شود و یکی از مهم ترین تغییراتی که باید صورت گیرد، تغییر تعلیم و تربیت تک بعدی به تعلیم و تربیت متوازن و پایدار است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی کردن سند تحول بنیادین، اجرای تعلیم و تربیت متوازن و پایدار را به دنبال اجرایی شدن 6 ساحت تربیت دینی و اخلاقی، تربیت سیاسی و اجتماعی، تربیت زیستی و بدنی، تربیت هنری و زیبایی شناختی، تربیت اقتصادی و حرفه ای و تربیت علمی و فناوری دانست.

مددی با بیان این مطلب خاطر نشان کرد: وزارت آموزش و پرورش در حال تدوین عهدنامه ها و سیاست ها و فعالیت های خودش متناسب با این نگاه تحول آفرین است و استقرار نظام تعلیم و تربیت 6 ساحتی را دنبال می کند.

وی در خصوص اینکه در نظام جدید قرار است تمرکز برحافظه محوری کاهش یابد و به سمت پژوهش محوری، اندیشیدن و کار عملی حرکت کند، تصریح کرد: این موضوع به معنی اصلاح کتاب های درسی ، فعالیت های آموزشی و برنامه های مدرسه می باشد، تا دانش آموزن به جای حرکت به سمت حفظ کردن، برای آموختن به سوی یادگیری عمیق حرکت نمایند.

این مقام مسئول برگزاری آزمون های تستی مختلف در مدارس را آفتی برای تحقق این امر دانست و گفت: آموزش و پرورش در تلاش است تا این آزمون ها را حذف و با راه های دیگر جایگزین کند، که در بخشی موفق بوده و در بخشی در حال جایگزینی راه های دیگر است.

مددی در خصوص بروز خلاقیت در دانش آموزان گفت: اصلاح روش های تدریس در مدارس یکی از راه های تحقق این امر است و دیگر این که خود دانش آموزان برای یادگیری باید از فناوری های روز استفاده کنند.

وی این موضوع را یک امر دو جانبه دانست و تاکید کرد: بنابراین برای تحقق این هدف باید بخشی از سیاست ها و روش های آموزشی تغییر کند و بخشی دیگر هم بر عهده خود دانش آموزان است تا به سمت استفاده از روش های خلاق و نوین برای یادگیری تشویق شوند.

خبرنگار: پوریا کشاورز

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار