گزارش پانا از تحول قیمتی سکه دریک سال گذشته

سکه در سراشیبی قیمت

تهران (پانا) - اگرچه بهای سکه دریک سال گذشته 212 درصد و حدود 2.5 میلیون تومان رشد داشته است، این روزها کاهش نرخ را در پیش گرفته است و آنگونه که رئیس اتحادیه طلا و جواهر می‌گوید بسته‌ارزی جدید کشور تاثیرگذاری خود را در بازار به همراه داشته است و کاهش نرخ دلار آزاد زمینه‌ساز روند کاهشی نرخ سکه شده است. قیمت‌هایی که حتی در معاملات روز گذشته نیز 850 هزار تومان حباب داشته است.

کد مطلب: ۸۴۴۹۳۸
لینک کوتاه کپی شد
سکه در سراشیبی قیمت

طبق بررسی آمار و ارقام منتشره، قیمت سکه امامی طی یک سال گذشته (از بیستم مرداد ۹۶ تا بیستم مرداد ۹۷) افزایش ۲ میلیون و ۵۹۴ هزار و ۱۰۰ تومانی داشته است.

تغییرهای قیمتی و نوسان‌های ارزی در داخل کشور و برخی رخدادها در عرصه بین‌الملل موجب شد تا در یک سال گذشته بازار ارز و سکه با تلاطم‌ها و هیجان‌های بی‌سابقه‌ای مواجه شود. این نوسان‌ها که از نیمه سال ۹۶ آغاز شد به گونه‌ای بود که فعالان این بازار شاهد تغییرهای لحظه‌ای قیمت‌ها و حتی افزایش ۵۰۰ هزار تومانی قیمت سکه در یک روز نیز بودند.

بررسی آمار حاکی از آن است که قیمت سکه در یک سال گذشته افزایش ۲ میلیون و ۵۹۴ هزار و ۱۰۰ تومانی داشته است به گونه‌ای که در بیستم مرداد،۹۶ قیمت هر سکه امامی در بازار تهران یک میلیون و ۲۲۱ هزار و ۹۰۰ تومان بوده است در حالی که بیستم مردادماه ۹۷ دقیقا پس از یک سال با رشد ۲۱۲.۳۰ درصدی به قیمت ۳ میلیون و ۸۱۶ هزار تومانی رسیده است.

محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر، در تحلیل بازار طلا در گفت وگو با خبرنگار پانا اظهار کرد:‌ بازار اصلی طلای تهران روز گذشته به دلیل وفات تعطیل بوده است. اما یکی از مهمترین دلایل کاهش نرخ سکه و طلا در معاملات روز گذشته ( یک‌شنبه 21 مرداد) کاهش قیمت دلار بود. این عامل به عنوان یکی از تاثیرگذارترین عوامل در تعیین قیمت سکه و طلا افت تا 170 هزار تومانی نرخ سکه را به دنبال داشته باشد.

وی افزود:‌ بسته ارزی بانک مرکزی روز به روز وضع را برای متقاضیان واقعی ارز سهل‌تر می‌کند. این پیش‌بینی‌های ارزی اگرچه در روزهای ابتدایی تاثیرگذاری لازم را بر بازار نداشت اما اکنون تاثیر مثبت خود را بر بازار نشان داده است و این موضوع کاهش نرخ دلار را نیز به دنبال داشته است.

کشتی‌آرای خاطرنشان کرد:‌ بازار طلا و سکه متاثر از نرخ ارز است. کاهش نرخ دلار اثر چشمگیری بر کاهش قیمت فلزات گرانبها به دنبال داشته است و نرخ سکه به 3 میلیون و 560 هزار تومان رسیده است که کاهش 170 هزار تومانی نسبت به معاملات روز شنبه را به همراه داشته است.

وی عنوان کرد: نرخ طلا وسکه در بازار براساس دلار آزاد محاسبه می‌شود و نرخ ارز در بازار ثانویه یا نرخ دستوری بانک مرکزی مبنای تعیین نرخ دلار نیست. سوال اینجاست که چرا ارز آزاد مبنای محاسبه است و پاسخ این است که اگر نرخ ارز براساس ارز آزاد محاسبه نشود، بستر قاچاق ارز به دلیل تفاوت قیمتی فراهم می‌شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر خاطرنشان کرد: برای ایجاد تعادل و جلوگیری از قاچاق طلا، نرخ سکه و گرم طلا باید براساس نرخ آزاد ارز صورت گیرد. نرخ آزاد ارز در معاملات بازار 10 هزار و 450 تومان بوده است.

وی درباره اظهارنظرهایی که درباره تفاوت نرخ دلار در بازار ثانویه و صرافی‌ها دیده می‌شود و خطر شکل‌گیری حباب دلاری نیز گفت:‌ مبنای بسیاری از معاملات تجاری بر مبنای دلار است. سکه در معاملات روز گذشته حدود 850 هزار تومان حباب داشته است که این حباب به دلیل نبود تعادل در عرضه و تقاضاست. اگر حبابی هم در بازار ارز ایجاد شود به دلیل نبود برابری در عرضه و تقاضاست.

کشتی‌آرای با اشاره به ورود مرحله‌ به مرحله 2 هزار و 500 سکه پیش‌فروش شده در بازار، اظهار کرد: اگر وضع اقتصادی کشور به گونه‌ای پیش رود که ثبات ایجاد شود، نگهداری این میزان سکه برای مردم صرفه اقتصادی نخواهد داشت و مجبور خواهند شد که سکه‌ها را وارد بازار کنند. تنها درصورتی نگهداری سکه برای خریداران به صرفه خواهد بود که شاهد افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در بازار باشیم و کسی که دارنده سرمایه است، ترجیح بدهد که سکه را نگهداری کند.

وی ادامه داد:‌ وقتی که نگهداری سکه برای دارندگان سکه از نفع اقتصادی برخوردار نباشد، مردم سکه را روانه بازار خواهند کرد.

محدودیت طلافروشی‌ها برای خرید سکه از مشتریان به دلیل کمبود نقدینگی

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در پاسخ به این پرسش که آیا طلافروشی‌ها خریدار سکه یا طلا هستند، اظهار کرد:‌ نقدینگی واحدهای صنفی طلا‌فروشی برای خرید سکه یا طلا محدود است و پاسخ منفی که مشتریان برای درخواست فروش می‌گیرند به دلیل محدودیت این واحدها در خرید است.

وی اضافه کرد:‌ بازار طلا و جواهر به دلیل کاهش قدرت خرید مردم با رکود شدیدی همراه است و طبیعی است که در این وضع قدرت خرید واحدهای صنفی طلا و جواهر نیز برای خرید سکه‌هایی که در دست مردم است محدود است .

کشتی‌آرای درباره تفاوت نرخ خرید و فروش سکه که توسط واحدهای صنفی طلافروشی به مشتریان پیشنهاد می‌شود اظهار کرد: درصد سود در قانون تعریف شده است دروضع عادی رقابت به گونه‌ای است که با حداقل سود خرید و فروش انجام می‌شود اما در موقعیتی که نوسان کاهشی یا افزایشی وجود دارد حاشیه سود برحداکثر سود قانونی می‌رود و طبیعی است که طلافروشان به عنوان بنگاههای اقتصادی به گونه‌ای قیمت‌گذاری می‌کنند که در صورت افزایش بیشتر قیمت‌ها زیان نبینند.

وی افزود: البته این نوسان محدوده‌ای دارد که در صورت رعایت آن مشکلی به وجود نمی‌اید اما اگر غیرمتعارف باشد، طبیعی است که قابل پیگیری است.

جهش ۲.۵ میلیونی قیمت سکه در یکسال

قیمت طلا ۱۸ عیار نیز در یک سال گذشته با رشد ۱۵۶.۵۰ درصدی، افزایش ۱۸۷.۴۲۱ تومانی داشته است و از ۱۱۸.۰۱۹ تومان به ۳۰۵.۴۴۰ تومان رسیده است. براساس این گزارش، در وضعی که بازار با هجمه‌های متفاوتی از سوی بخش‌های مختلف داخلی و عرصه بین‌المللی مواجه بود، دولت و بانک مرکزی نیز در تلاش بودند تا با ارائه و اجرای برنامه و طرح ‌های متفاوت طی این مدت از التهاب بازار بکاهند و در همین راستا به منظور کنترل نوسان‌های نرخ سکه، حراج‌هایی را در بانک کارگشایی برگزار کرد اما به دلیل حضور و فعالیت دلال‌ها در این بازار جلسه حراج با وجود حضور متقاضیان، منتفی اعلام شد و بلافاصله پس از آن، دولت طرح جدید پیش فروش یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه، یکساله و دو ساله را به اجرا درآورد.

پس از مدتی پیش‌فروش یک ماهه متوقف شد و پس از گذشت چند روز، پیش فروش‌های سه ماهه و شش ماهه نیز متوقف و تنها طرح‌های یک ساله و دوساله باقی ماند که آن هم از ۱۷ اردیبهشت ۹۷ تا اطلاع ثانوی متوقف شد.

این در حالی بود که کارشناسان در زمان آغاز پیش‌فروش معتقد بودند، این طرح برای افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری مطمئن هستند، طرحی مناسب است و موجب تنظیم بازار خواهد شد اما این طرح هیچ تاثیری در کاهش قیمت‌ها نخواهد داشت زیرا که قیمت سکه براساس نرخ دلار و اونس جهانی طلا تعیین خواهد شد و به دلیل اینکه سکه مانند کالاهای دیگر نیست و براین اساس طرح پیش‌فروش نمی‌تواند تاثیر فوری بر قیمت آن در بازار داشته باشد.

کارشناسان می‌گویند بررسی بازار و قیمت‌ها نشان‌دهنده این است که این طرح‌ها نه تنها باعث کاهش التهاب و مانع رشد قیمت‌ها در بازار نشد، بلکه عاملی برای افزایش تقاضا و خرید سکه از سوی مردم شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار