نماینده مردم شیراز: تعیین رژیم حقوقی دریای خزر هیچ تفاوتی با حفظ مرزهای خاکی کشور ندارد

رجبی: نگرانی امروز جمع کردن جنس از کف بازار و خروج آن از کشور است

شیراز (پانا) - نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در خصوص احتکار کالا و گرانی اقلام گفت: نگرانی امروز ما احتکار و انبار کردن اجناس نیست بلکه نگرانی ما از جمع کردن جنس از کف بازار و خروج آن از کشور است .

کد مطلب: ۸۴۵۰۶۲
لینک کوتاه کپی شد
نماینده مردم شیراز: تعیین رژیم حقوقی دریای خزر هیچ تفاوتی با حفظ مرزهای خاکی کشور ندارد

فرج اله رجبی در جمع خبرنگاران ادامه داد: به‌دلیل ارزانتر بودن بسیاری از کالاهای ایران در مقایسه با بازار کشورهای همسایه صادرات غیررسمی و رسمی می تواند مشکل ساز باشد.

رجبی ادامه داد: اگر کالاهای مختلف، که قیمتی ارزانتر از کالاهای مشابه در بازار کشورهای همسایه دارد، از کشور خارج شود امکان بروز مشکل ناشی از نبود کالا وجود خواهد داشت.

وی گفت: تحمل گرانی برای مردم قابل تحمل تر از نبود کالا در بازار است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی مشکل گرانی ارز و بی‌ثباتی بازار را کمتر متوجه دولت به بهانه‌ی تامین درآمد ریالی دانست و اضافه کرد: به نظر نمی‌رسد که ارزش پول ما نصف یا یک‌سوم شده باشد.

وی تصریح کرد: قیمت سکه به ۴۵ میلیون ریال رسید اما آیا کسی امکان خرید آسان سکه به این قیمت را داشت؛ یا اگر در زمان رسیدن دلار به قیمت‌های بالا کسی که واقعا به ارز نیازمند بود چنین امکانی داشت که سریعا ارز مورد نیازش را هرچند اندک؛ تامین کند؟

رجبی گفت: سوء مدیریت عامل موثر در این روند بود طوریکه یک بخش از ماجرا به مراقبت از اقتصاد، مداخله دولت در تعیین نرخ ارز، تلاش برای ثبات نرخ ارز و رشد نکردن این نرخ همراه با نرخ تورم و اشتباهات مدیریتی در این حوزه ارتباط داشت.

وی اظهار کرد: بدون آنکه انگشت اتهام را به خارج از کشور نشانه برویم سوء مدیریت عاملی موثر در این وضعیت است اما مطمئنا ما به ثبات نسبی در بازار خواهیم رسید.

نماینده‌ی مردم شیراز در مجلس گفت: به اعتقاد من ما نتوانستیم بازاری را برای ۱۵۰۰ میلیارد تومان سپرده‌ی بانکی تامین کنیم. مردم را به بهره‌خواری عادت دادیم و هر زمانی که اتفاقی در بازار رخ داد سپرده گذاران همین سپرده‌ها را وارد بازار کردند و مشکل دوچندان شد.

او در ادامه موضوع جریان آزاد اطلاع‌رسانی را پیش‌فرض و ضرورت مبارزه با فساد دانست و افزود: اگر این را بپذیریم جایگاه خبرنگاران نیز به‌خوبی دیده و حفظ خواهد شد.

او ادامه داد : در عرصه‌ی رسانه و کار خبری باید مراقب نفوذ جریان مافیایی باشیم و خودخبرنگار نیز نباید به رپورتاژ آگهی اکتفا کند و خود نیز باید مراقبت کافی را داشته باشد.

او ایجاد جریان آزاد اطلاع‌رسانی را همراه با صرف هزینه‌هایی هم برای خبرنگاران و فعالان این عرصه و هم برای مسئولان برشمرد و افزود: ایجاد این جریان به نفع همه‌ خواهد بود.

رجبی در پاسخ به سوالات خبرنگاران پیرامون مسئله آموزش و پرورش فارس و تعیین تکلیف مدیریت آن، گفت: آنچه از وزارت آموزش و پرورش و شخص وزیر برداشت می‌کنیم تعلل در تصمیم‌گیری است.

رجبی در ادامه و در پاسخ به علت امضا نکردن نامه‌ی سوال از رییس‌جمهور توسط نمایندگان شیراز، گفت: همه متخصصین و کسانیکه شرایط کشور را می‌دانند متوجه هستند که چه میزان از مشکلات و مسائل مربوط به دولت است و چه میزان نیست.

وی ادامه داد: زمانی شخصا نامه‌ی طرح سوال از رییس جمهور پیرامون موسسه‌های مالی اعتباری را امضا کرده و تا آخر هم پای آن ایستادم چرا که ادامه‌ی راه منجر به شناسایی شبکه‌ی فساد در بانک‌ها می‌شد.

نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالات در خصوص حق ایران در دریای خزر گفت: مجلس و صحن علنی مجلس در جریان موضوع تعیین رژیم حقوقی خزر و آنچه قرار است مذاکره شود، قرار ندارد و به نظر من حداقل باید دولت اجازه‌ای از مجلس می‌گرفت یا رییس‌جمهور و هیئت همراه نظر مجلس را هم جویا می‌شدند و اگر موضوع به لحاظ امنیت ملی مشکل‌ساز بود در جلسه‌ای غیرعلنی موضوع را مطرح می‌کردند.

رجبی گفت: علی‌رغم آنکه تنظیم همه‌ی سیاست‌ها براساس قانون بر عهده‌ی مجلس قرار دارد؛ اما برخی معتقدند که نه و تنها بعد از نوشته شدن معاهدات موضوع برای بررسی و اظهار نظر به مجلس ارجاع شود که این اشتباه است.

نماینده‌ی مردم شیراز در مجلس تصریح کرد: تعیین رژیم حقوقی دریای خزر هیچ تفاوتی با حفظ مرزهای خاکی کشور ندارد؛ در جنگ ما اجازه ندادیم یک وجب هم از خاک ما به اشغال متجاوز دربیاید؛ موضوع خزر اهمیت و ارزش بسیار بیشتری دارد.

رجبی تاکید کرد که در اولین جلسه‌ی مجلس شورای اسلامی موضوع را از طریق رییس‌مجلس پیگیری خواهد کرد زیرا معتقد است این امر به تضعیف جایگاه مجلس و خدشه‌وارد شدن به این جایگاه می‌انجامد.

رییس سازمان نظام مهندسی ایران در خصوص ساخت و سازهای مقاوم و استاندارد گفت: همه افراد سعی می‌کنند در موضع انتقادی، فرار رو به‌جلو انجام دهند؛ اینکه گفته می‌شود اگر زلزله‌ای حادث شود هزاران نفر آسیب خواهند دید و در تهران امکان دارد یک میلیون نفر قربانی شوند؛ موضوعی علمی نیست.

رجبی با تاکید بر اینکه اگر ایرادی وجود دارد باید برای رفع خطر اقدام کرد و نه اینکه فقط به هشدار دادن در خصوص خطرات ریزش سازه ها در زلزله صحبت کنیم، افزود: البته باید رسانه‌ها و خبرنگاران هم پای کار باشند و سوال و پیگیری کنند که اگر عنوان می‌کنیم مثلا شهر تهران در برابر زلزله بسیار آسیب پذیر است؛ چه کاری برای پیشگیری از مشکلات بیشتر انجام داده‌ایم.

نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد اجرای استانداردها و قوانین ملی ساختمان در ساخت و سازها؛ گفت: در آیین‌نامه‌ها سطح ایمنی سازه تعریف شده است؛ در این تعریف آمده که ایمنی سازه باید به اندازه‌ای پایدار باشد که ساکنان امکان خروج هنگام وقوع حادثه را داشته باشند؛ نه اینکه ساختمان به هیچ عنوان تخریب نشود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار