در پاسخ به پانا

معاون وزیر بهداشت: بیماری‌های عفونی در سیستان و بلوچستان از متوسط آمار کشوری بالاتر است

مبتلایان ایدز در سیستان وبلوچستان به دلیل اعتیاد تزریقی و ارتباط جنسی در سفرهای خارجی درگیر این بیماری شده‌اند

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت بهداشت گفته است که بیمارهای عفونی در سیستان و بلوچستان از متوسط آمار کشوری هم بالاتر است و مبتلایان ایدز در این مناطق اغلب به دلیل اعتیاد تزریقی و ارتباط جنسی در سفرهای خارجی درگیر این بیماری شده‌اند.

کد مطلب: ۸۴۵۱۷۰
لینک کوتاه کپی شد
معاون وزیر بهداشت:  بیماری‌های عفونی در سیستان و بلوچستان از متوسط آمار کشوری بالاتر است

ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت، در نشست خبری با اشاره به آمارهای اخیر درباره شیوع ایدز در یکی از روستاهای چابهار گفت: افرادی از سر دلسوزی آمار بالا و جنجالی می‌دهند که به منطقه مورد نظرشان رسیدگی بیشتری شود. درباره تعداد مبتلایان به ایدز در یک روستا در چابهار هم این اتفاق افتاده است در حالی که باید بگویم ما در آن منطقه دو مرکز مشاوره رفتاری در کنترل بیماری‌های عفونی و ایدز داریم و اینطور نیست که اعلام شده تعداد افراد مبتلا در آن منطقه 78 نفر است.

وی ادامه داد: جایى که از آن نام برده شده روستا نیست بلکه یک منطقه وسیع متشکل از چند روستاست که 18 هزار نفر جمعیت دارد. این منطقه در محدوده مرزی واقع شده است که جمعیتش را افرادی از کشور خودمان و برخی کشورهای دیگر که برای کار به ایران آمده‌اند، تشکیل می‌دهند. در این منطقه اعتیاد شیوع دارد و به‌طور کلی بیماریهای عفونی در سیستان و بلوچستان از متوسط آمار کشوری هم بالاتر است. مبتلایان ایدز در این مناطق اغلب به دلیل اعتیاد تزریقی و ارتباط جنسی در سفرهای خارجی درگیر این بیماری شده‌اند.

حریرچی افزود: در وزارت بهداشت درباره مناطق محروم بسیار حساسیم. مخصوصاً روی سیستان و بلوچستان بسیار حساسیت زیادی وجود دارد. وقتی افرادی چنین آماری را اعلام می‌کنند یا می‌گویند مردم این منطقه به دلیل فقر گوشت گربه می‌خورند یا فیلم یک کشور خارجی را منتشر کرده و می‌گویند در سیستان و بلوچستان کودک‌دزدی می‌شود، برای ما بسیار ناراحت کننده و آزار دهنده است.

وی گفت: تمام بیماران مبتلا به ایدز این منطقه را شناسایی کرده‌ایم، از تعدادی که اعلام شده بعضی از آنها بیماریشان لزوماً ایدز نیست زیرا HIV مثبت با ایدز تفاوت دارد. با این حال تمام بیماران آن منطقه تحت پوشش درمان رایگان هستند و به آنها داروی رایگان اختصاص داده می‌شود. سیستان وبلوچستان تنها استانی است که ریالی از اعتبارهای عمرانیش کاهش پیدا نکرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار