ارکستر ملی به همراه رهبر میهمان برای کنسرت 29 مرداد آماده‌می‌شود

تهران (پانا) – ارکستر ملی ایران با همراهی رهبر میهمان، اسماعیل واثقی، برای اجرای کنسرت 29 مردادماه آماده می‌شود. در این کنسرت آثار ماندگاری از شیدا و عارف قزوینی اجرا خواهد شد.

کد مطلب: ۸۴۴۹۲۴
لینک کوتاه کپی شد
ارکستر ملی به همراه رهبر میهمان برای کنسرت 29 مرداد آماده‌می‌شود

اجرای ارکسترال آثار ماندگار موسیقی اصیل ایرانی همیشه مورد توجه ویژه علاقه‌مندان به اجراهای زنده موسیقی یا اصطلاحا کنسرت‌روهای ایرانی قرار گرفته است و از این میان قطعاتی که برای ارکستر ملی تنظیم شده‌ و به صحنه رفته‌اند مورد توجه مضاعف بوده‌اند؛ چرا که تنظیم جدید و اضافه‌شدن اُورتورهای جذاب و شنیدنی شخصیتی ویژه به آهنگ‌های قدیمی می‌بخشد که اغلب در قالب آلبوم‌های جدید به بازار موسیقی ایران عرضه می‌شوند.

تازه‌ترین برنامه ارکستر ملی ایران به اجرای آثار جاودانه دو تن از بزرگ‌ترین موزیسین‌های فقید ایرانی، علی اکبر شیدا و عارف قزوینی، اختصاص دارد که با تنظیم یک رهبر میهمان در روزهای پایانی مردادماه به صحنه خواهد.

در میانه مردادماه به دعوت روابط عمومی بنیاد رودکی برای دیدن تمرین ارکستر ملی به تالار وحدت می‌رویم. واثقی در جایگاه رهبری ارکستر ایستاده و در حال تمرین قطعه «فانتزی برای تار» از ساخته‌های خودش است. تصانیف «از کفم رها» و «از خون جوانان وطن لاله دمیده» از آثارعارف قزوینی از دیگر قطعاتی هستند که در شب کنسرت اجرا خواهند شد.

واثقی همچنین چند قطعه خاطره‌انگیز از شیدا شامل «کیه کیه در میزنه»، «شیوه نوشین لبان»، «ای زلف سرکجت همه چین چین شکن شکن»، «امشب شب مهتابه»، «تمنای دل» و «بت چین» را برای کنسرت خود انتخاب کرده است.

رهبر میهمان ارکستر ملی که طی چند دهه اخیر شاهد فعالیت‌های موسیقایی او در خارج از کشور بودیم، قبل از انقلاب در سال 1352 ازدانشکده موسیقی دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد سپس برای تحصیل در رشته آهنگسازی به اتریش رفت. او در شهر وین با گروه «کلمنچیچ کنزورت» آشنا شد که همکاری سی ساله‌ای میان واثقی و این گروه اروپایی رقم زد.

امیرمحمد تفتی که خواننده ارکستر ملی در این کنسرت خواهد بود در میانه سالن نشسته و مشغول تماشای اجرای قطعات بی‌کلام است. از او درباره آلبوم همین اجرا سوال می‌کنم؛ می‌گوید: همین امروز مجوز آلبوم صادر شده و ما تلاش داریم طی چند روزی که تا برگزاری کنسرت وقت داریم مراحل تولید سی دی را پشت سر بگذاریم تا بتوانیم در شب کنسرت آلبوم را رونمایی و عرضه کنیم.

تفتی درباره آلبوم گفت: نام آلبوم «شیداتر از عارف» شامل قطعاتی از ساخته‌های عارف قزوینی و علی‌اکبر شیدا است که این قطعات در سال‌های پیش از انقلاب و اغلب با صدای خوانندگان زن ضبط شده‌اند و با توجه به اینکه کیفیت خوبی از آنها در دست نیست.

در گوشه‌ای از سالن فریدون شهبازیان رهبر دائم ارکستر ملی را می‌بینیم که به تمرین ارکستر خود چشم دوخته است. این موسیقی‌دان و آهنگساز ایرانی، که از دو سال پیش سکان هدایت ارکستر ملی را برعهده گرفته است، آخرین‌بار در اردیبهشت ماه امسال با ارکستر خود به صحنه رفته است. سعی می‌کنم باب گفت‌وگویی را باز کنم اما شهبازیان گفت‌وگو درباره کنسرت جدید را به زمان دیگری موکول می‌کند.

ارکستر ملی ایران به رهبری اسماعیل واثقی و خوانندگی امیرمحمد تفتی 29 مردادماه در تالار وحدت به صحنه می‌رود. در این اجرا قطعاتی از ساخته‌های عارف قزوینی و شیدا با تنظیم واثقی اجرا خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار