در گفت‌وگو با پانا

مهدی دادرس: زن‌ها به ورزشگاه بیایند بسیاری از ناهنجاری‌ها تمام می‌شود

از باشگاهی که از لیدر خلاف‌کار حمایت می‌کند نباید انتظار فرهنگ‌سازی داشت

تهران (پانا) – عضو کمیته استیناف فدراسیون فوتبال کسر امتیاز و حضور زنان در ورزشگاه را راه‌حل مناسب برای کم شدن خشونت روی سکوها دانست.

کد مطلب: ۸۴۵۵۰۶
لینک کوتاه کپی شد
مهدی دادرس: زن‌ها به ورزشگاه بیایند بسیاری از ناهنجاری‌ها تمام می‌شود

مهدی دادرس، عضو کمیته استیناف فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با پانا درباره اتفاقات هفته سوم لیگ برتر ایران روی سکوها در دو ورزشگاه غدیر اهواز و آزادی تهران گفت: چند سال پیش مقرراتی وجود داشت که در این موارد بعد از جریمه مالی برای تیمی که تماشاگر متخلف است کسر امتیاز مدنظر قرار داده شده بود. با آن مقررات بسیاری از حاشیه‌ها کم شد و حتی به ده درصد وضع قبلش رسید. اما متاسفانه با جوسازی برنامه 90 و برخی رسانه‌ها و حتی برخی دوستان در فدراسیون فوتبال این مقررات کنار گذاشته شد. بعد از اینکه کسر امتیاز را هم برداشتند دوباره شروع کردند به جوسازی که کجای دنیا بازی را بدون تماشاگر برگزار می‌کنند. ولی فوتبال جهان را نگاه کنید؛ هیچ کجای دنیا برای تیمی که تماشاگرش مختلف است نوشابه باز نمی‌کنند.

وی ادامه داد: مسائل را باید عمیق‌تر از چیزی که روی سکوها می‌بینیم مورد بررسی قرار دهیم و این سؤال را پرسید که چرا این اتفاقات می‌افتد؟ این اتفاقات جدای از جامعه ما نیست و جامعه ما یک جامعه پرتنش، پرهیجان و در همه ابعاد پر از درگیری است و طبیعتاً این خشم به ورزش و سکوی تماشاگر هم سرایت می‌کند. حالا ما از جامعه‌ای که در آن اخلاقیات افت کرده، رفتارهای خشن در آن زیاد شده و فرهنگ پایین آمده است، انتظار داریم که تماشاگر فوتبالش مثل تماشاگر اپرا باشد و از اول تا دقیقه 90 ساکت بازی را نگاه کند. فوتبال هیجان دارد اما این چیزی که ما روی سکوها می‌بینیم بازخورد رفتارهای درونی جامعه است.

مدیرعامل اسبق باشگاه پیکان افزود: شاید این رفتارهایی که در دیدارهای هفته سوم صورت گرفت صدای بعضی‌ها را که قلبشان می‌گیرد زنان به ورزشگاه بیایند، در بیاورد و بگویند با این وضع چرا خانم‌ها باید به ورزشگاه بیایند و از این موضوع برای به کرسی نشاندن ادامه ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه استفاده کنند. اما من می‌خواهم بگویم که اتفاقاً اگر خانم‌ها به ورزشگاه بیایند خیلی از این مسائل حل خواهد شد. حضور زنان در ورزشگاه هیچ اشکالی ندارد و دین خدا را هم به هم نخواهد ریخت. وقتی زن داخل ورزشگاه باشد خود ایرانی‌ها مراعات خیلی از مسائل را می‌کنند چون می‌دانند ناموس خودشان داخل ورزشگاه است. من اعتقادم این است که حضور زنان در ورزشگاه با در نظر گرفتن جای مجزا و طبق مسائلی که در کشور ما وجود دارد مفید خواهد بود و از رفتارهای کنونی کم می‌کند.

عضو کمیته استیناف فدراسیون فوتبال درباره روش بازدارندگی این رفتارها گفت: مقرراتی که در آیین‌نامه انضباطی فدراسیون فوتبال وجود دارد، برای بازدارندگی این قانون کامل نیست اما اگر کسر امتیاز داشته باشیم اطمینان داشته باشید حدود 70 تا 80 درصد این رفتارها افت خواهد کرد. وقتی تماشاگر ببیند با ایجاد ناهنجاری از تیمش امتیاز کسر خواهد شد و در نتیجه این کسر امتیاز تیم از قهرمانی یا کسب سهمیه دور می‌شود یا اینکه به دسته پایین‌تر سقوط می‌کند مطمئن باشید این رفتارها را انجام نخواهد داد.

مدیرعامل سابق باشگاه پیکان در پایان درباره انتقاد از شیوه مدیریت باشگاه‌ها گفت: ما باشگاه‌هایی داریم که عنوان فرهنگی را پیش از ورزشی قرار داده‌اند اما واقعیت امر این است که اصلاً به فرهنگ اهمیت نمی‌دهند. وقتی که لیدرهای خلاف‌کار و پرونده‌دار را اجازه می‌دهیم استادیوم بیایند و کنترل تماشاگر را در دست بگیرند نباید انتظار فرهنگ‌سازی روی سکو را داشت. وقتی فلان لیدر معروف از حضور در ورزشگاه محروم می‌شود اما یک مدیر یا مربی دنبال کار او می‌افتد تا محرومیتش برداشته شود چه انتظاری باید داشته باشیم؟ خلاف‌کار را وقتی تشویق کنید یعنی اینکه دارید خلاف را اشاعه می‌کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار