علی عسکری*

نسخه علاج جوانان انتظار فرج و اعتقاد به ظهور ناجی کل است

در وضع فعلی کشور نسخه علاج جوانان انتظار فرج در باور و اعتقاد شیعه و امید به ظهور ناجی کل است.

کد مطلب: ۸۴۵۵۰۱
لینک کوتاه کپی شد

افراد فاقد ایده و تجربه نمی‌توانند نویسنده خوبی باشند، زیرا که کتاب واثر قلمی چیزی جدای از فکر و تجربه نیست. همه ما می‌دانیم که ایده به عنوان مثال یا صورت و یا انگاره و طرح تعریف شده و زیر‌بنایی‌ترین اصل همزاد با انسان است. واقع و حقیقتی که برای حل مشکل یا برآورده‌شدن خواسته و نیاز انسان و جامعه به کار می‌رود و خط سیرش را مشخص می‌کند.اندیشه، عقیده و فکری که تداعی‌کننده آرمان و باعث تحریک اراده وانگیزش جهت‌دار انسان است و هویت انسانی او در گرو آن است.

روی همین جهت است که مولانا در دفتر دوم مثنوی می‌گوید: «ای برادر تو همان اندیشه‌ای / مابقی تو استخوان و ریشه‌ای» و هر اندیشه‌ای که با محک تجربه تقارن پیدا کند، نظریه‌پردازی مهم و اثر‌بخشی در یک کتاب و یا مقاله‌ای پدیدار می‌سازد.

پرواضح و روشن است که اگر نویسنده‌ای تنها بر عنصر تخیل تکیه بزند و مشاهده و تجربه را کنار بزند و به آن بی‌اعتنا باشد، اثر نگارشی او ساختگی و برآمده از وهم‌ و خیال معرفی شده و منطبق بر واقع و حقیقت دانسته نخواهد شد.

کتاب پیروزی فکر که نویسنده آن یک پزشک فرانسوی و اسیر نازی‌های خشن آلمان در جنگ جهانی بود، براساس همین مطلب پیش‌گفته‌ایده را با تجربه اسارت درآمیخته و کتابی همه‌فهم و اثر‌بخش به نگارش در‌آورده است. این کتاب که از روانشناسی مبتنی بر واقعیت و درس‌آموزی برخوردار است، بهترین کتابی است که خوانده‌ام و بسیار امید‌آفرین است. او گفته: «ارتش نازی وگشتاپو تحت فرماندهی هیتلر، ما اسیران را در صف کوره‌های آدم‌سوزی قرار داده بود و می‌دیدیم افراد زنده زنده سوزانده می‌شوند. کسانی هم بودند که قبل از رسیدن نوبت مرگ، زهره‌ترک شده و از ترس می‌مردند. در چنین شرایط سخت وطاقت‌فرسایی، من به خودم وافراد پیش‌رو و پشت‌ سر تلقین می‌کردم به امید و زنده بودن و مکرر می‌گفتم از کجا معلوم نوبت به ما که رسید روش جنایت و کشتار فرق نکند؟ و همان اتقاقی پیش آمد که فکرش را می‌کردم.»

او با برجسته کردن امید و مثبت‌اندیشی در این کتاب یک سوال مطرح می‌کند و پاسخ می‌دهد. سوال این است: «هیچ فکر کرده‌اید وقتی روی دیوار راه می‌روید و می‌افتید، چرا می‌افتید؟ در پاسخ هم می‌گوید: چون فکر می‌کنید می‌افتید، می‌افتید.»

در وضع پیش‌آمده و وضع فعلی کشور هم به نظر می‌رسد نسخه علاج ما و علی‌الخصوص جوانان هم می‌تواند توجه به سوال یاد شده و پاسخ آن باشد. به ویژه که فلسفه مهم انتظار فرج در باور و اعتقاد شیعه امید به ظهو ر ناجی کل است. اللهم عجل فرجه واجعلنا من اعوانه وانصاره.

* نماینده پیشین مشهد در مجلس

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار