گزارش پانا از پیش‌بینی واردات مصنوعات طلا در بسته جدید ارزی

فعالان صنعت طلا و جواهر: از واردات طلای ساخته‌شده استقبال نخواهد شد

تهران (پانا) - براساس بسته جدید ارزی دولت، واردات مصنوعات طلا (طلای ساخته‌شده) به شرط دریافت مجوز از بانک مرکزی و سازمان حمایت از مصرف کننده مجاز شده است اما آنگونه که رئیس اتحادیه طلا و جواهر می‌گوید هزینه واردات مصنوعات طلا با توجه به پرداخت عوارض گمرکی، مالیات و اجرت ساخت بالا خواهد بود و از نظر اقتصادی توجیه چندانی نخواهد داشت اما واردات شمش از نکته‌های مثبت سیاست جدید ارزی دولت است.

کد مطلب: ۸۴۵۹۱۱
لینک کوتاه کپی شد
فعالان صنعت طلا و جواهر:  از واردات طلای ساخته‌شده استقبال نخواهد شد

واردات طلا شامل دو بخش مواد اولیه به صورت شمش و مصنوعات است. طبق تعرفه و کتاب صادرات و واردات سال ۹۷، واردات مصنوعات طلا ممنوع و واردات شمش طلا آزاد است اما در بسته ارزی جدیدی که از سوی دولت ارائه شده است واردات شمش طلا آزاد و معاف از عوارض گمرکی نیز شده است و واردات مصنوعات منوط به دریافت مجوز.

محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه طلا وجواهر در گفت‌وگو با خبرنگار پانا تصریح کرد:واردات مصنوعات طلا با هدف حمایت از تولید داخل از ابتدای انقلاب ممنوع بوده است. با توجه به بسته جدید ارزی تدابیری برای ورود شمش طلا پیش‌بینی شده است که از نکته‌های مثبت بسته جدید ارزی دولت است و در بند دوم این مصوبه درباره واردات مصنوعات طلا پیش‌بینی شده است که واردات این مصنوعات با مجوز بانک مرکزی و اداره استاندارد مجاز است.

وی افزود: بانک مرکزی برای صدور مجوز ممکن است قواعدی را در نظر داشته باشد که واردات مصنوعات طلا را با سخت‌گیر‌ی‌هایی در واردات مواجه کند.

در گذشته بایدمبداء ارز واردات شمش تعیین می‌شد

رئیس اتحادیه طلا و جواهر عنوان کرد:‌ تا پیش از این در صورت واردات شمش طلا یا مواد اولیه به کشور باید مبدا ارز مشخص می‌شد و به دلیل اینکه ارز دولتی به آن اختصاص نداشت، اقدامی برای واردات از سوی فعالان این بازار انجام نمی شد.

کشتی‌آرای خاطرنشان کرد: همچنین واردات شمش طلا با تعرفه و مالیات صفر محاسبه می‌شود درحالی که واردات مصنوعات طلا با عوارض گمرکی و مالیات برارزش افزوده همراه است که قیمت تمام‌شده را افزایش می‌دهد. هزینه واردات مصنوعات طلا با توجه به پرداخت عوارض گمرکی، مالیات و اجرت ساخت بالا خواهد بود و از نظر اقتصادی توجیه چندان نخواهد داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که ممکن است واردات مصنوعات طلا از سوی فعالان بازار با اقبال مواجه شود، اظهار کرد:‌ صنف طلا و جواهر با رکود شدیدی دست و پنجه نرم می کند و حتی مصنوعات داخلی نیز خریدار چندانی ندارد و یکی از دلایل آن بالارفتن قیمت طلاست که موجب شده است تا خرید طلا رونق گذشته را نداشته باشد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر عنوان کرد:‌ اگر وضع اقتصادی تغییرکند ممکن است فعالانی از صنف طلا باشند که تمایل داشته باشندبه واردات مصنوعات طلا اقدام کنند که اکنون نمی‌توان در مورد آن اظهار نظر کرد.

کشتی‌آرای خاطرنشان کرد: در وضع فعلی اقتصاد واردات مصنوعات طلا توجیه اقتصادی نخواهد داشت و بازار نیز با رکود همراه است اما واردات شمش طلا به دلیل تعرفه صفر با اقبال همراه خواهد شد و به تولید نیز کمک خواهد بود. واردات شمش نیاز به ثبت سفارش ندارد و محدودیتی نیز برای اعلام مبداء و منشاء ارز نخواهد داشت.

کشتی‌آرای گفت: در سیستم جدید ارزی واردات ارز و شمش طلا به هر میزانی، به کشور آزاد است و پس از واردات و اظهار گمرکی آن، درباره مبدا ارز و طلا جست و جویی نمی‌شود و طبق مقررات قانونی گمرک وارد کشور خواهد شد.

وی در تحلیل وضع بازار طلا اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت اونس جهانی طلا به طور متوسط حدود 22 دلار کاهش یافته است اما این کاهش تاثیر چندانی بر بازار نداشته است.یکی از دلایل آن این است که نوسان‌های نرخ ارز در هفته گذشته بالا بود و موجب شد تا نرخ طلا و سکه کاهش نداشته باشد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر عنوان کرد:‌ سکه از سه میلیون و 300 تا سه میلیون و 850 هزار تومان در نوسان بوده است و هنوز هم قیمت سکه حباب یک میلیونی دارد. به نسبت هفته گذشته اندکی از التهاب‌های بازار طلا کاسته شده است و پیش بینی می‌شد تا اندکی از سکه‌های پیش‌فروش‌شده در مرحله دوم وارد بازار شود و حباب را کاهش دهد اما این پیش‌بینی محقق نشدو نرخ‌ها همچنان بالاست.ا

واردات مصنوعات طلا تاثیری بر رونق واحدهای طلافروشی ندارد

حسین ارجمند، عضو هیات رئیسه اتحادیه طلا و جواهر زنجان نیز در گفت وگو با پانا اظهار کرد:‌ این روزها حال بازارطلا و فروش مصنوعات مساعد نیست. از زمان اجرای مالیات ارزش‌افزوده روز به روز وضع کسب و کار طلافروشان نامساعد شده است و باعث تعطیلی خیلی از واحدهای تولیدکننده و همچنین خرده‌فروشان طلاشده است.

ارجمند تصریح کرد‌: از اوایل امسال تعداد زیادی از تولیدکنندگان طلا و جواهر مبادرت به تعطیلی واحدهای خود کرده‌اند با این وضع بازار طلا وقتی فروش مصنوعات ساخته‌شده کاهش یافته است، ورود کار ساخته شده هیچ تاثیری در رونق‌بخشیدن به این صنف راندارد.

وی ادامه داد:‌ متاسفانه بعضی از طلافروشان مردم را به سوی خرید طلای دست دوم و طلای آب‌شده تشویق و راهنمایی می‌کنند واین یعنی ضربه مهلکی به تولید‌کننده و کارگاه‌های طلاسازی که بخشی از نیروی کار در آنها شاغل هستند.

عضو هیات رئیسه اتحادیه طلا و جواهر زنجان تصریح کرد:‌ طلای آب‌شده باید بین بنکداران و تولیدکنندگان در چرخش باشد. فروش طلای آب‌شده به مردم عادی باعث ضررهایی برای آنها در آینده‌ای نزدیک خواهد شد. طلای آب‌شده دارای شناسنامه و فاکتور فروش نیست و بیشتر دلالان سرپایی آن را می‌فروشند وچه بسا که طلاهایی باعیار کمتر از استاندارد و طلاهای سرقتی وارد این چرخه شود و به ضرر خریداران باشد.

ارجمند خاطرنشان کرد:‌ اتحادیه‌های طلافروشان سراسرکشور هیچگونه نظارت و کنترلی برفروش طلای آب‌شده ندارند ودر رسته طلافروشان فروش آب‌شده به مردم عادی ممنوع است.

وی ادامه داد:‌ درصنف طلا فروشان به کسانی مجوز آب‌شدهفروشی را می‌دهند که خرید و فروش آن را در چارچوبی که اتحادیه‌ها مشخص می‌کنند انجام دهند و فقط خرید و فروش آب‌شده بین طلافروشان و بنکداران و تولیدکننده‌ها مجاز است.

عضو هیات رئیسه اتحادیه طلاو جواهر زنجان عنوان کرد:‌ درخواست ما ازمردم این است که به هیچ عنوان طلای آب‌شده نخرند و برای سرمایه‌گذاری و پس‌انداز مصنوعات ساخته‌شده استاندارد و با فاکتور و از مراکز معتبر خرید کنند تا هم تولیدکنندگان بیکار نشوند و هم رونقی دوباره به این صنف برگردد.

ارجمند خاطرنشان کرد:‌ ورود مصنوعات طلا به کشور معایب و محاسنی دارد، حسن آن این است که طلا که یک کالای سرمایه‌ای است و از بین نمی‌رود، وارد کشور می‌شود. عیب آن این است که در این سال که سال حمایت از تولیدات ایرانی است با پتانسیل و مهارتی که طلاسازان ما دارند بخش دیگری از ظرفیت کارگاه‌های طلاسازی غیرفعال می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار