معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی خبر داد

راه‌اندازی سامانه کاشف برای توقیف وجوه حاصل از جرم

تهران (پانا) - معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی از راه‌اندازی سامانه کاشف برای توقیف وجوه حاصل از جرم خبر داد و گفت با راه‌اندازی این سامانه قضات رسیدگی کننده به جرایم رایانه‌ای به‌صورت آنلاین از طریق بانک مرکزی با تمام شعب کشور و ارائه کنندگان خدمات پرداخت ارتباط مستقیم برقرار می‌کنند.

کد مطلب: ۸۴۵۹۰۳
لینک کوتاه کپی شد
راه‌اندازی سامانه کاشف برای توقیف وجوه حاصل از جرم

به گزارش روابط عمومی دادستانی کل کشور، عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون دادستان کل کشور، در امور فضای مجازی در سومین همایش مقابله با جرایم مالی در فضای مجازی گفت: با توجه به اینکه فناوری اطلاعات در همه ابعاد زندگی انسان نفود پیدا کرده است، در اجرای مصوبات شورای عالی فضای مجازی و آیین دادرسی کیفری شعبه ویژه در شهرستان‌ها و در مراکز استان وجود دارد که دادستان‌ها و معاونان مرکز استان بر این شعب نظارت دارند.

وی گفت: اولین همایش با همکاری پلیس فتا در سال ۹۵ و همایش دوم در سال ۹۶ برگزار که یک دوره تربیت مربی برای همکارانی که معاون دادستان در امور فضای مجازی هستند، تشکیل شد.

خرم‌آبادی با اشاره به سومین همایش که در زمینه مقابله با جرایم مالی در فضای مجازی و با همکاری بانک مرکزی برگزار شده است، بیان کرد: با همکاری بانک مرکزی سعی کردیم سامانه کاشف را ایجاد کنیم.

معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی افزود: با راه‌اندازی این سامانه قضات رسیدگی کننده به جرایم رایانه‌ای بصورت آنلاین از طریق بانک مرکزی با تمام شعب کشور و ارائه کنندگان خدمات پرداخت ارتباط مستقیم برقرار می‌کنند و حساب‌های بانکی و درگاه‌های پرداختی که به جرایم مالی اختصاص می‌یابد را فورا مسدود می‌کنند و قضات می‌توانند وجوه حاصل از جرم را از طریق این سامانه توقیف کنند.

وی افزود: اگر این وجوه از حسابی که مجرم دریافت کرده به حساب دیگری رود ترتیبی اتخاد شده که توسط قضات جلوی آن گرفته شود.

معاون دادستان کل کشور همچنین گفت: حدود 10 فرم را طراحی کردیم که در این سامانه قرار می‌گیرد و اولین آن توقیف حساب است.

خرم آبادی افزود: این سامانه در اختیار معاونان مرکز استان است و مربوط به کل استان است. برای اینکه همکاران قضایی بتوانند در خارج از ساعات اداری و ایام تعطیل فوری اقدام کنند این سامانه روی موبایل افراد نصب می‌شود و به‌صورت آفلاین این سامانه راه‌اندازی شده است و در فاز بعدی این سامانه را در اختیار ضابطان و خصوصا پلیس فتا و پلیس آگاهی هم قرار می‌دهیم و کمتر از بیست دقیقه حساب‌هایی که باید مسدود شود، مسدود کنند.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مسایل در این همایش بررسی مجدد شیوه‌های نوین ارتکاب جرایم مالی است. شرط‌بندی به‌خصوص در جام جهانی در فضای مجازی رشد داشت و حدود ۱۲۰۰ مورد را دادستانی کل کشور شناسایی و به مراجع قضایی اعلام کرد همچنین جرم دیگر کلاهبرداری رایانه‌ای است و دومین جرم در فضای مجازی محسوب می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار