پوتین: کنوانسیون خزر موفقیت در کار تیمی در یک موقعیت سخت جهانی بود

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری روسیه موفقیت تفاهم بر سر کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را ناشی از اعتماد و درک بالای رهبران کشورهای خزر دانست.

کد مطلب: ۸۴۵۰۳۶
لینک کوتاه کپی شد
پوتین: کنوانسیون خزر موفقیت در کار تیمی در یک موقعیت سخت جهانی بود

به گزارش خبرگزاری تاس، ولادیمیر پوتین کنوانسیون دریای خزر را مثال خوبی از موفقیت در کار تیمی در یک موقعیت سخت جهانی در روزهای اخیر خواند.

او گفت: «موفقیت حاصل شده است، این دقیقا موفقیت است که در نتیجه اعتماد و درک متقابل سران کشورهای خزر ممکن شده است. آنها همیشه آماده اقدام بر اساس احترام، مشارکت و برابری هستند.»

به گزارش پانا، کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر روز گذشته با حضور سران کشورهای دریای خزر در اکتائو قزاقستان به امضا رسید.

6 توافق دیگر به جز کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر که بعد از 20 سال مورد توافق 5 کشور قزاقستان،‌ ایران، روسیه، آذربایجان و ترکمنستان قرار گرفت بین کشورها به امضا رسید که این توافق‌ها نیز در زمینه حمل و‌نقل،‌ محیط زیست، مبارزه با تروریسم و ... بود.

مجید صابر، رئیس دبیرخانه دریای خزر در وزارت امورخارجه گفت: «در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر که روز یکشنبه در قزاقستان امضا شد درباره سهم کشورها از این دریا در بستر و زیر بستر صحبتی نشد و مذاکرات در این باره در جریان است و کشورها هنوز به موافقت نهایی در این مورد نرسیده‌اند.»

او در پی حواشی که بعد از امضای این کنوانسیون درباره تقسیم دریای خزر منتشر شد شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: «ما به مردم ایران تضمین می‌دهیم کوچکترین عقب‌نشینی درباره سهم ایران و تحدید حدود انجام نداده‌ایم. تنها اتفاقی که افتاده این است که ما دو کنوانسیون را از مجموعه کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر خارج کردیم و بقیه مسائل که مثبت و قابل اجرا بود را بعد از 21 سال نهایی و به امضای روسای جمهور پنج کشور ساحلی خزر رساندیم.»

بهرام قاسمی،‌سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز شایعه‌سازی‌ها درباره تحدید حدود و مرزبندی و از دست رفتن خزر را تکذیب کرد.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه نیز روز گذشته با انتشار ابهامات درباره این کنوانسیون درباره تعیین خطوط مبدا می نویسد: «در کنوانسیون مزبور روشن می‌شود که خطوط مبدأ برای رژیم حقوقی با اتفاق نظر پنج کشور بعداً تعیین شود؛ البته در مورد خطوط مبدأ نکاتی در این کنوانسیون آمده و مخصوصاً در یک بند قید شده که شرایط ساحل بعضی از کشورها به گونه‌ای است که نیازمند مقرراتی ویژه می باشد و این به ساحل دریای خزر اشاره می‌کند که این ماده برای ما بسیار اهمیت دارد، اما در عین حال خط مبدأ هنوز در این کنوانسیون روشن نیست و در موافقتنامه‌های بعدی باید روشن شود.حدود بستر و زیر بستر هم در این موافقتنامه روشن نیست و تعیین آن به آینده واگذار می شود و این یکی از مسایلی بوده که حدود ۲۲ سال است راجع به دریای خزر بین این پنج کشور مذاکره می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار