وزیر آموزش و پرورش: سهم تولیدکننده ایرانی از بازار 6 هزار میلیارد تومانی لوازم تحریر فقط 10درصد است

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش خبر داده گردش مالی سالیانه لواز‌م تحریر در ایران 4 تا 6 هزار میلیاردتومان است که می‌تواند 60 هزار شغل ایجاد کند اما سهم تولیدکننده ایرانی از این بازار فقط 10درصد است.

کد مطلب: ۸۴۵۵۲۶
لینک کوتاه کپی شد
وزیر آموزش و پرورش: سهم تولیدکننده ایرانی از بازار 6 هزار میلیارد تومانی لوازم تحریر فقط 10درصد است

سیدمحمد بطحایی در مراسم افتتاح ششمین نمایشگاه ایران‌نوشت که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، گفت: «گردش مالی بازار لوازم‌ تحریر حدود ۴ هزار میلیارد تومان در سال برآورد می‌شود. البته حدس من این است که گردش مالی این بازار بین ۴ تا ۶هزار میلیارد تومان است.»

او بیکاری را یکی از عوامل ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: «گردش مالی لوازم تحریر بین ۵۰ تا ۶۰ هزار شغل در کشور ایجاد می‌کند. این عدد بسیار بزرگ است و نباید به سادگی از کنار آن بگذریم، اما متاسفانه سهم تولیدکنندگان داخلی از این بازار، ۱۰درصد است.»

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «اگر آموزش و پرورش خود را مکلف به حضور در این عرصه می‌داند، در کنار عمل به شعار سال که مقام‌معظم رهبری آن را حمایت از تولید کالای ایرانی نام‌گذاری کردند، وظیفه شرعی و قانونی ما است که در این عرصه حضور فعال داشته باشیم. ما باید از این فرصت طلایی و بازار ۶هزار میلیارد تومانی که می‌تواند ۵۰ تا ۶۰ هزار شغل ایجاد کند، استفاده کنیم تا به کاهش بیکاری و آسیب‌های اجتماعی کمک کنیم.»

نیازی به استفاده از نمادهای خارجی به عنوان الگو در لوازم‌التحریر نداریم

بطحایی به بار فرهنگی لوازم تحریر و اهمیت آن اشاره کرد و افزود: «لوازم تحریر دانش‌آموزان دارای بار فرهنگی است و حتی ترکیب رنگ‌ها در این لوازم آثار تربیتی مثبت و منفی برای دانش‌آموزان در پی دارد. ما باید به دانش‌آموزان نشان دهیم که کشور ما بیش از هر کشوری در دنیا دارای قهرمانانی ماندگار در عرصه‌های مختلف است و ما نیازی به استفاده از نمادهای خارجی به عنوان الگو نداریم. شاید این علائم و نماد‌ها برای ما جلب توجه نکند اما نگاه مستمر و روزانه دانش‌آموزان این نمادها را در ذهن آنها باقی می‌گذارد.»

او گفت: «این مسائل باعث شده است مسئولانه‌تر وارد حوزه فرهنگی شویم زیرا معتقدیم همه ما در بخش‌های مختلف در این حوزه مسئولیم.»

وزیر آموزش و پرورش در ادامه‌ به سال‌های اول انقلاب اشاره کرد و گفت: «در آن زمان استفاده از کالای ایرانی یک فضیلت بود و کالای خارجی یک ضدارزش محسوب می‌شد. متاسفانه این نگاه به تدریج تغییر کرد و این جهت فرهنگی بسیار اصیل که هدیه انقلاب اسلامی به مردم بود از بین رفت و امروز استفاده از کالای خارجی تبدیل به یک فضیلت شده است.»

او ادامه داد: «این فرهنگ باید به تدریج تغییر کند و آموزش و پرورش به دلیل ضریب نفوذ بالا در جامعه در این مهم نقش اساسی دارد. ما ۱۴ میلیون دانش‌آموز داریم و ۳۰ میلیون نفر از جمعیت ۸۰ میلیونی کشور ارتباط مستقیم با آموزش و پرورش دارند و اقدامات فرهنگی موثری می‌توانیم در آموزش و پرورش انجام دهیم.»

در فروشگاه‌های مرتبط با آموزش‌وپرورش نباید کالای خارجی عرضه شود

بطحایی به فعالیت‌هایی که وزارت آموزش و پرورش در این زمینه انجام می‌دهد اشاره کرد و گفت: «استفاده از کالای ایرانی در بوفه مدارس و فروشگاه‌های مرتبط با آموزش و پرورش از این اقدامات است و ما اعلام کردیم به هیچ عنوان در فروشگاه‌های مرتبط با آموزش و پرورش است نباید کالای خارجی عرضه شود.»

وزیر آموزش و پرورش به ممنوعیت استفاده از کالاهای خارجی که دارای نماد خارجی باشند در مدارس تأکید کرد و افزود: «به عنوان مثال دانش‌آموزان نباید از کوله‌پشتی‌ها و لوازم التحریری استفاده کنند که نماد خارجی را تبلیغ می‌کند. البته ما در این مسیر به کمک والدین نیاز داریم. توجیه دانش‌آموزان و والدین در استفاده از کالای ایرانی از دیگر اقدامات آموزش و پرورش است. باید به گونه‌ای عمل کنیم که رغبت به خرید لوازم التحریر ایرانی بیشتر شود.»

او به ایجاد سامانه‌‌ای برای معرفی کالای باکیفیت و استاندارد ایرانی به خانواده‌ها اشاره کرد و گفت: «برگزاری این نمایشگاه‌ها باید امکان‌سنجی شود تا نمایشگاه‌های دائمی در مناطق مختلف کشور داشته باشیم. متاسفانه رقابت ناجوانمردانه‌ای بین تولیدهای داخلی و خارجی وجود دارد و برای کاهش آن نیازمند حمایت بخش‌های دولتی هستیم.»

بطحایی در پایان گفت: «تا زمانی که این فضای رقابتی برابر شود، باید به تولیدکننده ایرانی رانت بدهیم تا بتواند با رقبای خارجی رقابت کند. ما به ایجاد نمایشگاه دائمی در آموزش و پرورش نیازمندیم چون دسترسی به کالای ایرانی سخت است اما متاسفانه کالای خارجی به وفور مشاهده می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار