مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان خبر داد

برگزاری جشنواره ملی موسیقی حماسی روایی کمالان هوت در چابهار

زاهدان(پانا)- مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: نخستین جشنواره ملی موسیقی روایی کمالان با حضور هنرمندان کشوری و استانی در جنوب استان برگزار می شود.

کد مطلب: ۸۴۵۹۸۵
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری جشنواره ملی موسیقی حماسی روایی کمالان هوت در چابهار

نصیر احمد ملازهی در نشست خبری اعلام جشنواره‌ها و برنامه‌های اعیاد قربان تا غدیر در خصوص جشنواره ملی موسیقی‌ حماسی، روایی کمالان هوت اظهار کرد: کمال خان هوت‌ معروف به ملا کمالان یکی از خوانندگان موسیقی مقامی بلوچی و از نوازندگان تنبورک در سیستان و بلوچستان بود.

وی ادامه داد: سبک‌ خوانندگی کمال‌خان، پهلوانی است که از اصیل ترین و قدیمی‌ترین گونه‌های موسیقی بلوچی می‌باشد.

ملازهی با اشاره به نحوه برگزاری این جشنواره گفت: این‌ جشنواره به ‌دو ‌صورت ملی و استانی برای نخستین بار در استان و‌ در منطقه آزاد چابهار از تاریخ 9 شهریور ماه مصادف با سالروز تولد این استاد بزرگوار برگزار و تا 11 شهریور ادامه خواهد داشت.

معاون اداره کل‌فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان افزود: در بخش ملی 12 گروه حماسی و ‌روایی از سراسر کشور از استان‌های خراسان ‌جنوبی، رضوی و شمالی، گلستان، گیلان، کردستان، لرستان، آذربایجان (آذری‌ها)، خوزستان، کرمان، بوشهر و هرمزگان به استان ما مراجعه می‌کنند.

وی تأکید ‌کرد: بالغ بر 200 سند موسیقی حماسی و روایی مکتوب، صوتی و تصویری در این جشنواره رونمایی خواهد شد که در نهایت به دبیرخانه دائمی این ‌جشنواره که در چابهار احداث می‌شود اهدا خواهد شد.

این مسؤول با بیان اینکه بخش استانی، رقابتی است خاطر نشان‌ کرد:بخش استانی به دو‌ صورت گروهی و ‌تک نوازی برگزار می‌شود که شرکت کنندگان طی 3 روز با هم به رقابت پرداخته و آخرین مهلت اثار 30 مرداد ماه است.

ملازهی تصریح‌ کرد: در بخش استانی بین 10 تا 15 گروه انتخاب می‌شوند و در بخش تک‌نوازی 8 رشته قیچک سیستانی، قیچک بلوچی، نی، دو نی، دهل و سرنا سیستانی، دهل و سرنا بلوچی، دُهُلک، دایره سیستانی و دایره بلوچی به مسابقه راه پیدا می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار