معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز خبرداد:

صدرنشنی خوزستان در آمار بالای سکته مغزی

اهواز(پانا) - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: خوزستان و خراسان شمالی از نظر آمار سکته مغزی در کشور صدرنشین هستند.

کد مطلب: ۸۴۵۹۵۹
لینک کوتاه کپی شد
صدرنشنی خوزستان در آمار بالای سکته مغزی

دکتر مهران ورناصری روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در سرسرای اداری دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: در ایران آمار سکته مغزی 23 تا 100 مورد در هر 100 هزار نفر است، اما دراستان های خراسان شمالی و بخش جنوبی کشور که خوزستان را شامل می شود به 128 تا 149 مورد در 100هزار نفر رسیده است.
وی گفت: مهمترین دلیل این وضعیت سبک زندگی است که بیماری هایی از جمله دیابت، فشار خون، و رژیم غذایی نامناسب موثر هستند.
ورناصری ادامه داد: در درمان سکته حاد مغزی مهمترین موضوعات پیشگیری از اتلاف وقت در رساندن بیمار به مرکز درمانی است و زمان طلایی حداکثر چهار ساعت است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: دریافت درمان های تخصصی در کمتر از چهار ساعت سبب پیشگیری از ناتوانی و از کار افتادگی بیماران می شود.
وی گفت: اگر بیمار کمتر از یک ساعت مراجعه کند بیش از 90 درصد از علایم با احتمال ماندگاری از بین می رود.
ورناصری افزود: اگر علایم سکته مغزی مانند تشنج، اختلال در زبان و فلج ناگهانی در قسمتی از صورت فرد مشاهده شود باید به سرعت با اورژانس 115 تماس گرفته شود.

** اهدای اعضای هشت مرگ مغزی در خوزستان


معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص وضعیت اهدای عضو در خوزستان نیز گفت: از ابتدای سال 97 تاکنون اعضای هشت بیمار فوتی اهدا شده و 16 مورد پیوند کلیه و هشت مورد پیوند کبد از اعضای اهدایی صورت گرفته و 12 مورد پیوند مغز استخوان در بیمارستان شفای اهواز انجام شد.
وی همچنین گفت: در راستای رویکرد پرستاری جامعه نگر، تاکنون هفت مرکز پرستاری در منزل در بخش خصوصی شامل سه مرکز در اهواز و شهرستان های مسجدسلیمان و ایذه، ماهشهر و هندیجان هرکدام یک مرکز آغاز به کار کرده اند.
ورناصری اضافه کرد: مراکز یاد شده برای 20 نفر اشتغال زایی داشته و خدمات پرستاری را به بیماران در منزل آنها ارایه کرده اند.
وی گفت: جذب 69 پزشک متخصص در پارسال در رشته های ارتوپدی، پاتولوژی، نورولوژی، داخلی، عفونی، قلب و عروق، بیهوشی، پوست، توانبخشی، جراحی عمومی، اورولوژی، چشم، رادیولوژی، روانپزشکی، زنان و زایمان، طب اورژانس و اطفال در شبکه های بهداشت و درمان زیر پوشش این دانشگاه از دیگر اقدامات حوزه درمان است.
معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان نیز افزود: در سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در سال 1404 باید 25 درصد مرگ های زودرس که مرگ افراد زیر 70 سال است را کاهش دهیم.
دکتر ناصر ضیغمی با اشاره به اینکه در اجرای این برنامه موفقیت های خوبی حاصل شده افزود:
در شروع برنامه 24 هزار مورد موارد مبتلا به دیابت شناسایی شد که بر اساس آخرین آمار به 43 هزار موردافزایش یافته و همچنین آمار مبتلایان به فشار خون به 61 هزار مورد رسید.
وی بیان کرد: در صورت شناسایی و درمان هر چه سریع تر موارد ابتلا، سکته های قلبی و مغزی که دلیل 50 درصد مرگ و میرها است کاهش می یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار