در مراسم یادبود استاد فقید جامعه‌شناسی ،محمدامین قانعی راد

مسجدجامعی،عضو شورای شهر تهران: دکتر قانعی‌راد جانبازِ دانشجویانش بود

تهران (پانا) – مراسم یادبود مرحوم دکتر محمدامین قانعی‌راد، به مناسبت سالروز تولد این جامعه‌شناس برجسته کشورمان برگزار شد.

کد مطلب: ۸۴۵۹۷۷
لینک کوتاه کپی شد
مسجدجامعی،عضو شورای شهر تهران: دکتر قانعی‌راد جانبازِ دانشجویانش بود

در این مراسم که در تالار ایوان شمس با حضور خانواده دکتر قانعی‌راد، احمد مسجدجامعی و بهاره آروین، عضو شورای شهر، ولی‌الله شجاع‌پوریان، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و جمعی از اساتید برجسته دانشگاهی و دانشجویان برگزار شد، از مستند «محمد امین»، پرتره دکتر قانعی راد و همچنین کتاب «سوم شخص مفرد» شامل یادداشت‌هایی از استادان، دوستان، دانشجویان و خانواده دکتر قانعی‌راد رونمایی شد.

در این مراسم، احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران گفت: یک بار از همسر دکتر قانعی‌راد پرسیدم که شما که سال‌ها با ایشان زندگی کرده‌اید چطور او را وصف می‌کنید؟ ایشان در پاسخ گفت: دکتر انسان بود و این مهم‌ترین ویژگی ایشان بود. سوالم را جزیی کردم و پرسیدم وقتی عصبانی می‌شد چه می‌کرد؟ ایشان گفت: خیلی وقت‌ها زمان را در اختیار داشت و می‌توانست از آن واقعه که باعث عصبانیتش می‌شود فاصله بگیرد و آن واقعه را فراموش کند.

مسجدجامعی با اشاره به این که دکتر قانعی‌راد ظرفیت روحی بزرگی داشت، تاکید کرد: از وجوه ویژه شخصیت ایشان این بود که در مواقع لزوم، از یک روشنفکر نظریه‌پرداز به یک ژورنالیست تبدیل می‌شد. او ادای علم را درنمی‌آورد و علاوه بر این که نظریه‌های گوناگونی در زمینه‌های مختلف داشت، شرایط عملی شدن آن نظریه‌ها را هم می‌دانست. او هرگز به بن‌بست نمی‌رسید و در مواقع لزوم، می‌توانست درباره مسائل مختلف راه‌هایی پیدا کند و امید بدهد.

او با اشاره به این که دکتر قانعی‌راد از همه ظرفیت‌ها برای کاهش آلام مردم استفاده می‌کرد، تاکید کرد: دکتر، جانباز دانشجوهایش بود. هنگامی که به او می‌گفتند به علت بیماری به آرامش احتیاج دارد، می‌گفت آرامش من سر کلاس و در بین دانشجوها و تحقیق و پژوهش است. در عین حال، حرف‌های دکتر قانعی‌راد در زمینه‌های مختلف کارشناسی بود و به عمق قضایا می‌رفت به عنوان مثال در زمینه آب نظریه‌های علمی و عملی داشت و از شرایط مطلع بود، وقتی حرف‌هایش را با رئیس سازمان محیط زیست مقایسه می‌کنم، تعجب می‌کنم که چطور از این مسائل تخصصی هم آگاه بود.

سلیمانی: هیچ حزب و جناحی موفق به خریدن اندیشه دکتر قانعی‌راد نشد

ولی‌الله شجاع‌پوریان، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران هم در این مراسم حضور داشت. او بیان کرد: از وظایف ذاتی ماست که در رویکرد جدید شهرداری تهران، به فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی و تقدیر از شخصیت‌های بزرگ مانند دکتر قانعی‌راد بها بدهیم. در مدت آشنایی‌ام با ایشان، دلسوزی او را درباره مسائل و آسیب‌های اجتماعی درک کردم و افتخار می‌کنم که یکی از رویکردهایمان در دوره جدید، ارتباط با جامعه نخبه کشور است و استاد قانعی‌راد به عنوان یکی از اعضا برای همکاری با معاونت اجتماعی شهرداری انتخاب شده بود و افتخار داشتم که برای ایشان حکم صادر کنم هرچند جایگاه او بالاتر از این مسائل است.

در پایان این مراسم، مستند «محمد امین» به کارگردانی علیرضا سلیمانی پخش شد. این کارگردان در سخنانی پیش از نمایش این فیلم مستند بیان کرد: در مدتی که با دکتر قانعی‌راد همراه بودم متوجه شدم ایشان به قدرت درونی خودش وابسته است و هیچ حزب و جناحی موفق به خرید اندیشه‌اش نشد. او به من آموخت ارزش انسان به میزان تلاش هرکس برای تحقق جهانی بهتر است نه اموالش. او به جهانی با فرصت‌های برابر، بدون تبعیض و تفاوت و فقر و دردمندی باور داشت و برای آن تلاش می‌کرد.

سلیمانی افزود: استاد قانعی‌راد فارغ از جایگاه علمی و اجتماعی‌اش، شخصیتی بزرگ بود. در فرصت آشنایی‌ام با او مجذوب اخلاق و روش زندگی‌اش شدم. همانطور که در این فیلم می‌بینید، او تلخی‌ها را بازگو نمی‌کرد و همیشه می‌خواست لبخندش جایگزین دلخوری‌هایش شود.

او همچنین اظهار کرد: هنگامی که شروع به ساخت این مستند کردم، به ایشان قول دادم این فیلم روز تولدشان و در همین سالن که ایشان به آن علاقه دارند نمایش داده شود، حالا هم خوشحالم که این کار انجام شد اما از روزگار گلایه دارم که عجول بود و دو ماه مهلت نداد که ایشان امروز در بین ما حضور داشته باشد. ای کاش این فیلم با حضور خود ایشان رونمایی می‌شد هرچند معتقدم اهل اندیشه و قلم هرگز نمی‌میرند و یاد و حضورشان همراه ماست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار