وزیر آموزش و پرورش: مسابقات گروهی سرزندگی را به مدارس باز می‌گرداند

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش رویکرد این وزارتخانه را بنا به تاکیدات رهبری و ریاست جمهوری مهارت‌آموزی اعلام کرد و از نهادهای مختلف به ویژه خانواده‌ها خواست تا در مسیر تربیتی دانش‌آموزان به این وزارتخانه کمک کنند.

کد مطلب: ۸۴۵۱۷۶
لینک کوتاه کپی شد
وزیر آموزش و پرورش: مسابقات گروهی سرزندگی را به مدارس باز می‌گرداند

سیدمحمد بطحایی در آیین اختتامیه یازدهمین دوره لیگ علمی پیشگامان ایران اسلامی در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی خطاب به دانش‌آموزان گفت: «مدرسه امروز در همه جوامع به عنون محلی برای تمرین زندگی نسل فرداست. یکی از اهداف اصلی آموزش و پرورش این است که افرادی قرار است سکاندار جامعه فردا شوند امروز در کارگاهی به نام مدرسه تمرین زندگی کنند.»

او ادامه داد: «آنها باید زندگی فردی و اجتماعی را در مدرسه تمرین کنند. دانش‌آموزانی که قرار است فردا وارد اجتماع شوند و پدران و مادران آینده باشند باید نیاز فردا را در مدرسه تمرین کنند اما مدارس امروز ما با این هدف اندکی فاصله دارند.»

افزود: «یکی از آن چیزهایی که ما با آن می‌توانیم اشتیاق و سرزندگی و شادمانی را به مدارس باز می‌گرداند این جشنواره‌ها و مسابقات گروهی است که باید در برنامه‌های فرهنگی و پرورشی طراحی شود. در بازدید من از یکی از شهرها دانش‌آموزی گفت من صبح‌ها از آمدن به مدرسه می‌ترسم و این جمله خیلی تامل‌برانگیز بود. مدرسه اگر محلی برای تمرین زندگی باشد باید دانش‌آموزان صبح‌ها با اشتیاق به مدرسه بیایند. در مدرسه باید صبوری و مدارا را بیشتر تمرین کنیم بچه‌ها باید از خودگذشتگی را برای خود و دیگران و همبستگی را برای کشور تمرین کنند اما متاسفانه وزن این مهم در برنامه‌های فرهنگی و پرورشی کم است.»

بطحایی گفت: «بخش عمده‌ای از برنامه‌های مدرسه باید به مسابقات و جشنواره‌های گروهی تبدیل شود. نظام آموزش و پرورش ما باید سراغ کار گروهی برود وقتی دانش‌آموزان کارگروهی انجام می‌دهند یاد می‌گیرند که باید در جاهایی با دوستشان مدارا، تحمل داشته باشند یا به او کمک کنند بنابراین از مهر امسال در مقطع ابتدایی مسابقات و رقابت‌های فردی در هیچ حوزه‌ای نداریم. کار گروهی مهم است و در حوزه تربیتی بسیار اهمیت دارد.»

وزیر آموزش و پرورش به موانع رسیدن به این مهم هم اشاره کرد و گفت: «یکی از مهمترین موانع ما خانواده‌ها هستند آن‌ها می‌گویند مدرسه‌ای موفق است که کتاب‌های بیشتری را به دانش‌آموزان بدهد یا آزمون‌های زیاد و مختلفی برگزار کند. به همین دلیل اگر وزارت آموزش و پرورش بیاید و بگوید تعلیم و تربیت فقط حفظ کردن و معادلات مختلف نیست موضع می‌گیرند.»

او ادامه داد: «خانواده شرکای تربیتی آموزش و پرورش هستند و ما از آنان می‌خواهیم تا در مسیر یادگیری دانش‌آموزان به ما کمک کنند. سیاست وزارت آموزش و پرورش بنا به تاکیدات مکرر رهبری و ریاست جمهوری مهارت آموزی است. آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند نسل آینده را نسلی که شایستگی پذیرفتن مسئولیت‌های اجتماعی را در ایران اسلامی داشته باشد تربیت کند و نهادهای مختلف باید به کمک آموزش و پرورش بیایند.»

بطحایی افزود: «افق آینده اما بسیار روشن است ما ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی در کشور داریم. شما دانش‌آموزان باید همت کنید نظام جمهوری اسلامی و آینده‌ای که به شما سپرده می‌شود را به خوبی پاسداری کنید و امیدوارم با ورزیدگی و شایستگی خودتان آینده‌ای پرفروغ را بسازید و ان‌شاءلله نظام جمهوری اسلامی ایران با تدبیر، عشق و علاقه شما آینده‌ای بسیار درخشان خواهد بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار