رئیس سازمان دانش‌آموزی خوزستان: در اردوهای ملی دانش‌آموزان از یک زندگی فردی به زندگی اجتماعی ارتقا پیدا می‌کنند

اهواز (پانا) - علیرضا مسرور در مصاحبه‌ای کوتاه به تحلیل اردوی ملی پیشتازان پسران که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، پرداخت .

کد مطلب: ۸۴۵۴۹۳
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان دانش‌آموزی خوزستان: در اردوهای ملی دانش‌آموزان از یک زندگی فردی به  زندگی اجتماعی ارتقا پیدا می‌کنند

باتوجه به این جنابعالی هم در آیین افتتاحیه و اختتامیه اردوی ملی پیشتازان پسر در تهران حضور داشتید ارزیابی شما از این اردو چه بوده است؟
واقعیت این ست که اردوهای ملی هرسال بهتر از سال گذشته برگزار می‌شوند و سازمان مرکز و استان‌ها با آمادگی بیشتری در اردوها مشارکت می‌کنند به ویژه امسال که به صورت جشنواره‌ای برگزار شد و ما تیم‌هایی اعزام کردیم به اردوی ملی که قبلا با آمادگی‌های مناسب در استان‌ها در واقع سازماندهی شدند و به اردوی ملی اعزام شدند در مجموع اردوی ملی با همه کاستی‌هایی که دارد به دلیل شمار زیاد دانش‌آموزان که از سراسر کشور مشارکت می‌کنند به نظرم یک نمونه از کار گروهی خیلی خوب به نمایش گذاشته شد و یک اردوی قابل قبول بود.


چه توانمندی و کاستی هایی را در این اردو شاهد بودید؟
کاستی‌های اردو یک امر طبیعی است به هرحال ما وقتی که از زندگی عادتی خودمان جدا می‌شویم و وارد یک فضای کاملا طبیعی و گروهی می‌شویم به طوری طبیعی هماهنگ کردن همه عوامل در اردوی خارج از محیط‌های رسمی زندگی کار سختی است.

بچه ها در اردو در چادر زندگی می‌کنند، باید غذای خود را تهیه کنند، به کوه بروند، کارهای اجتماعی و گروهی را باهم دیگر تمرین می‌کنند و به طور طبیعی در روزهای اول یک سری مشکلاتی بوجود می‌آید اما هرچه حجم ماندگاری در اردو بیشتر باشد هم بچه‌ها مهارت آمادگی گروهی بیشتر و بهتر می‌توانند به اجرا در بیاورند و هم کسانی که این بچه هارا سازماندهی می‌کنند روزهای آخر با مشکلات کمتری رو به رو هستند چون تمرین کارشان در حوزه های مختلف انجام می‌شود و در مجموع ما موفق می‌شویم دانش‌آموز را از یک سطح زندگی فردی به یک سطحی از زندگی اجتماعی در اردوهای ملی ارتقا بدهیم .

چه برنامه ای باتوجه به تجارب اردوی پسران برای دختران در شهریور ماه داردید؟
نکته اول اینکه براساس واقعیت ما در بخش پسران مشکلاتی را پیش رو داشتیم و یکی از نمونه‌های مشکلات، انگیزه‌های پسران معمولا برای فعالیت‌های فوق برنامه کمتر از دختران هست.
نکته دوم اینکه اولین باری بود که اردوی ملی به صورت جشنواره‌ای برگزار می‌شد که با نحوه و شکل برگزاری اردو و نحوه رقابت‌ها آشنا نبودیم تجربه‌ای که از اردوی پسران بدست آوردیم می‌توانیم برای دختران بکار بگیریم.
آیتم‌های بخش‌های مختلف رقابت را مربیان آقا تجربه کردند که این باعث می‌شود این تجربیات را به مربیان خانم انتقال بدهند. دخترها مطمئنن با آمادگی بیشتری در اردو مشارکت می‌کنند.
بزرگترین ضعفی که ما در بخش پسران داشتیم در واقع مربوط می‌شود به اینکه ما فرصت زیادی برای هماهنگی بین مربیان تشکیلات دانش‌آموزی شهرستان‌ها در اختیار استان نبود چون دستورالعمل برگزاری اردوها در انتهای خرداد ابلاغ شد در حالی که باید رقابت‌ها را در طول سال برگزار می‌کردیم دانش‌آموزان و مربیان با آمادگی تمام مشارکت می کردند.

مجبور شدیم یه کار اورژانسی را در استان انجام بدهیم و سرعت عمل باعث شد که ما فرصت کافی برای هماهنگی های نهایی بین مربیان و دانش آموزان و سرپرست اردو را در اختیار نداشته باشیم و گرمای طاقت فرسای استان خوزستان نیز مزدید برعلت شد.
تعطیلی اردوها؛ زمان هایی که برای برگزاری اردوها می‌گذاشتیم ولی به دلیل تعطیلی هایی که استانداری اعلام میکرد اردوی ماهم به تعطیلی کشیده می شد . گردوخاک هایی که مانع از برگزاری اردوها می شد،همه این موانع دست به دست هم دادند تا ما با آمادگی کامل نتوانیم در اردوملی شرکت کنیم .ولی مثل همیشه استان خوزستان یک تیم عالی به اردوی ملی تهران اعزام کرد.و تمام دستورالعمل های مربوط به رعایت اصول جشنواره را ما اعمال کردیم واز تخلف و تقلب برای امتیاز اوردن هرگز استفاده ای نکردیم.
ما تمام دستور العمل هارا خوب اجرا کردیم دانش آموزان مدرسه را همراه با مربی مدرسه به اردو فرستادیم مثل بعضی از استان ها تیم ملی منطقه ای خود را به اردو اعزام نکردیم برای اینکه حتما رتبه بیاوریم سعی کردیم که فعالیت و آموزش ها طبیعی باشندو دانش آموزان با میزان آموزشی که در مدرسه و منطقه داشتند اعزام شوند.

در پایان این گفتگو علیرضا مسرور پیام خودرا به عنوان رییس سازمان دانش آموزی خوزستان به به پیشتازان دختراینگونه بیان کرد :
من اردوی ملی را یک فرصت مناسب برای تربیت اجتماعی،تقویت نقش شهروندی، تقویت اعتماد به نفس بر پایه ی ظرفیت های فردی خود،بریدن از وابستگی هایی که در خانه معمولا به طور طبیعی پدر ومادر در اختیار ما قرار می دهند می دانم ؛همچنین اردو فرصتی است که ما کسب استقلال کنیم و روی پاهای خودبایستیم .و دانش آموزان ما از رفتارهای عادی فاصله بگیرند با بچه ها و فرهنگ مختلف که در سراسر ایران وجود دارند آشنا شوندو در پایانامیدوارم که دانش آموزان ما که این فرصت نصیب آنها شده که در اردوی ملی حضور داشته باشند از آن حداکثر استفاده را داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار