آمار طلاق طی 2 دهه 4 برابر شده است

مهاجرت به تهران در صورت افزایش وام ازدواج شدت می‌یابد

تهران (پانا )-معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از رشد 4 برابری طلاق طی دو دهه اخیر خبر داد.

کد مطلب: ۸۴۵۲۰۱
لینک کوتاه کپی شد
آمار طلاق طی 2  دهه 4 برابر شده است

محمدمهدی تندگویان در نشست خبری هفته ازدواج عنوان کرد: هفته ازدواج جزو برنامه‌های معاونت جوانان محسوب می‌شود. امسال دستورالعملی را علاوه بر حوزه ازدواج در همه حوزه‌های دیگر به استان‌ها ابلاغ کردیم که بر مبنای آن از این پس همایش‌ها، کنگره‌ها و برنامه‌هایی که هیچ دستاوردی ندارند تعطیل شوند. یعنی اگر برنامه‌هایی در حوزه ازدواج برگزار می‌شود باید طبق دستورالعمل به دستاوردهای آن دقت شود.

وی تاکید کرد: هیچ اعتباری برای این نوع برنامه‌ها در معاونت جوانان در نظر گرفته نشده است.

روندی صعودی ازدواج از ابتدای سال

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره اقدامات حوزه ازدواج در سال جاری گفت:‌ وام ازدواج به 15 میلیون تومان رسیده است و تاکنون 360 هزار نفر این وام را دریافت کردند و پنج هزار میلیارد تومان از ابتدای سال تاکنون برای این وام ازدواج پرداخت شده است. این موضوع باعث شد تا انگیزه جوانان در امر ازدواج افزایش یابد و آمار صعودی ثبت ازدواج از اول سال تاکنون این ادعا را ثابت می‌کند.

وی گفت: شاید 30 میلیون تومان وام برای زوجین مبلغ کافی نباشد اما به نسبت خوب است و می‌توان با آن زندگی را آغاز کرد.

وی تصریح کرد: در سال 96 در حوزه برگزاری کارگاه‌ها مهارت‌های زندگی حدود 3953 کارگاه برگزار شد که 174 هزار و 765 نفر در این کارگاه‌ها به مدت ۳ ساعت مورد آموزش مهارت‌های زندگی قرار گرفتند.

زنان بیشترین مراجعه‌کنندگان به کارگاه‌های مهارت‌های زندگی

تندگویان ادامه داد: از تعداد مراجعان به این مراکز 62.39 درصد خانم و 37.61 درصد آقایان بوده‌اند و بر همین اساس 57.51 درصد مراجعان افراد مجرد و 49.42 درصد متاهلان بودند که این امر بسیار خوب است زیرا فرهنگ مشاوره قبل از ازدواج در جامعه بتدریج در حال شکل‌گیری است.

افراد داری مدرک دکترا، کمترین مراجعان به کارگاه‌های مهارت‌های زندگی

وی ادامه داد: همچنین طبق این آمار 39 درصد افراد دارای مدرک دیپلم و زیردیپلم، 41 درصد دارای مدرک کارشناسی، 15 درصد دارای مدرک کارشناسی ارشد و 3 درصد دارای مدرک دکتری بودند. همچنین 16 درصد دانشجو، 35 درصد شاغل و 20 درصد شغل آزاد داشته‌اند ‌و 16 درصد نیز خانه‌دار بوده اند.

اختلافات خانوادگی بیشترین علت مراجعه به مراکز مشاوره

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: 60 درصد از مراجعان به دلیل مشکلات خانوادگی به مراکز مشاوره مراجعه کردند و 40 درصد دیگر افرادی بودند که به خاطر مشکلات متنوع اقدام به مراجعه کرده بودند.

در استان تهران 40 مرکز تخصصی مشاوره داریم

وی در ادامه با اشاره به تعداد مراکز تخصصی مشاوره در تهران گفت: در استان تهران 40 مرکز تخصصی داریم که آمار کلی مراجعه‌کنندگان به آنها 12 هزار نفر بوده است. همچنین در مراکز استان‌ها نیز 23 هزار نفر مراجعه کردند که مابقی آمار مراجعان مربوط به شهرستان‌ها بوده است.

تندگویان همچنین با اشاره به خیرین حوزه ازدواج گفت: این موضوع هنوز جا نیفتاده است اما ما امسال موضوع خیرین ازدواج را ساماندهی کرده‌ایم. خیرین ازدواج تقریبا در این زمینه مغفول مانده‌ بودند که باید در این حوزه بیشتر تلاش کرد.در 12 استان مجمع خیرین ازدواج شکل گرفته است.

تا 28 مرداد مراکز مشاوره رایگان است

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌های هفته ازدواج از ۲۲ تا ۲۸ مردادماه انجام می‌شود و در این ایام برنامه‌های مختلفی اجرا می‌شود از جمله اینکه کارگاه‌های مهارتی در حوزه ازدواج در ۴۲۹ شهرستان اجرا خواهد شد. همچنین در طول این هفته مراکز مشاوره به‌صورت رایگان خدمات‌رسانی می‌کنند.

رشد آمار طلاق در کشور طی دو دهه

تندگویان در ادامه با اشاره به نسبت طلاق به ازدواج در سال جاری گفت: در سال 96 در کل کشور 29.2 درصد شاهد افزایش آمار طلاق بوده‌ایم. به ازای هر ۱۰۰ ازدواج 29 طلاق در کشور صورت گرفته بود که آمار خوبی نیست و نمودار ما نشان می‌دهد که از سال 75 تا 96 در حوزه طلاق یک نمودار صعودی را طی کردیم.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: در سال ۷۵ آمار طلاق حدود هفت درصد بوده است که اکنون این رقم به ۲۹ درصد رسیده است.

تندگویان تاکید کرد: همچنین تعداد ازدواج‌هایی که در کشور صورت گرفته 10 درصد کاهش داشته است که بخشی از آن ناشی از مشکلات اقتصادی است و بخش دیگر مربوط به مشکلات فرهنگی است.

میزان بیکاری طی 2 دهه 12 درصد رشد داشته است

این مقام مسئول در ادامه درباره آمار بیکاری در کشور افزود:‌ در سال ۹۵ میزان بیکاری به 25.9 درصد رسید در صورتی که این میزان در سال ۷۵؛ ۱۳ درصد بوده است‌.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به سوال پانا درباره اجباری شدن مشاوره قبل از ازدواج گفت: یکسری از استان‌ها این اتفاق افتاده است اما هنوز قانون کشوری در این زمینه وجود ندارد. در جلساتی که با کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی داشتیم درخواست کردیم که مشاوره‌های قبل از ازدواج اجباری و تبدیل به قانون شود.

وی ادامه داد: ما این آمادگی را داریم که مشاوره قبل از ازدواج اجباری شود و مراکز مشاوره ما هم فعال است اما نیمی از نمایندگان موافق هستند و نیمی از آنها موافق اجباری شدن مشاوره قبل از ازدواج نیستند.

آغاز موج مهاجرت در صورت افزایش وام ازدواج در تهران

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه در پاسخ به سوالی درباره افزایش وام ازدواج گفت: در صورت تغییر مبلغ وام ازدواج در تهران نسبت به شهرستان‌ها شاهد افزایش موج مهاجرت به تهران خواهیم بود که اینگونه تنبعیض‌ها برای تهران و استان‌ها راهکار مناسبی نیست.

تندگویان در ادامه گفت: قرار است ظرف یک ماه آینده شرح وظایف معاونت جوانان در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح شده و به تصویب برسد. همچنین تا دی ماه انتخابات مجمع ملی سازمان‌های مردم نهاد برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار