بر اساس رتبه‌بندی شانگ‌های اعلام شد

حضور 13 دانشگاه ایران در جمع برترین‌های دنیا + جدول

تهران (پانا) - رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، از حضور 13 دانشگاه ایران در جمع 1000 دانشگاه برتر دنیا در رتبه‌بندی شانگهای 2018 خبر داد و گفت بر اساس این رتبه‌بندی، دانشگاه تهران با کسب رتبه در بازه ۴۰۰-۳۰۱ در جمع ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفت و صنعتی امیرکبیر جایگاهی در بازه ۵۰۰-۴۰۱ در دنیا به دست آورد.

کد مطلب: ۸۴۵۹۱۴
لینک کوتاه کپی شد
حضور 13 دانشگاه ایران در جمع برترین‌های دنیا + جدول

به گزارش روابط عمومی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، محمدجواد دهقانی، رتبه­‌بندی شانگ‌های را یکی از معتبرترین رتبه‌بندی‌های جهانی دانست که نتایج این رتبه‌بندی توسط دانشگاه شانگ‌های ژیائوتنگ منتشر می‌شود، افزود: رتبه‌بندی منتشر شده در سال 2018 شانگ‌های 1000 دانشگاه برتر جهان را پوشش می‌دهد، به گونه‌ای که در رتبه‌بندی سال 2018، دانشگاه‌های هاروارد، استنفورد و کمبریج به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.

دهقانی «کیفیت آموزش»، «کیفیت اعضای هیأت علمی»، «برونداد پژوهشی» و «عملکرد سرانه چهار» را 4 معیار ارزیابی این رتبه‌بندی دانست که از سوی شش شاخص ذیل ارزیابی می‌شوند:

وی افزود: منابع گردآوری داده در این رتبه‌بندی شامل وب سایت­‌های «جوایز نوبل»، «مدال فیلدز»، «پایگاه‌های اطلاعاتی» و «اطلاعات آماری دولتی» است. اطلاعات پژوهشی دانشگاه‌ها نیز از پایگاه استنادی ISI استخراج می‌شود.

وضع دانشگاه‌های کشورهای اسلامی در رتبه‌بندی سال 2018 شانگ‌های

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، با اشاره به وضعیت کشورهای اسلامی در این رتبه‌بندی خاطرنشان کرد: در رتبه‌بندی جهانی شانگ‌های سال 2018، ایران با 13 دانشگاه و ترکیه با 14 دانشگاه در این رتبه‌بندی حضور دارند.

به گفته وی، مالزی با پنج دانشگاه، مصر با پنج دانشگاه، پاکستان با چهار دانشگاه، عربستان با چهار دانشگاه، تونس با دو دانشگاه، قطر و لبنان و اوگاندا با یک دانشگاه در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا حضور دارند.

وضعیت دانشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی شانگ‌های

دهقانی با تاکید بر اینکه در رتبه‌بندی جهانی سال 2018 شانگ‌های 13 دانشگاه از ایران حضور یافتند، یادآور شد: این در حالی است که در سال 2017 تعداد دانشگاه‌های ایران در این نظام رتبه‌بندی هشت مورد بود و با توجه به تعداد دانشگاه‌های ایران در این رتبه‌بندی شاهد رشد بیش از 60 درصدی این حضور نسبت به سال قبل هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد که رشد مستمر حضور دانشگاه‌های ایران در نظام رتبه‌بندی شانگ‌های نویدبخش ارتقای جایگاه دانشگاه‌ها نیز باشد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اظهار کرد: در سال 2018 تعداد پنج دانشگاه «علم و صنعت»، «صنعتی نوشیروانی بابل»، «علوم پزشکی شهید بهشتی»، «شیراز» و «علوم پزشکی ایران» برای اولین بار در نظام رتبه‌بندی شانگ‌های حضور یافتند.

دهقانی افزود: در رتبه‌بندی سال 2018 دانشگاه تهران مشابه رتبه‌بندی سال 2017 توانست با کسب رتبه در بازه ۴۰۰-۳۰۱ در جمع ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گیرد. دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز توانست در سومین حضور خود در رتبه‌بندی شانگهای، جایگاهی در بازه ۵۰۰-۴۰۱ در سال 2018 را کسب کند.

بر اساس اعلام پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، وی اضافه کرد: دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه علوم پزشکی تهران در بازه ۶۰۰-۵۰۱، دانشگاه علم و صنعت در اولین حضور در رتبه‌بندی شانگهای در بازه 700- 601 ، دانشگاه تربیت مدرس در بازه ۷۰۰-۶۰۱ و دانشگاه‌های صنعتی نوشیروانی بابل، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بازه ۸۰۰-۷۰۱، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه شیراز، دانشگاه تبریز در بازه 900-801 و دانشگاه علوم پزشکی ایران در بازه 1000-901 قرار دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار